Tienduizenden pakjes niet bezorgd door staking

Tienduizenden pakjes niet bezorgd door staking

Het aantal niet bezorgde pakjes neemt in snel tempo toe door de staking van een groep van chauffeurs van PostNL. Inmiddels liggen er bijna vijftigduizend onbezorgde pakjes in de distributiecentra van de logistieke onderneming.

Bijna 50.000 pakjes geblokkeerd

De staking begon dinsdag in Amsterdam, toen tachtig chauffeurs daar het werk neerlegden. De staking breidde zich woensdag uit naar de distributiecentra in Katwijk en Amsterdam Noord. Het betreft zelfstandige ondernemers die namens PostNL de distributie van pakjes naar de consument verzorgen. Zij zijn het oneens met een nieuwe tariefstructuur die door PostNL wordt voorgesteld.

 

In de loop van dinsdag bleven al 20.000 pakjes achter in de distributiecentra van PostNL. Een deel daarvan kon woensdag alsnog worden bezorgd door chauffeurs die nog wel werken, maar desondanks nam de achterstand toe tot 48.000 pakjes.

 

Tariefaanpassing door meer werk

PostNL bezorgt dagelijks een half miljoen pakjes en werkt hiervoor samen met een landelijk dekkend netwerk van vierduizend zelfstandige bezorgers. De onderneming zegt dat door de toename van het aantal bestellingen via internet ook de hoeveelheid werk voor de chauffeurs toeneemt, en daar past ook een nieuwe tariefstructuur bij.

 

De chauffeurs zien hun bedrag per bezorging echter dalen, waardoor ze werkdagen van twaalf uur of meer zullen moeten maken om aan een redelijk inkomen te hebbben. Donderdagmiddag gaat de directie van PostNL in gesprek met de stakende pakketbezorgers. Daarbij schuift ook vakbond FNV Bondgenoten aan als bemiddelaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top