Vergeet showrooming: boomerooming nieuwe trend bij consumenten | RetailDetail

Vergeet showrooming: boomerooming nieuwe trend bij consumenten

Vergeet showrooming: boomerooming nieuwe trend bij consumenten

Volgens een Londens internetbureau mogen de theorieën over showrooming en webrooming de vuilbak in. Eigenlijk doen de meeste consumenten aan 'boomerooming': eerst een product online uitkiezen, dan het in de winkel gaan uitproberen... om het uiteindelijk toch online te kopen.

Meerderheid doet aan boomerooming

Internetbureau RedSnapper deed het onderzoek naar boomerooming in navolging van een onderzoek naar webrooming en showrooming. Dat onderzoek van Merchant Warehouse toonde aan dat 69 procent van de smartphonegebruikers tussen 18 en 36 jaar aan webrooming heeft gedaan en slechts 50 procent aan showrooming. Het zou goed nieuws moeten zijn voor de handelaars in de winkelstraat, maar bij RedSnapper zetten ze toch een voetnoot bij het onderzoek.


Zij onderzochten of de Britse consument misschien eerder aan boomerooming doet dan aan webrooming. Daaruit blijkt dat 67 procent van de vrouwen aan boomerooming doet en 58 procent van de mannen. De leeftijdsgroep die het meeste aan boomerooming doet is de groep van 40-59 jaar.


Combinatie van voordelen

De belangrijkste reden om de tussenstap in de winkel te maken, is het gebrek aan fysiek contact met het product online. Consumenten willen een product waar ze interesse in hebben even kunnen bekijken of aanraken, en dat kan nu eenmaal wat moeilijker online. Zowat de helft van de ondervraagden gaf dit zelfs aan als belangrijkste negatieve punt bij online shoppen.


Het lijkt er dus op dat een belangrijk aandeel van de consumenten de belangrijkste voordelen van online shoppen (ruime keuze, zoekgemak, lagere prijzen) heeft weten te combineren met de ervaring en de voordelen van winkelen in de winkelstraat: nog meer slecht nieuws voor 'pure players' dus (zowel online als offline), en nog maar eens een bewijs dat de toekomst - en zelfs al het heden - omnichannel is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.