Vloggers krijgen duidelijke reclameregels opgelegd | RetailDetail

Vloggers krijgen duidelijke reclameregels opgelegd

Vloggers krijgen duidelijke reclameregels opgelegd

Het Commissariaat voor de Media wil dat er ook duidelijke reclameregels komen voor vloggers. Die hebben momenteel nog vrij spel, omdat het Commissariaat eigenlijk geen toezicht mag houden op hun inhoud.

“Helder voor de kijkers”

Het Commissariaat voor de Media kan momenteel immers enkel toezicht houden op televisie, radio en ondemanddiensten als Uitzending Gemist. Binnenkort wordt de Europese regelgeving op dat vlak echter aangepakt, waardoor ook nieuwe media zoals Youtube onder toezicht komen te staan. "Het moet voor kijkers helder zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet", zegt voorzitter Madeleine de Cock Buning tegen RTL Nieuws. "Dat moet niet alleen op tv en radio gelden, maar ook online. Daar zitten kinderen en jongeren die heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn."

 

Daarom wil het Commissariaat alvast enkele regels afspreken met de vloggers. Zo wil het dat vloggers in de toekomst altijd aangeven wanneer ze betaald worden door een bedrijf om een video te maken en mogen ze geen reclame maken voor kinderen tot twaalf jaar. Als de vlogger zich niet aan de regels houdt, wil het Commissariaat ook boetes kunnen uitdelen. De grootte van die boetes is nog niet gekend, maar bij andere media kunnen die oplopen tot 225.000 euro.

 

"De kans is groot dat er uiteindelijk boetes gaan vallen, net als bij traditionele media gebeurt", zegt De Cock Buning. "Maar we willen liever geen boetes uitdelen, want vloggers zijn niet de boosdoeners. Er heerst momenteel veel onwetendheid en we zien dat vloggers juist duidelijkheid willen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.