Webwinkelier nog weinig actief rond feestdagen | RetailDetail

Webwinkelier nog weinig actief rond feestdagen

Webwinkelier nog weinig actief rond feestdagen
Webwinkeliers laten in december veel feestdagenomzet liggen. Slechts 10 procent van de online retailers heeft straks een website die is aangepast aan Kerstmis of Sinterklaas.Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Marktplaats Zakelijk. Het gedrag van de webwinkels staat in schril contrast met de inspanningen van winkeliers in de winkelstraten. Deze hebben vrijwel altijd een aan de feestdagen aangepaste winkel. De meerderheid van de webwinkeliers investeert ook niet in extra marketing om meer klanten te trekken tijdens de feestdagen. Bijna tweederde zegt dit niet te doen, maar een groep van 69 procent zegt wel dat de feestdagen van groot belang zijn voor de verkoop via internet. Gemiddeld rekenen verkopers op een omzetstijging van 32 procent.

Slechts vier op de tien respondenten in het onderzoek onder 308 online winkeliers zegt speciale acties op te zetten rond de feestdagen. Slechts 22 procent slaat extra assortiment in en 32 procent zorgt voor extra voorraad. Driekwart van de webverkopers doet niets extra's met de nieuwsbrief.

"Online ondernemers laten kansen liggen, zowel in het aantrekken van klanten via bijvoorbeeld promotie, als in het benutten van mogelijkheden voor extra omzet door het voeren van een breder assortiment dan normaal", stelt Marktplaats-directeur Olivier van Duijn. "Het is in aanloop naar defeestdagen van groot belang om er als webwinkelier voor te zorgen dat je wordt gevonden door de consument en het lijkt erop dat veel online verkopers dat nog onderschatten. Zoekgedrag op Marktplaats leert dat Nederlanders namelijk al in augustus op zoek gaan naar Sinterklaas en kerstspullen."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.