Webwinkelier nog weinig actief rond feestdagen

Webwinkelier nog weinig actief rond feestdagen
Webwinkeliers laten in december veel feestdagenomzet liggen. Slechts 10 procent van de online retailers heeft straks een website die is aangepast aan Kerstmis of Sinterklaas.Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Marktplaats Zakelijk. Het gedrag van de webwinkels staat in schril contrast met de inspanningen van winkeliers in de winkelstraten. Deze hebben vrijwel altijd een aan de feestdagen aangepaste winkel. De meerderheid van de webwinkeliers investeert ook niet in extra marketing om meer klanten te trekken tijdens de feestdagen. Bijna tweederde zegt dit niet te doen, maar een groep van 69 procent zegt wel dat de feestdagen van groot belang zijn voor de verkoop via internet. Gemiddeld rekenen verkopers op een omzetstijging van 32 procent.

Slechts vier op de tien respondenten in het onderzoek onder 308 online winkeliers zegt speciale acties op te zetten rond de feestdagen. Slechts 22 procent slaat extra assortiment in en 32 procent zorgt voor extra voorraad. Driekwart van de webverkopers doet niets extra's met de nieuwsbrief.

"Online ondernemers laten kansen liggen, zowel in het aantrekken van klanten via bijvoorbeeld promotie, als in het benutten van mogelijkheden voor extra omzet door het voeren van een breder assortiment dan normaal", stelt Marktplaats-directeur Olivier van Duijn. "Het is in aanloop naar defeestdagen van groot belang om er als webwinkelier voor te zorgen dat je wordt gevonden door de consument en het lijkt erop dat veel online verkopers dat nog onderschatten. Zoekgedrag op Marktplaats leert dat Nederlanders namelijk al in augustus op zoek gaan naar Sinterklaas en kerstspullen."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top