Webwinkelier nog weinig actief rond feestdagen

Webwinkelier nog weinig actief rond feestdagen
Webwinkeliers laten in december veel feestdagenomzet liggen. Slechts 10 procent van de online retailers heeft straks een website die is aangepast aan Kerstmis of Sinterklaas.Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Marktplaats Zakelijk. Het gedrag van de webwinkels staat in schril contrast met de inspanningen van winkeliers in de winkelstraten. Deze hebben vrijwel altijd een aan de feestdagen aangepaste winkel. De meerderheid van de webwinkeliers investeert ook niet in extra marketing om meer klanten te trekken tijdens de feestdagen. Bijna tweederde zegt dit niet te doen, maar een groep van 69 procent zegt wel dat de feestdagen van groot belang zijn voor de verkoop via internet. Gemiddeld rekenen verkopers op een omzetstijging van 32 procent.

Slechts vier op de tien respondenten in het onderzoek onder 308 online winkeliers zegt speciale acties op te zetten rond de feestdagen. Slechts 22 procent slaat extra assortiment in en 32 procent zorgt voor extra voorraad. Driekwart van de webverkopers doet niets extra's met de nieuwsbrief.

"Online ondernemers laten kansen liggen, zowel in het aantrekken van klanten via bijvoorbeeld promotie, als in het benutten van mogelijkheden voor extra omzet door het voeren van een breder assortiment dan normaal", stelt Marktplaats-directeur Olivier van Duijn. "Het is in aanloop naar defeestdagen van groot belang om er als webwinkelier voor te zorgen dat je wordt gevonden door de consument en het lijkt erop dat veel online verkopers dat nog onderschatten. Zoekgedrag op Marktplaats leert dat Nederlanders namelijk al in augustus op zoek gaan naar Sinterklaas en kerstspullen."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top