Webwinkeliers betalen btw-verhoging uit eigen zak

Webwinkeliers betalen btw-verhoging uit eigen zak

De helft van de webwinkeliers betaalt de onlangs ingevoerde btw-verhoging uit eigen zak, blijkt uit steekproef van Symfony/XIB. Toch zijn er ook heel wat die in de andere richting compenseren.

Begrip voor de maatregel

Het nieuwe kabinet Rutte II heeft per 1 oktober 2012 het hoogste btw-tarief verhoogd van 19 naar 21 procent. Webshops moesten de btw-bereking over producten, verzendkosten en diensten dan ook herberekenen. 82 procent van de webwinkeliers zegt dat het gelukt is om de doorvoering van het hogere btw-tarief correct door te voeren.

 

De verhoging heeft geen grote invloed op de omzet of bedrijfsresultaat, zeggen de webwinkeliers, al kunnen ze dat feitelijk pas goed beoordelen als in januari de balans wordt opgemaakt. Driekwart van de ondervraagden geeft wel aan de maatregel te begrijpen.

 

Van de webshops die de prijzen per 1 oktober 2012 aanpasten aan het hogere btw-tarief, houdt 61 procent zich aan de twee procent. Een kwart van de webshops greep het moment echter aan om de prijzen nog verder te verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top