Praktijk is wijdverspreid
De praktijk van de nepaanbiedingen is wijdverspreid, leert een onderzoek van de Consumentenbond. Tussen begin september en half november bekeek de organisatie wekelijks 160 prijzen van populair speelgoed, goed voor 457 nepaanbiedingen.
Zo kostte de politiepatrouille met zwaailicht van Playmobil bij Bol.com in september 27,99 euro. In oktober ging de prijs omhoog, maar werd het speelgoed aangeprezen als een koopje met een zogezegd gereduceerde prijs van 31,99 euro naar 29,99 euro.
Met verzonnen aanbiedingen worden fikse kortingen gesuggereerd en daarmee consumenten misleid, hekelt de Consumentenbond. Al is dat niet nieuw, want ook vorig jaar vond de organisatie tal van nepkortingen.
“Vergelijken met adviesprijzen producent”
Bol.com komt als slechtste uit het onderzoek: liefst 70% van alle zogenaamde koopjes zou nep zijn. Wehkamp, Fonq en Blokker scoren ook lang niet goed en ook Bart Smit, Intertoys en ToysXL kleuren geregeld buiten de lijntjes. Het minst slecht doen V&D en Toys’R’Us het met nog geen tien procent aan nepaanbiedingen.
Directeur Daniel Ropers van bol.com liet tegenover het persbureau ANP verstaan het niet eens te zijn met de Consumentenbond. “Wij verwijzen naar de adviesprijs van de producent en als die niet beschikbaar is, vergelijken we met prijzen in andere winkels”, stelde hij.
De Consumentenbond is het hiermee niet eens: “De prijsvergelijkingen dienen te gebeuren met de voorgaande prijzen van de keten zelf”, vindt de organisatie. Over de reactie van Wehkamp zijn ze dan weer wel tevreden: die heeft in een reactie aan de Consumentenbond alvast laten weten zijn werkwijze te zullen aanpassen.