Webwinkels misleiden consument met nepkorting op speelgoed | RetailDetail

Webwinkels misleiden consument met nepkorting op speelgoed

Webwinkels misleiden consument met nepkorting op speelgoed

Online speelgoedwinkels maken zich schuldig aan nepaanbiedingen. Bij Bol.com gaat het om liefst 70% van de promoties, maar ook Fonq, Blokker, Intertoys en Bart Smit scoren slecht. Wehkamp, dat evenmin een goede beurt maakte, beloofde al beterschap.

Praktijk is wijdverspreid

De praktijk van de nepaanbiedingen is wijdverspreid, leert een onderzoek van de Consumentenbond. Tussen begin september en half november bekeek de organisatie wekelijks 160 prijzen van populair speelgoed, goed voor 457 nepaanbiedingen.

 

Zo kostte de politiepatrouille met zwaailicht van Playmobil bij Bol.com in september 27,99 euro. In oktober ging de prijs omhoog, maar werd het speelgoed aangeprezen als een koopje met een zogezegd gereduceerde prijs van 31,99 euro naar 29,99 euro.

 

Met verzonnen aanbiedingen worden fikse kortingen gesuggereerd en daarmee consumenten misleid, hekelt de Consumentenbond. Al is dat niet nieuw, want ook vorig jaar vond de organisatie tal van nepkortingen.

 

"Vergelijken met adviesprijzen producent"

Bol.com komt als slechtste uit het onderzoek: liefst 70% van alle zogenaamde koopjes zou nep zijn. Wehkamp, Fonq en Blokker scoren ook lang niet goed en ook Bart Smit, Intertoys en ToysXL kleuren geregeld buiten de lijntjes. Het minst slecht doen V&D en Toys'R'Us het met nog geen tien procent aan nepaanbiedingen.

 

Directeur Daniel Ropers van bol.com liet tegenover het persbureau ANP verstaan het niet eens te zijn met de Consumentenbond. "Wij verwijzen naar de adviesprijs van de producent en als die niet beschikbaar is, vergelijken we met prijzen in andere winkels", stelde hij.

 

De Consumentenbond is het hiermee niet eens: "De prijsvergelijkingen dienen te gebeuren met de voorgaande prijzen van de keten zelf", vindt de organisatie. Over de reactie van Wehkamp zijn ze dan weer wel tevreden: die heeft in een reactie aan de Consumentenbond alvast laten weten zijn werkwijze te zullen aanpassen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.