Webwinkels willen aanpassing retourregels | RetailDetail

Webwinkels willen aanpassing retourregels

Webwinkels willen aanpassing retourregels

Steeds meer webwinkels hebben last van klanten die beschadigde of gebruikte artikelen terugsturen, waarbij veel handelaars pas na terugbetaling merken dat er een probleem is. Daarom willen ze nu een aanpassing van die regels.

Liever betalen dan slechte reclame

"Ik ken het voorbeeld van een trouwpak, op vrijdag ontvangen en op maandag teruggestuurd met de dinerkaart van het huwelijk nog in de binnenzak", zegt Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org aan de NOS. "Dat soort dingen gebeuren gewoon en dat is niet toegestaan. Je mag iets uitpakken, maar je moet wel iets in goede staat terugsturen, dus ongebruikt."

 

Webwinkels zijn in zo'n geval niet verplicht om de klant terug te betalen, maar vaak gebeurt dat toch. Veel klanten nemen immers de toevlucht naar sociale media als ze hun geld niet terug krijgen en webshops kiezen er dan liever voor om gewoon terug te betalen. Webwinkels hebben daarom ook al de vraag gesteld om gegevens te mogen uitwisselen over probleemklanten, maar dat wordt voorlopig onmogelijk gemaakt door de privacywetgeving.

 

Consumentenbond wil geen aanpassing

Daarnaast hebben steeds meer webwinkels een probleem met het feit dat klanten niet op voorhand het volledige bedrag moeten betalen. "We sturen alleen iets op, als het volledig betaald is. Dat mag niet in Nederland, maar dat doen we toch. De consument is heel goed beschermd. Er wordt vaak gerept over fraude door webshops. Maar de fraude door de consument is minstens zo groot, of misschien wel groter", zegt Aart Dijs van Heatnet.

 

Tot slot hebben webwinkels een groot probleem met het feit dat ze moeten terugbetalen zodra de klant aangeeft dat hij iets gaat retourneren, zelfs al heeft de handelaar het pakket nog niet ontvangen. "Dit is onwerkbaar voor een webwinkelier", zegt Jongen van Thuiswinkel.org. "Die wil toch eerst kijken of iets gebruikt is en of het in goede staat is ontvangen. De wet moet op dit punt echt aangepast worden, dit is onredelijk."

 

De Consumentenbond wil niet dat de wet wordt aangepast en zegt dat het aantal fraudeurs te klein is om daarom de wet aan te passen voor alle consumenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.