'Bangladesh' kostte Primark geen omzet | RetailDetail

'Bangladesh' kostte Primark geen omzet

'Bangladesh' kostte Primark geen omzet

De instorting van het verzamelgebouw van naaiateliers Rana Plaza in Bangladesh heeft Primark geen omzet gekost. "Van een kopersstaking was geen sprake", klinkt het bij de Ieren.

'Meteen toegeven hielp in perceptie'

Primark was één van de bedrijven die kleding liet produceren in het gebouw en dus kwam het na de rampzalige instorting van Rana Plaza, waarbij ruim 1100 mensen om het leven kwamen, volop negatief in de publiciteit. Dit leidde echter niet tot een reactie bij de kopende consument, aldus directeur juridische zaken Paul Lister in Het Financieele Dagblad.

 

Hij kan zich wel voorstellen dat zijn bedrijf onder vuur lag, maar noemt dit niet helemaal terecht. "Je zult versteld staan welke labels er naast Primark in dezelfde fabrieken worden gemaakt. Daar zitten bekende merken tussen. In dezelfde fabriek, tegen dezelfde condities, met dezelfde arbeidskrachten. Alleen vragen zij in de winkel wel twaalf keer de prijs die wij vragen", zegt hij in de krant.

 

Volgens Lister hielp het wel dat de onderneming direct toegaf betrokken te zijn. "Veel merken schipperden met hun communicatie. Wij zeiden direct dat we erin zaten. Vanuit ethisch standpunt is het belangrijk dat je dit meteen weet. En wij weten heel goed wie onze toeleveranciers zijn."


Ook sloot de onderneming meteen een akkoord over eerlijke en duurzame textielproductie en zette ze een hulpprogramma op voor overlevende slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers, dat onlangs nog met drie maanden is verlengd. Primark zegt ook van de zaak geleerd te hebben: de inspecties van Bengaalse gebouwen zijn aangescherpt en dit programma wordt uitgebreid naar andere landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.