'Bangladesh' kostte Primark geen omzet

'Bangladesh' kostte Primark geen omzet

De instorting van het verzamelgebouw van naaiateliers Rana Plaza in Bangladesh heeft Primark geen omzet gekost. "Van een kopersstaking was geen sprake", klinkt het bij de Ieren.

'Meteen toegeven hielp in perceptie'

Primark was één van de bedrijven die kleding liet produceren in het gebouw en dus kwam het na de rampzalige instorting van Rana Plaza, waarbij ruim 1100 mensen om het leven kwamen, volop negatief in de publiciteit. Dit leidde echter niet tot een reactie bij de kopende consument, aldus directeur juridische zaken Paul Lister in Het Financieele Dagblad.

 

Hij kan zich wel voorstellen dat zijn bedrijf onder vuur lag, maar noemt dit niet helemaal terecht. "Je zult versteld staan welke labels er naast Primark in dezelfde fabrieken worden gemaakt. Daar zitten bekende merken tussen. In dezelfde fabriek, tegen dezelfde condities, met dezelfde arbeidskrachten. Alleen vragen zij in de winkel wel twaalf keer de prijs die wij vragen", zegt hij in de krant.

 

Volgens Lister hielp het wel dat de onderneming direct toegaf betrokken te zijn. "Veel merken schipperden met hun communicatie. Wij zeiden direct dat we erin zaten. Vanuit ethisch standpunt is het belangrijk dat je dit meteen weet. En wij weten heel goed wie onze toeleveranciers zijn."


Ook sloot de onderneming meteen een akkoord over eerlijke en duurzame textielproductie en zette ze een hulpprogramma op voor overlevende slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers, dat onlangs nog met drie maanden is verlengd. Primark zegt ook van de zaak geleerd te hebben: de inspecties van Bengaalse gebouwen zijn aangescherpt en dit programma wordt uitgebreid naar andere landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Nordstrom lanceert winkel zonder stock

13/09/2017

Modeketen Nordstrom opent volgende maand in Los Angeles een nieuw concept, waar klanten enkel terecht kunnen voor advies en het passen van kleding. Aankopen kunnen dan later worden opgehaald bij de winkel.

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

12/09/2017

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Back to top