Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij | RetailDetail

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij
Foto's: vanHaren

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Positieve reacties

Na Aalst, Tielt-Winge en Bredene is dit de vierde vestiging van de retailer in België, en het is meteen ook de grootste, op een goed zichtbare toplocatie. Voor directeur Krein Bons is de opening een mooie aanleiding om de eerste ervaringen te duiden en een tipje van de sluier op te lichten over verdere plannen. “De reacties van de Belgische klanten zijn zeer positief, horen we in onze winkels. Ze staan versteld van ons modieuze aanbod van hoge kwaliteit tegen supergoeie prijzen. Dat is onze kracht. Het succes van de eerste drie winkels en van onze online shop vanharen.be heeft ons dan ook gesterkt om deze volgende stap te zetten.”

 

Wat met verdere expansieplannen? Begin december opent de retailer een vijfde filiaal, in Turnhout. Voor volgend jaar wachten nu al een zevental projecten op de finale handtekening. Onder andere Hasselt, Leuven en Mechelen staan op het verlanglijstje: stuk voor stuk op toplocaties. “Onze criteria blijven onveranderd: A1-locaties in de binnensteden of de beste retailparken in de periferie.”

 

Thuisgevoel

In het pand in Brugge met grote ramen en hoge plafonds, heeft vanHaren kosten noch moeite gespaard: “Je vindt hier onze complete collectie terug, inclusief het sportaanbod met merken als Adidas, Fila, Nike en Puma. We doen er alles aan om klanten een aangenaam verblijf te bezorgen, met zitbanken en een koffiehoek. Dit is een snoepwinkel voor de vrouwen, maar we hebben ook een leuke kinderafdeling en een stoere mannenafdeling.” De Ellie Goulding star collection steelt de show bij de inkom, de nieuwe tassenopstelling valt op.

 

Niet dat het een luxewinkel is geworden: winkelcomfort staat centraal, klanten moeten zich thuis kunnen voelen. Moederbedrijf Deichmann is een kostenbewuste groep die elke verspilling mijdt en het voordeel van besparingen doorrekent naar de klant. “Je ziet vandaag dat retailers ofwel naar de bovenkant van de markt bewegen, ofwel naar de onderkant. In het midden wordt het lastig, als gevolg van de prijstransparantie in de markt. Onze positionering is duidelijk: wij houden onze prijzen laag. Dat kunnen we waarmaken dankzij de grootschalige inkoop binnen de Deichmann groep. Met respect overigens voor goede arbeidsomstandigheden bij onze leveranciers, want we hanteren een gedragscode die gecontroleerd wordt door de BSCI (Business Social Compliance Initiative).” Maar over verantwoord ondernemen moet je niet roepen, je moet het leven, vindt Bons.

 

Passie voor het vak

Wat vanHaren geleerd heeft over de Belgische consument? “Belgische vrouwen kopen meer schoenen met hakken en verkiezen kleuren als bruin, cognac, blauw. In Nederland verkopen we meer laarzen en zwart. Het assortiment verschilt voor zo’n 15%.” En ja, ook in de relatie met de medewerkers ervaren de Nederlanders cultuurverschillen: “Eigenlijk is de taal die we spreken het enige dat we gemeenschappelijk hebben.” 

 

Het gesprek vindt plaats achter de coulissen van de winkel, in de opmerkelijk mooi afgewerkte ruimte voor de medewerkers. “Dat doen we in al onze winkels”, verzekert Bons ons. “We gaan goed om met onze mensen en dat waarderen ze. Wanneer je je interne klant goed behandelt, dan zal die de externe klant ook goed verzorgen. Want we blijven in essentie een zelfbedieningswinkel maar klanten die advies wensen, kunnen terecht bij mensen met een passie voor het vak.”

 

Daar werkt vanHaren hard aan: binnen het opleidingsprogramma ‘De Leerschool’ heeft de retailer een app ontwikkeld voor alle medewerkers. Daarin vinden ze opleidingsmodules maar ook informatie over modetrends, winkelopeningen, nieuwe medewerkers… zo’n 15 tot 20 berichten per week. En een leuke manier waarop het bedrijf z’n medewerkers beloont, is de ‘100% Club’: wie 10% plust tegenover vorig jaar, krijgt een verwenweekend aangeboden, in gezelschap van collega’s uit alle 26 landen waar de Deichmanngroep intussen actief is. En wie daar driemaal na elkaar in slaagt, mag voor een week naar de VS. Dat resulteert in gemotiveerde teams. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.