Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij
Foto's: vanHaren

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Positieve reacties

Na Aalst, Tielt-Winge en Bredene is dit de vierde vestiging van de retailer in België, en het is meteen ook de grootste, op een goed zichtbare toplocatie. Voor directeur Krein Bons is de opening een mooie aanleiding om de eerste ervaringen te duiden en een tipje van de sluier op te lichten over verdere plannen. “De reacties van de Belgische klanten zijn zeer positief, horen we in onze winkels. Ze staan versteld van ons modieuze aanbod van hoge kwaliteit tegen supergoeie prijzen. Dat is onze kracht. Het succes van de eerste drie winkels en van onze online shop vanharen.be heeft ons dan ook gesterkt om deze volgende stap te zetten.”

 

Wat met verdere expansieplannen? Begin december opent de retailer een vijfde filiaal, in Turnhout. Voor volgend jaar wachten nu al een zevental projecten op de finale handtekening. Onder andere Hasselt, Leuven en Mechelen staan op het verlanglijstje: stuk voor stuk op toplocaties. “Onze criteria blijven onveranderd: A1-locaties in de binnensteden of de beste retailparken in de periferie.”

 

Thuisgevoel

In het pand in Brugge met grote ramen en hoge plafonds, heeft vanHaren kosten noch moeite gespaard: “Je vindt hier onze complete collectie terug, inclusief het sportaanbod met merken als Adidas, Fila, Nike en Puma. We doen er alles aan om klanten een aangenaam verblijf te bezorgen, met zitbanken en een koffiehoek. Dit is een snoepwinkel voor de vrouwen, maar we hebben ook een leuke kinderafdeling en een stoere mannenafdeling.” De Ellie Goulding star collection steelt de show bij de inkom, de nieuwe tassenopstelling valt op.

 

Niet dat het een luxewinkel is geworden: winkelcomfort staat centraal, klanten moeten zich thuis kunnen voelen. Moederbedrijf Deichmann is een kostenbewuste groep die elke verspilling mijdt en het voordeel van besparingen doorrekent naar de klant. “Je ziet vandaag dat retailers ofwel naar de bovenkant van de markt bewegen, ofwel naar de onderkant. In het midden wordt het lastig, als gevolg van de prijstransparantie in de markt. Onze positionering is duidelijk: wij houden onze prijzen laag. Dat kunnen we waarmaken dankzij de grootschalige inkoop binnen de Deichmann groep. Met respect overigens voor goede arbeidsomstandigheden bij onze leveranciers, want we hanteren een gedragscode die gecontroleerd wordt door de BSCI (Business Social Compliance Initiative).” Maar over verantwoord ondernemen moet je niet roepen, je moet het leven, vindt Bons.

 

Passie voor het vak

Wat vanHaren geleerd heeft over de Belgische consument? “Belgische vrouwen kopen meer schoenen met hakken en verkiezen kleuren als bruin, cognac, blauw. In Nederland verkopen we meer laarzen en zwart. Het assortiment verschilt voor zo’n 15%.” En ja, ook in de relatie met de medewerkers ervaren de Nederlanders cultuurverschillen: “Eigenlijk is de taal die we spreken het enige dat we gemeenschappelijk hebben.” 

 

Het gesprek vindt plaats achter de coulissen van de winkel, in de opmerkelijk mooi afgewerkte ruimte voor de medewerkers. “Dat doen we in al onze winkels”, verzekert Bons ons. “We gaan goed om met onze mensen en dat waarderen ze. Wanneer je je interne klant goed behandelt, dan zal die de externe klant ook goed verzorgen. Want we blijven in essentie een zelfbedieningswinkel maar klanten die advies wensen, kunnen terecht bij mensen met een passie voor het vak.”

 

Daar werkt vanHaren hard aan: binnen het opleidingsprogramma ‘De Leerschool’ heeft de retailer een app ontwikkeld voor alle medewerkers. Daarin vinden ze opleidingsmodules maar ook informatie over modetrends, winkelopeningen, nieuwe medewerkers… zo’n 15 tot 20 berichten per week. En een leuke manier waarop het bedrijf z’n medewerkers beloont, is de ‘100% Club’: wie 10% plust tegenover vorig jaar, krijgt een verwenweekend aangeboden, in gezelschap van collega’s uit alle 26 landen waar de Deichmanngroep intussen actief is. En wie daar driemaal na elkaar in slaagt, mag voor een week naar de VS. Dat resulteert in gemotiveerde teams. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top