Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij | RetailDetail

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij
Foto's: vanHaren

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Positieve reacties

Na Aalst, Tielt-Winge en Bredene is dit de vierde vestiging van de retailer in België, en het is meteen ook de grootste, op een goed zichtbare toplocatie. Voor directeur Krein Bons is de opening een mooie aanleiding om de eerste ervaringen te duiden en een tipje van de sluier op te lichten over verdere plannen. “De reacties van de Belgische klanten zijn zeer positief, horen we in onze winkels. Ze staan versteld van ons modieuze aanbod van hoge kwaliteit tegen supergoeie prijzen. Dat is onze kracht. Het succes van de eerste drie winkels en van onze online shop vanharen.be heeft ons dan ook gesterkt om deze volgende stap te zetten.”

 

Wat met verdere expansieplannen? Begin december opent de retailer een vijfde filiaal, in Turnhout. Voor volgend jaar wachten nu al een zevental projecten op de finale handtekening. Onder andere Hasselt, Leuven en Mechelen staan op het verlanglijstje: stuk voor stuk op toplocaties. “Onze criteria blijven onveranderd: A1-locaties in de binnensteden of de beste retailparken in de periferie.”

 

Thuisgevoel

In het pand in Brugge met grote ramen en hoge plafonds, heeft vanHaren kosten noch moeite gespaard: “Je vindt hier onze complete collectie terug, inclusief het sportaanbod met merken als Adidas, Fila, Nike en Puma. We doen er alles aan om klanten een aangenaam verblijf te bezorgen, met zitbanken en een koffiehoek. Dit is een snoepwinkel voor de vrouwen, maar we hebben ook een leuke kinderafdeling en een stoere mannenafdeling.” De Ellie Goulding star collection steelt de show bij de inkom, de nieuwe tassenopstelling valt op.

 

Niet dat het een luxewinkel is geworden: winkelcomfort staat centraal, klanten moeten zich thuis kunnen voelen. Moederbedrijf Deichmann is een kostenbewuste groep die elke verspilling mijdt en het voordeel van besparingen doorrekent naar de klant. “Je ziet vandaag dat retailers ofwel naar de bovenkant van de markt bewegen, ofwel naar de onderkant. In het midden wordt het lastig, als gevolg van de prijstransparantie in de markt. Onze positionering is duidelijk: wij houden onze prijzen laag. Dat kunnen we waarmaken dankzij de grootschalige inkoop binnen de Deichmann groep. Met respect overigens voor goede arbeidsomstandigheden bij onze leveranciers, want we hanteren een gedragscode die gecontroleerd wordt door de BSCI (Business Social Compliance Initiative).” Maar over verantwoord ondernemen moet je niet roepen, je moet het leven, vindt Bons.

 

Passie voor het vak

Wat vanHaren geleerd heeft over de Belgische consument? “Belgische vrouwen kopen meer schoenen met hakken en verkiezen kleuren als bruin, cognac, blauw. In Nederland verkopen we meer laarzen en zwart. Het assortiment verschilt voor zo’n 15%.” En ja, ook in de relatie met de medewerkers ervaren de Nederlanders cultuurverschillen: “Eigenlijk is de taal die we spreken het enige dat we gemeenschappelijk hebben.” 

 

Het gesprek vindt plaats achter de coulissen van de winkel, in de opmerkelijk mooi afgewerkte ruimte voor de medewerkers. “Dat doen we in al onze winkels”, verzekert Bons ons. “We gaan goed om met onze mensen en dat waarderen ze. Wanneer je je interne klant goed behandelt, dan zal die de externe klant ook goed verzorgen. Want we blijven in essentie een zelfbedieningswinkel maar klanten die advies wensen, kunnen terecht bij mensen met een passie voor het vak.”

 

Daar werkt vanHaren hard aan: binnen het opleidingsprogramma ‘De Leerschool’ heeft de retailer een app ontwikkeld voor alle medewerkers. Daarin vinden ze opleidingsmodules maar ook informatie over modetrends, winkelopeningen, nieuwe medewerkers… zo’n 15 tot 20 berichten per week. En een leuke manier waarop het bedrijf z’n medewerkers beloont, is de ‘100% Club’: wie 10% plust tegenover vorig jaar, krijgt een verwenweekend aangeboden, in gezelschap van collega’s uit alle 26 landen waar de Deichmanngroep intussen actief is. En wie daar driemaal na elkaar in slaagt, mag voor een week naar de VS. Dat resulteert in gemotiveerde teams. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.