Eerste Nederlandse Hollister vandaag open in Maastricht

Eerste Nederlandse Hollister vandaag open in Maastricht

Vandaag, donderdag 20 september, is in Maastricht de eerste Nederlandse vestiging van het bekende Amerikaanse modemerk Hollister geopend. De opening ging, in tegenstelling tot soortgelijke openingen in andere Europese landen, niet gepaard met een grote toestroom van belangstellenden. Hollister is gevestigd in winkelcentrum Entre Deux in het centrum van Maastricht.

Amsterdam mist primeur

Hollister staat bekend om klassieke, casual kleding met invloeden van Zuid-Californië. Het merk Hollister valt onder Abercrombie & Fitch (A&F), dat halverwege dit jaar in totaal 1.055 winkels telde. In de Verenigde Staten zijn er 278 Abercrombie & Fitch, 154 Abercrombie kids, 486 Hollister Co. en 18 Gilly Hicks winkels. Daarnaast heeft het bedrijf wereldwijd 15 Abercrombie & Fitch, vijf Abercrombie kids, 92 Hollister Co. en zeven Gilly Hicks winkels. De vestiging van Hollister in Maastricht is de 93ste wereldwijd. A&F wordt niet zelden de Apple van de modewereld voor jongeren genoemd, zeker in Amerika.

 

Aanvankelijk zou de eerste Hollister in Nederland in Amsterdam komen, maar er kon vorig jaar geen geschikt pand worden gevonden. Inmiddels is geweten dat Abercrombie & Fitch – en dus mogelijk ook Hollister – zich nog dit jaar zal vestigen in het bekende pand van warenhuis Metz & Co aan de Leidsestraat in Amsterdam. Abercrombie & Fitch-artikelen zijn overigens wel al langer in Nederland te koop via een webshop.

 

De mannen maken de kleren

Het wereldwijde succes van Hollister en Abercrombie&Fitch wordt toegeschreven aan een opvallende manier van reclamecampagnes voeren. Hollister draagt met name de hippe levensstijl van de Amerikaanse West Coast uit, inclusief goed gebouwde jonge mannen met gebronsde huid en sixpack en ultra slanke meiden in kleine bikini’s. Ook de surfplank is nadrukkelijk aan het merk gekoppeld.

 

De Hollister-winkels worden bovendien identiek vormgegeven en ingericht. Aan de buitenkant zijn ze vrij donker en ook binnen is het licht schaars. Voor de ingang staan vaak schaars geklede aantrekkelijke jongemannen en meisjes opgesteld, zelfs bij winterse temperaturen, die klanten naar binnen moeten lokken. Alle medewerkers zijn geselecteerd op hun fysieke aantrekkelijkheid, al wordt dat beleid regelmatig bekritiseerd als seksistisch en discriminerend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

CNV naar rechtbank in nasleep faillissement Tuunte

21/11/2017

Vakbond CNV heeft besloten om naar de rechter te stappen in de nasleep van het faillissement en de doorstart van de modeketen Tuunte. Daarbij vielen er 250 ontslagen: volgens de vakbond was dat de hoofdreden voor het faillissement.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top