Eerste Nederlandse Hollister vandaag open in Maastricht

Eerste Nederlandse Hollister vandaag open in Maastricht

Vandaag, donderdag 20 september, is in Maastricht de eerste Nederlandse vestiging van het bekende Amerikaanse modemerk Hollister geopend. De opening ging, in tegenstelling tot soortgelijke openingen in andere Europese landen, niet gepaard met een grote toestroom van belangstellenden. Hollister is gevestigd in winkelcentrum Entre Deux in het centrum van Maastricht.

Amsterdam mist primeur

Hollister staat bekend om klassieke, casual kleding met invloeden van Zuid-Californië. Het merk Hollister valt onder Abercrombie & Fitch (A&F), dat halverwege dit jaar in totaal 1.055 winkels telde. In de Verenigde Staten zijn er 278 Abercrombie & Fitch, 154 Abercrombie kids, 486 Hollister Co. en 18 Gilly Hicks winkels. Daarnaast heeft het bedrijf wereldwijd 15 Abercrombie & Fitch, vijf Abercrombie kids, 92 Hollister Co. en zeven Gilly Hicks winkels. De vestiging van Hollister in Maastricht is de 93ste wereldwijd. A&F wordt niet zelden de Apple van de modewereld voor jongeren genoemd, zeker in Amerika.

 

Aanvankelijk zou de eerste Hollister in Nederland in Amsterdam komen, maar er kon vorig jaar geen geschikt pand worden gevonden. Inmiddels is geweten dat Abercrombie & Fitch – en dus mogelijk ook Hollister – zich nog dit jaar zal vestigen in het bekende pand van warenhuis Metz & Co aan de Leidsestraat in Amsterdam. Abercrombie & Fitch-artikelen zijn overigens wel al langer in Nederland te koop via een webshop.

 

De mannen maken de kleren

Het wereldwijde succes van Hollister en Abercrombie&Fitch wordt toegeschreven aan een opvallende manier van reclamecampagnes voeren. Hollister draagt met name de hippe levensstijl van de Amerikaanse West Coast uit, inclusief goed gebouwde jonge mannen met gebronsde huid en sixpack en ultra slanke meiden in kleine bikini’s. Ook de surfplank is nadrukkelijk aan het merk gekoppeld.

 

De Hollister-winkels worden bovendien identiek vormgegeven en ingericht. Aan de buitenkant zijn ze vrij donker en ook binnen is het licht schaars. Voor de ingang staan vaak schaars geklede aantrekkelijke jongemannen en meisjes opgesteld, zelfs bij winterse temperaturen, die klanten naar binnen moeten lokken. Alle medewerkers zijn geselecteerd op hun fysieke aantrekkelijkheid, al wordt dat beleid regelmatig bekritiseerd als seksistisch en discriminerend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top