Gap ziet winst dalen maar haalt verwachtingen | RetailDetail

Gap ziet winst dalen maar haalt verwachtingen

Gap ziet winst dalen maar haalt verwachtingen

Het Amerikaanse kledingbedrijf Gap heeft in het tweede kwartaal zijn winst zien dalen ten opzichte van een jaar eerder. Ook de omzet viel terug, maar toch kon het moederbedrijf van onder meer Banana Republic voldoen aan de verwachtingen.

Old Navy blijft groeien

De omzet van de groep Gap viel in het tweede kwartaal terug met 2 procent naar 3,9 miljard dollar (3,5 miljard euro). Daarmee kwam het wel nog uit binnen de verwachtingen van analisten. De vergelijkbare omzet bij de gelijknamige keten Gap daalde in het tweede kwartaal met 6 procent, terwijl er bij Banana Republic een terugval van 4 procent was. Old Navy deed het een stuk beter met een stijging van 3 procent.

 

Een jaar geleden haalde Gap nog een winst van 332 miljoen dollar (295 miljoen euro). Dit jaar moest het modebedrijf het stellen met 219 miljoen dollar (195 miljoen euro). Dat was voor een deel te verklaren door herstructureringskosten binnen het bedrijf, vooral dan bij de keten Gap.


Fast-fashion

Gap verwacht dit jaar op dat vlak tussen 130 en 140 miljoen dollar (115 tot 124 miljoen euro) uit te geven. Het plan is om ongeveer 175 winkels van Gap te sluiten en 250 banen op het hoofdkantoor te schrappen. Zo wil de nieuwe CEO Art Peck, die sinds februari aan de slag is bij Gap, de merken Gap en Banana Republic weer laten aansluiten bij het succes van Old Navy.


In een poging om ook een graantje mee te pikken van het succes van ketens als H&M en Zara, gaat Gap in een aantal winkels ook het concept van fast-fashion uittesten. Zo kan de keten sneller inspelen op veranderde modetrends.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.