H&M en Inditex bannen viscose uit bedreigde wouden | RetailDetail

H&M en Inditex bannen viscose uit bedreigde wouden

H&M en Inditex bannen viscose uit bedreigde wouden

Kledingketens H&M en Inditex (Zara) hebben besloten om viscose uit bedreigde wouden of oerbossen te bannen uit hun productie. Viscose wordt gebruikt bij de productie van rayongarens.

Duidelijk signaal

Volgens de Canadese ngo Canopy worden er jaarlijks ongeveer 70 miljoen bomen omgehakt voor textielproductie en zou dat aantal de volgende twintig jaar nog eens verdubbelen. Daarom startte Canopy de campagne Fashion Loved by Forest, waarmee de Canadezen viscose uit oude of bedreigde wouden willen verbannen uit de kledingproductie.

 

Naast H&M en Inditex ondertekenden nog eens zeventien merken het verdrag, waaronder onder andere Quicksilver. Canopy hoopt dat de participatie van twee grote merken als H&M en Inditex een duidelijk signaal is voor de kapindustrie. H&M heeft al aangegeven dat het tegen 2017 alle problematische viscose wil bannen uit zijn productie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).