H&M heeft prima halfjaar achter de rug | RetailDetail

H&M heeft prima halfjaar achter de rug

H&M heeft prima halfjaar achter de rug

Het Zweedse concern Hennes & Mauritz heeft in het afgelopen halfjaar zijn omzet en winst met dubbele cijfers zien stijgen, daarbij geholpen door gunstige wisselkoerseffecten en de groei van dochters als COS en & Other Stories.

"Sterke omzetontwikkeling bij alle merken"

Exclusief btw zag H&M zijn omzet in de periode van 1 december 2014 tot 31 mei 2015 met 23% stijgen tot 86,1 miljard Zweedse kroon (9,4 miljard euro). Met dank aan de gunstige wisselkoersen, want in lokale valuta bedroeg de omzetstijging "slechts" 12%. De nettowinst ging er dan weer met 19% op vooruit tot 10,1 miljard kroon, net geen 1,1 miljard euro.

 

"De sterke omzetontwikkeling heeft zich doorgezet bij al onze merken", aldus een tevreden CEO Karl-Johan Persson in een toelichting op de halfjaarcijfers, die de Zweedse modegigant vanochtend voorbeurs de wereld instuurde.

 

Vanaf juli ook schoonheidsproducten

De langetermijninvesteringen die het Zweedse modeconcern sinds vorig jaar heeft aangezwengeld, leggen de groep dus geen windeieren: "Deze investeringen stellen ons in staat om een vanzelfsprekend onderdeel te zijn van de steeds meer toenemende digitale wereld van klanten, waar winkelen online en in fysieke winkels steeds naadlozer op elkaar aansluiten", zegt Persson. H&M opende in maart en april in acht nieuwe landen een webshop die "overal zeer goed onthaald werd".

 

Daarnaast blijft H&M ook zijn productaanbod verbreden: zo lanceert de groep in juli onder de merknaam 'H&M Beauty' een volledig gamma schoonheidsproducten (inclusief een premiumlijn en een ecologisch aanbod) dat in 900 winkels beschikbaar zal zijn.

 

En uiteraard staan er ook nu weer flink wat winkelopeningen op de agenda: dit jaar nog zowat 400, vooral in de Verenigde Staten en China. Daarnaast wil Hennes & Mauritz op korte termijn vijf nieuwe markten aanboren, waaronder Zuid-Afrika, India en Peru. Eind mei telde de Zweedse retailer wereldwijd 3.639 winkels.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.