Kamer wil convenant met kledingsector | RetailDetail

Kamer wil convenant met kledingsector

Kamer wil convenant met kledingsector

De ChristenUnie heeft in de Tweede Kamer een motie ingediend in verband met betere en veilige werkomstandigheden in de textielindustrie in alle risicolanden. Het wil daarom een convenant sluiten met de volledige kledingbranche.

Ook aandacht voor andere landen

De ChristenUnie wil dat er ook aandacht gaat naar landen buiten Bangladesh, zoals Vietnam, Cambodja en China. De motie van de politieke partij kon op steun van de meerderheid rekenen in de Tweede Kamer.

 

Het wil nu dat minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Ploumen daarover een breed convenant sluit met de kledingbranche. Daarin moeten verschillende doelen staan waarop de sector kan afgerekend worden, zoals het naleven van de internationale arbeidsnormen. De kledingbedrijven zouden ook jaarlijks moeten rapporteren over de vooruitgang die het in de materie heeft geboekt.

 

Kritiek van Ploumen

Deze zomer kwam er al een akkoord tussen Nederlandse vertegenwoordigers van leveranciers en afnemers van textiel, om de omstandigheden in de sector te verbeteren. Daarnaast is er ook nog het internationaal akkoord dat de omstandigheden in Bangladesh wil verbeteren na de ramp in de textielfabriek eerder dit jaar, die het leven van meer dan duizend textielarbeiders kostte.

 

Minister Ploumen kwam eerder deze week nog in het nieuws, toen ze kritiek uitte op een aantal kledingketens – Coolcat, Prénatal en Wibra – omdat die het akkoord nog niet hadden ondertekend. De drie bedrijven reageerden kort daarna dat ze nog bezig zijn met het onderzoeken van het akkoord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.