La Perla krijgt nieuwe kans

La Perla krijgt nieuwe kans

Het noodlijdende Italiaanse lingerie- en strandmodemerk La Perla krijgt een nieuwe kans. De Italiaanse ondernemer Silvio Scaglia heeft het merk voor 69 miljoen euro gekocht op een gerechtelijke veiling. Andere gegadigden waren het eveneens Italiaanse Calzedonia en het Israëlische Delta Galil.

La Perla wordt 'internationaal schoonheidsmerk'

De nieuwe eigenaar heeft al toegezegd via zijn Luxemburgse onderneming SMS Finance 110 miljoen euro te investeren in het merk. Hij wil er "een groots internationaal merk voor schoonheid en vrouwelijke luxe" van maken. Zijn ambitie is in elk geval om de verkopen het eerste jaar al te verdubbelen.

 

Eerst zal hij wel een reorganisatie moeten doorvoeren onder toezicht van de Italiaanse rechtbank: La Perla zat immers in een voorfase van het faillissement. Daardoor kwam het onder toezicht van de Italiaanse rechtbanken te staan.

 

Crisis en banken brachten La Perla in problemen

Voor de overname was het modemerk eigendom van het Amerikaanse investeringsfonds JH Partners, dat het in 2008 had gekocht van de stichtende families. Het kreeg kort nadien echter de crisis over zich heen, waardoor de verkoopcijfers terugvielen. Twee derde van de omzet wordt immers gerealiseerd in landen die economisch zwaar werden getroffen.

 

Bovendien waren de banken niet geneigd nog langer kredieten toe te kennen, die nochtans nodig waren om het ondernemingsplan met de opening van 160 nieuwe winkels in Azië, Rusland en Latijns-Amerika over de komende drie jaar te realiseren.

 

La Perla werd in 1954 opgericht en was vorig jaar goed voor een omzet van 107 miljoen euro. Het merk wordt verkocht in 134 winkels. De nieuwe eigenaar Scaglia maakte tot nog toe vooral naam als stichter van de telecomonderneming Fastweb.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Nordstrom lanceert winkel zonder stock

13/09/2017

Modeketen Nordstrom opent volgende maand in Los Angeles een nieuw concept, waar klanten enkel terecht kunnen voor advies en het passen van kleding. Aankopen kunnen dan later worden opgehaald bij de winkel.

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

12/09/2017

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Back to top