La Perla krijgt nieuwe kans

La Perla krijgt nieuwe kans

Het noodlijdende Italiaanse lingerie- en strandmodemerk La Perla krijgt een nieuwe kans. De Italiaanse ondernemer Silvio Scaglia heeft het merk voor 69 miljoen euro gekocht op een gerechtelijke veiling. Andere gegadigden waren het eveneens Italiaanse Calzedonia en het Israëlische Delta Galil.

La Perla wordt 'internationaal schoonheidsmerk'

De nieuwe eigenaar heeft al toegezegd via zijn Luxemburgse onderneming SMS Finance 110 miljoen euro te investeren in het merk. Hij wil er "een groots internationaal merk voor schoonheid en vrouwelijke luxe" van maken. Zijn ambitie is in elk geval om de verkopen het eerste jaar al te verdubbelen.

 

Eerst zal hij wel een reorganisatie moeten doorvoeren onder toezicht van de Italiaanse rechtbank: La Perla zat immers in een voorfase van het faillissement. Daardoor kwam het onder toezicht van de Italiaanse rechtbanken te staan.

 

Crisis en banken brachten La Perla in problemen

Voor de overname was het modemerk eigendom van het Amerikaanse investeringsfonds JH Partners, dat het in 2008 had gekocht van de stichtende families. Het kreeg kort nadien echter de crisis over zich heen, waardoor de verkoopcijfers terugvielen. Twee derde van de omzet wordt immers gerealiseerd in landen die economisch zwaar werden getroffen.

 

Bovendien waren de banken niet geneigd nog langer kredieten toe te kennen, die nochtans nodig waren om het ondernemingsplan met de opening van 160 nieuwe winkels in Azië, Rusland en Latijns-Amerika over de komende drie jaar te realiseren.

 

La Perla werd in 1954 opgericht en was vorig jaar goed voor een omzet van 107 miljoen euro. Het merk wordt verkocht in 134 winkels. De nieuwe eigenaar Scaglia maakte tot nog toe vooral naam als stichter van de telecomonderneming Fastweb.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7 procent gestegen en met 9 procent na wisselkoersen. Dat is lager dan de verwachtingen.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Back to top