Macintosh kan tij nog niet keren | RetailDetail

Macintosh kan tij nog niet keren

Macintosh kan tij nog niet keren

In de eerste helft van 2015 is de omzet van de Macintosh Retail Group opnieuw licht gedaald, vooral omdat de groep verschillende onderdelen heeft afgestoten ten opzichte van vorig jaar. Dat veroorzaakte wel ook een enorme daling van het verlies.

Online doet het goed

De totale omzet liep met drie procent terug, naar 204 miljoen euro. De lagere omzet kwam er door verschillende promoties in de winkels, maar Macintosh sloot ook 9 procent van zijn filialen ten opzichte van een jaar eerder.

 

Het nettoverlies zakte wel van 31 naar 4 miljoen euro, als positief gevolg van de verkoop van winkels: zo verkocht Macintosh in mei van dit jaar Nea International voor 16 miljoen euro. De afslankoperatie is overigens nog niet voltooid: Macintosh wil dit jaar ook nog af van Kwantum en zijn Britse activiteiten.

 

Macintosh heeft dan ook gemengde gevoelens over de resultaten. "Na de significante winst van marktaandeel in H1 2014 hebben we in de eerste jaarhelft van 2015 bij Fashion NL zowel in "like-for-like" winkels als online opnieuw marktaandeel gewonnen", zegt CEO Kurt Staelens. "Ook in België zien we onze crosschannelstrategie tot uitdrukking komen in een snellere online groei dan de markt."

 

De online omzet van Macintosh steeg dan ook sterk: in Nederland ging de online omzet bij de schoenenketens de hoogte in met 22,3%, terwijl in de BeLux sprake was van een stijging van 19,2%. Dit staat in schril contrast met de offline omzet, die in Nederland met 4,8% terugviel en in BeLux met 0,4%. In totaal daalde de omzet van de schoenenwinkels in Nederland met 2,2%, terwijl er in BeLux sprake was van een lichte stijging van 0,2%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.