Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen"

Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen"

Managing director Enric Casi van de Spaanse modegroep Mango toont zich in een gesprek met persagentschap Reuters razend ambitieus: binnen 10 jaar wil hij grote concurrent Zara hebben bijgebeend. "Zara bestaat al 10 jaar langer. Geef ons dus 10 jaar om onze achterstand in te lopen", aldus de topman.

Flinke achterstand

Nochtans heeft de Spaanse kledingretailer Mango nog een flinke achterstand op zijn illustere landgenoot: Zara boekte vorig jaar een omzet van 10,5 miljard euro, Mango zit aan 1,7 miljard. De omzet groeide vorig jaar wel met 20% en de winst zelfs met 82% (tot 113 miljoen euro), dankzij een strikt kostenmanagement.

 

Gesterkt door die resultaten ontvouwt topman Casi een ambitieus groeiplan: voor dit jaar mikt hij op een omzet van 1,98 miljard euro (+16%) en tegen 2017 moet de omzet al 5 miljard euro bedragen. Daarbij zijn de twee toverwoorden expansie en collectieverbreding.

 

265 miljoen euro voor expansie

Mango, dat 30 jaar geleden werd opgericht door de broers Isac en Nahman Andic, telt vandaag wereldwijd 2.600 winkels in 109 landen. De groep, die 84% van zijn omzet buiten Spanje realiseert, wil de komende jaren 265 miljoen euro investeren in expansie. Die moet verlopen a rato van vier nieuwe winkels per week.

 

Daarbij komt de nadruk te liggen op Europa, waar Mango grote megastores wil openen. Buiten Europa plant Mango dit jaar nog winkelopeningen in vier nieuwe landen, waaronder Mongolië en Angola.

 

Mango wordt 'paraplumerk'

Mango wil daarnaast ook inzetten op nieuwe collecties om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Naast de bestaande lijn komt er onder meer een mannenmodelijn H.E. Mango en later volgen ook nog kindermode en accessoires onder het Mango Touch-label.

 

Nog deze zomer lanceert Mango een eigen ondergoed- en sportlijn, en voor volgend jaar staan al collecties gepland voor rijpere vrouwen en voor tieners.

 

Op die manier wil Mango verbreden tot een heus 'paraplumerk'. In zijn Spaanse designcenter El Hangar (12.000 m² groot)  is alvast een pilootshop ingericht, waar de nieuwe formats worden ontwikkeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top