Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen" | RetailDetail

Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen"

Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen"

Managing director Enric Casi van de Spaanse modegroep Mango toont zich in een gesprek met persagentschap Reuters razend ambitieus: binnen 10 jaar wil hij grote concurrent Zara hebben bijgebeend. "Zara bestaat al 10 jaar langer. Geef ons dus 10 jaar om onze achterstand in te lopen", aldus de topman.

Flinke achterstand

Nochtans heeft de Spaanse kledingretailer Mango nog een flinke achterstand op zijn illustere landgenoot: Zara boekte vorig jaar een omzet van 10,5 miljard euro, Mango zit aan 1,7 miljard. De omzet groeide vorig jaar wel met 20% en de winst zelfs met 82% (tot 113 miljoen euro), dankzij een strikt kostenmanagement.

 

Gesterkt door die resultaten ontvouwt topman Casi een ambitieus groeiplan: voor dit jaar mikt hij op een omzet van 1,98 miljard euro (+16%) en tegen 2017 moet de omzet al 5 miljard euro bedragen. Daarbij zijn de twee toverwoorden expansie en collectieverbreding.

 

265 miljoen euro voor expansie

Mango, dat 30 jaar geleden werd opgericht door de broers Isac en Nahman Andic, telt vandaag wereldwijd 2.600 winkels in 109 landen. De groep, die 84% van zijn omzet buiten Spanje realiseert, wil de komende jaren 265 miljoen euro investeren in expansie. Die moet verlopen a rato van vier nieuwe winkels per week.

 

Daarbij komt de nadruk te liggen op Europa, waar Mango grote megastores wil openen. Buiten Europa plant Mango dit jaar nog winkelopeningen in vier nieuwe landen, waaronder Mongolië en Angola.

 

Mango wordt 'paraplumerk'

Mango wil daarnaast ook inzetten op nieuwe collecties om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Naast de bestaande lijn komt er onder meer een mannenmodelijn H.E. Mango en later volgen ook nog kindermode en accessoires onder het Mango Touch-label.

 

Nog deze zomer lanceert Mango een eigen ondergoed- en sportlijn, en voor volgend jaar staan al collecties gepland voor rijpere vrouwen en voor tieners.

 

Op die manier wil Mango verbreden tot een heus 'paraplumerk'. In zijn Spaanse designcenter El Hangar (12.000 m² groot)  is alvast een pilootshop ingericht, waar de nieuwe formats worden ontwikkeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.