Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen" | RetailDetail

Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen"

Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen"

Managing director Enric Casi van de Spaanse modegroep Mango toont zich in een gesprek met persagentschap Reuters razend ambitieus: binnen 10 jaar wil hij grote concurrent Zara hebben bijgebeend. "Zara bestaat al 10 jaar langer. Geef ons dus 10 jaar om onze achterstand in te lopen", aldus de topman.

Flinke achterstand

Nochtans heeft de Spaanse kledingretailer Mango nog een flinke achterstand op zijn illustere landgenoot: Zara boekte vorig jaar een omzet van 10,5 miljard euro, Mango zit aan 1,7 miljard. De omzet groeide vorig jaar wel met 20% en de winst zelfs met 82% (tot 113 miljoen euro), dankzij een strikt kostenmanagement.

 

Gesterkt door die resultaten ontvouwt topman Casi een ambitieus groeiplan: voor dit jaar mikt hij op een omzet van 1,98 miljard euro (+16%) en tegen 2017 moet de omzet al 5 miljard euro bedragen. Daarbij zijn de twee toverwoorden expansie en collectieverbreding.

 

265 miljoen euro voor expansie

Mango, dat 30 jaar geleden werd opgericht door de broers Isac en Nahman Andic, telt vandaag wereldwijd 2.600 winkels in 109 landen. De groep, die 84% van zijn omzet buiten Spanje realiseert, wil de komende jaren 265 miljoen euro investeren in expansie. Die moet verlopen a rato van vier nieuwe winkels per week.

 

Daarbij komt de nadruk te liggen op Europa, waar Mango grote megastores wil openen. Buiten Europa plant Mango dit jaar nog winkelopeningen in vier nieuwe landen, waaronder Mongolië en Angola.

 

Mango wordt 'paraplumerk'

Mango wil daarnaast ook inzetten op nieuwe collecties om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Naast de bestaande lijn komt er onder meer een mannenmodelijn H.E. Mango en later volgen ook nog kindermode en accessoires onder het Mango Touch-label.

 

Nog deze zomer lanceert Mango een eigen ondergoed- en sportlijn, en voor volgend jaar staan al collecties gepland voor rijpere vrouwen en voor tieners.

 

Op die manier wil Mango verbreden tot een heus 'paraplumerk'. In zijn Spaanse designcenter El Hangar (12.000 m² groot)  is alvast een pilootshop ingericht, waar de nieuwe formats worden ontwikkeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.