Mode: marktaandelen ketens en webshops stijgen | RetailDetail

Mode: marktaandelen ketens en webshops stijgen

Mode: marktaandelen ketens en webshops stijgen

De totale Nederlandse modemarkt daalde afgelopen jaar met zeven procent. In die dalende markt wisten ketens en vooral online verkopers hun marktaandeel flink te verbeteren. Voor zelfstandige modezaken was 2012 echter een jaar om snel te vergeten.

Webshops stijgen 16%

De daling in de markt is te wijten aan het feit dat klanten minder vaak zijn gaan winkelen voor kleding en dat de prijs per artikel gemiddeld twee procent lager lag dan een jaar eerder, wijzen cijfers van onderzoeksbureau GfK uit. Daarnaast was er een groep van twee procent van de consumenten die vorig jaar helemaal geen geld heeft uitgegeven aan nieuwe kleding.

 

In die dalende markt is er wel sprake van verschuiving van de marktaandelen: vooral zelfstandige ondernemers leverden in. De grote ketens trokken weliswaar minder klanten, maar slaagden er wel veel beter in om bestaande klanten meer te laten besteden. Dit resulteerde in een toename van het marktaandeel met zes procent.

 

Dit effect gold nog in sterkere mate voor online kledingverkopers: de meeruitgaven van bestaande klanten zorgden voor een groei van het marktaandeel van webshops met 16 procent, aldus GfK.

 

Inspelen op klantenwensen is levensbelangrijk

Dat pure players het zo goed doen in een dalende markt heeft alles te maken met hun uitstekend vermogen om in te spelen op de behoeften en de wensen van de klant. De stijgende online verkoop is namelijk niet het gevolg van een toename van het aantal klanten, maar wel van een toename van het bestede budget.

 

Het is dus voornamelijk de klantentrouw die ervoor gezorgd heeft dat de sector erop vooruit is gegaan in 2012, door hun assortiment aan te passen en uit te breiden en door een bron van inspiratie te zijn voor die klanten die op zoek zijn naar mode-ideeën.

 

Wat de toekomst betreft, gaat GfK ervan uit dat ook dit jaar het aantal klanten voor de modesector en het gemiddelde budget per consument een verdere daling zal kennen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).