Mode: marktaandelen ketens en webshops stijgen

Mode: marktaandelen ketens en webshops stijgen

De totale Nederlandse modemarkt daalde afgelopen jaar met zeven procent. In die dalende markt wisten ketens en vooral online verkopers hun marktaandeel flink te verbeteren. Voor zelfstandige modezaken was 2012 echter een jaar om snel te vergeten.

Webshops stijgen 16%

De daling in de markt is te wijten aan het feit dat klanten minder vaak zijn gaan winkelen voor kleding en dat de prijs per artikel gemiddeld twee procent lager lag dan een jaar eerder, wijzen cijfers van onderzoeksbureau GfK uit. Daarnaast was er een groep van twee procent van de consumenten die vorig jaar helemaal geen geld heeft uitgegeven aan nieuwe kleding.

 

In die dalende markt is er wel sprake van verschuiving van de marktaandelen: vooral zelfstandige ondernemers leverden in. De grote ketens trokken weliswaar minder klanten, maar slaagden er wel veel beter in om bestaande klanten meer te laten besteden. Dit resulteerde in een toename van het marktaandeel met zes procent.

 

Dit effect gold nog in sterkere mate voor online kledingverkopers: de meeruitgaven van bestaande klanten zorgden voor een groei van het marktaandeel van webshops met 16 procent, aldus GfK.

 

Inspelen op klantenwensen is levensbelangrijk

Dat pure players het zo goed doen in een dalende markt heeft alles te maken met hun uitstekend vermogen om in te spelen op de behoeften en de wensen van de klant. De stijgende online verkoop is namelijk niet het gevolg van een toename van het aantal klanten, maar wel van een toename van het bestede budget.

 

Het is dus voornamelijk de klantentrouw die ervoor gezorgd heeft dat de sector erop vooruit is gegaan in 2012, door hun assortiment aan te passen en uit te breiden en door een bron van inspiratie te zijn voor die klanten die op zoek zijn naar mode-ideeën.

 

Wat de toekomst betreft, gaat GfK ervan uit dat ook dit jaar het aantal klanten voor de modesector en het gemiddelde budget per consument een verdere daling zal kennen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

Vandaag opent tweede Nederlandse Saks OFF 5th

23/11/2017

Vandaag opent in Amsterdam de tweede Nederlandse vestiging van Saks OFF 5th, de discountketen van Hudson’s Bay. De president van Saks OFF 5th Europe zegt alvast tevreden te zijn over de resultaten van de eerste Nederlandse winkel.

Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Back to top