Mode: marktaandelen ketens en webshops stijgen | RetailDetail

Mode: marktaandelen ketens en webshops stijgen

Mode: marktaandelen ketens en webshops stijgen

De totale Nederlandse modemarkt daalde afgelopen jaar met zeven procent. In die dalende markt wisten ketens en vooral online verkopers hun marktaandeel flink te verbeteren. Voor zelfstandige modezaken was 2012 echter een jaar om snel te vergeten.

Webshops stijgen 16%

De daling in de markt is te wijten aan het feit dat klanten minder vaak zijn gaan winkelen voor kleding en dat de prijs per artikel gemiddeld twee procent lager lag dan een jaar eerder, wijzen cijfers van onderzoeksbureau GfK uit. Daarnaast was er een groep van twee procent van de consumenten die vorig jaar helemaal geen geld heeft uitgegeven aan nieuwe kleding.

 

In die dalende markt is er wel sprake van verschuiving van de marktaandelen: vooral zelfstandige ondernemers leverden in. De grote ketens trokken weliswaar minder klanten, maar slaagden er wel veel beter in om bestaande klanten meer te laten besteden. Dit resulteerde in een toename van het marktaandeel met zes procent.

 

Dit effect gold nog in sterkere mate voor online kledingverkopers: de meeruitgaven van bestaande klanten zorgden voor een groei van het marktaandeel van webshops met 16 procent, aldus GfK.

 

Inspelen op klantenwensen is levensbelangrijk

Dat pure players het zo goed doen in een dalende markt heeft alles te maken met hun uitstekend vermogen om in te spelen op de behoeften en de wensen van de klant. De stijgende online verkoop is namelijk niet het gevolg van een toename van het aantal klanten, maar wel van een toename van het bestede budget.

 

Het is dus voornamelijk de klantentrouw die ervoor gezorgd heeft dat de sector erop vooruit is gegaan in 2012, door hun assortiment aan te passen en uit te breiden en door een bron van inspiratie te zijn voor die klanten die op zoek zijn naar mode-ideeën.

 

Wat de toekomst betreft, gaat GfK ervan uit dat ook dit jaar het aantal klanten voor de modesector en het gemiddelde budget per consument een verdere daling zal kennen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.