Modesector kreeg rake klappen in 2013 | RetailDetail

Modesector kreeg rake klappen in 2013

Modesector kreeg rake klappen in 2013

De Nederlandse modesector heeft een beroerd jaar achter de rug, waarbij damesmode (-4,5%) het nog slechter deed dan herenmode (-2,9%). Naar alle verwachtingen zal 2014 geen beterschap vertonen.

Modesector met 3,7 procent gedaald

Volgens een studie van Inretail en GfK FashionScan heeft de modesector een niet al te fraai jaar achter de rug, ondanks een toenemend consumentenvertrouwen en een dalend aantal faillissementen. In het vierde kwartaal van 2013 werd in de modebranche immers een omzetdaling van 3,5 procent genoteerd, wat de daling op jaarbasis op 3,7 procent bracht.


De herenmode was van alle modesectoren de meest succesvolle met een omzetdaling op jaarbasis van 2,9 procent. In het derde kwartaal werd even een positieve groei opgetekend van 0,2 procent, maar de daling van 2,4 procent in het vierde kwartaal deed die positieve evolutie teniet.


Top drie dalers: dames-, kinder- en ondermode

De damesmode kreeg het al in het eerste kwartaal hard te verduren met een omzetdaling van 11,6 procent. Het tweede en derde kwartaal waren minder catastrofaal, maar in het laatste kwartaal bedroeg de omzetdaling dan weer 4,2 procent. Op jaarbasis betekende dit dat de omzet 4,5 procent lager lag dan in 2012.


Ook de baby- en kindermode presteerden ondermaats en staan samen met de ondermode in de top drie van de dalers. Ondanks een omzetdaling van 2,6 procent in het vierde kwartaal voor de ondermode en van 0,6 procent voor de baby- en kindermode, eindigde 2013 voor beide sectoren met een omzetdaling op jaarbasis van 3,2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.