Nederlandse modeketens knopen weer aan met groei | RetailDetail

Nederlandse modeketens knopen weer aan met groei

Nederlandse modeketens knopen weer aan met groei
Foto: Ritu Manoj Jethani / Shutterstock.com

Na enkele donkere jaren schijnt er weer licht aan het einde van de tunnel voor Nederlandse modeketens. Modebedrijven zoals C&A, WE, Coolcat of Score hebben het moeilijkste achter de rug, blijkt uit hun jaarcijfers. 

 

De overlevers hebben zich aangepast

Uniqlo opent dit jaar zijn eerste winkel in Nederland: een volgende stap in de Benelux-expansie van de Japanse modegroep, terwijl nochtans heel wat vaste waarden in de Nederlandse winkelstraten de deuren hebben gesloten in de afgelopen jaren. “2014 en 2015 zijn de jaren des onderscheid geweest voor de grotere Nederlandse modeondernemers. Bijna allemaal kampten ze al jaren met teruglopende omzetten, maar in deze periode leidde dat bij velen ook tot rode cijfers. Wie toen niet genoeg vet op de botten had, legde het loodje”, besluit het Financieel Dagblad uit gesprekken met modeondernemers en onderzoek naar de jaarrekeningen van Nederlandse modeketens.

 

Wie die moeilijke periode heeft overleefd, is er sterker uit gekomen, zo blijkt: ze profiteren nu van een stijgend consumentenvertrouwen en hebben de nodige aanpassingen gedaan om klaar te zijn voor de toekomst van retail. Zo is er bij de overlevende ketens geïnvesteerd in digitalisering en meer consumentengemak, zoals ruimere openingstijden, ziet Edwin Belt van brancheorganisatie INretail.

 

Zwarte sneeuw achter zich gelaten 

SuitSupply en G-Star zijn zelfs in de crisisjaren blijven groeien, maar ook ketens als C&A, The Sting en Coolcat hebben de zwarte sneeuw van de voorbije jaren achter zich kunnen laten. In 2016 wist C&A de jarenlang dalende omzet in Nederland een halt toe te roepen: “De omzet van C&A is afgelopen jaar gestegen en in marktaandelen zien we ook een lichte stijging”, aldus country manager Marc Estourgie aan het FD. 

 

The Sting heeft buitenlandse winkels moeten sluiten en de Nederlandse winkels voor “tientallen miljoenen” vernieuwd. De investeringen lijken niettemin hun vruchten af te werpen: het zou weer aanknopen met groei en uit zelfs de ambitie om de omzet bijna te verdubbelen. Ook de verliezen bij Coolcat zijn volgens eigenaar Roland Kahn gekrompen: in het laatste halfjaar zou er weer winst gemaakt zijn. Zelfs plussizeketen MS Mode zou 2017 winstgevend hebben afgesloten, ondanks de eerdere problemen. America Today blijkt in 2015 en 2016 verlies te hebben gedraaid, maar Kahn benadrukt een blijvende omzetgroei. 

 

Score en Chasin tekenden eveneens nog een klein verlies op in 2016, maar nu zijn de ketens weer klaar om nieuwe winkels te openen. Zeker in Duitsland groeit Chasin sterk, laat eigenaar Jan Peters weten. De kaarten zijn de voorbije jaren dooreengeschud, maar wie nog rond de tafel zit, lijkt weer klaar om te spelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.