Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer

Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer

Twee zonnige maanden volstonden voor Primark om in zijn derde kwartaal weer uit te pakken met mooie groeicijfers. De omzet ging liefst 20% omhoog, ondanks een zeer tegenvallende (want druilerige) maand april.

Koude en natte lente goedgemaakt

Sinds het begin van het jaar bedraagt de stijging zelfs 22%, dankzij een uitstekende eerste helft van het gebroken boekjaar, toen Primark er 24% bijdeed dankzij de enorme toename van het aantal winkels in de aanloop naar de eindejaarsperiode. Primarks derde kwartaal (dat loopt tot 22 juni) had eerst serieus last van de koude en natte maand april, maar het betere weer van mei en juni hebben voor een opmerkelijke kentering gezorgd, klinkt het.

 

Moederconcern ABF geeft geen groeicijfers op vergelijkbare basis, maar volgens een analist van Investec Securities zou de vergelijkbare omzet 2 à 3% hoger liggen dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Dat is weliswaar heel wat minder dan de +7% uit het eerste halfjaar, maar toch een pak beter dan de Britse concurrenten van Marks & Spencer, die onlangs al voor het achtste kwartaal op rij een omzetdaling op vergelijkbare basis bekend maakte.

 

Op 22 juni telde Primark 257 winkels. Het concern is van plan volgend fiscaal jaar zijn expansie nog te versnellen, met onder meer een eerste Franse vestiging in Marseille en een tweede Belgische in Gent

 

"Diep bedroef" om Rana Plaza

In zijn statement komt het management ook nog eens terug op de verschrikkelijke ramp in Bangladesh, waarbij meer dan 1.100 textielarbeiders het leven lieten. Een van Primarks leveranciers had daar een atelier op de tweede verdieping.

 

"We hebben kort na het vooral meteen voedsel bedeeld aan zo'n 1.300 getroffen families en meer dan 3.300 arbeiders hebben al een financiële compensatie op de korte termijn uitbetaald gekregen, ongeacht voor wie ze werkten", klinkt het. Primark herhaalt zijn engagement op de lange termijn voor alle getroffenen die aan het werk waren bij haar toeleverancier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top