Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer | RetailDetail

Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer

Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer

Twee zonnige maanden volstonden voor Primark om in zijn derde kwartaal weer uit te pakken met mooie groeicijfers. De omzet ging liefst 20% omhoog, ondanks een zeer tegenvallende (want druilerige) maand april.

Koude en natte lente goedgemaakt

Sinds het begin van het jaar bedraagt de stijging zelfs 22%, dankzij een uitstekende eerste helft van het gebroken boekjaar, toen Primark er 24% bijdeed dankzij de enorme toename van het aantal winkels in de aanloop naar de eindejaarsperiode. Primarks derde kwartaal (dat loopt tot 22 juni) had eerst serieus last van de koude en natte maand april, maar het betere weer van mei en juni hebben voor een opmerkelijke kentering gezorgd, klinkt het.

 

Moederconcern ABF geeft geen groeicijfers op vergelijkbare basis, maar volgens een analist van Investec Securities zou de vergelijkbare omzet 2 à 3% hoger liggen dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Dat is weliswaar heel wat minder dan de +7% uit het eerste halfjaar, maar toch een pak beter dan de Britse concurrenten van Marks & Spencer, die onlangs al voor het achtste kwartaal op rij een omzetdaling op vergelijkbare basis bekend maakte.

 

Op 22 juni telde Primark 257 winkels. Het concern is van plan volgend fiscaal jaar zijn expansie nog te versnellen, met onder meer een eerste Franse vestiging in Marseille en een tweede Belgische in Gent

 

"Diep bedroef" om Rana Plaza

In zijn statement komt het management ook nog eens terug op de verschrikkelijke ramp in Bangladesh, waarbij meer dan 1.100 textielarbeiders het leven lieten. Een van Primarks leveranciers had daar een atelier op de tweede verdieping.

 

"We hebben kort na het vooral meteen voedsel bedeeld aan zo'n 1.300 getroffen families en meer dan 3.300 arbeiders hebben al een financiële compensatie op de korte termijn uitbetaald gekregen, ongeacht voor wie ze werkten", klinkt het. Primark herhaalt zijn engagement op de lange termijn voor alle getroffenen die aan het werk waren bij haar toeleverancier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).