Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer | RetailDetail

Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer

Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer

Twee zonnige maanden volstonden voor Primark om in zijn derde kwartaal weer uit te pakken met mooie groeicijfers. De omzet ging liefst 20% omhoog, ondanks een zeer tegenvallende (want druilerige) maand april.

Koude en natte lente goedgemaakt

Sinds het begin van het jaar bedraagt de stijging zelfs 22%, dankzij een uitstekende eerste helft van het gebroken boekjaar, toen Primark er 24% bijdeed dankzij de enorme toename van het aantal winkels in de aanloop naar de eindejaarsperiode. Primarks derde kwartaal (dat loopt tot 22 juni) had eerst serieus last van de koude en natte maand april, maar het betere weer van mei en juni hebben voor een opmerkelijke kentering gezorgd, klinkt het.

 

Moederconcern ABF geeft geen groeicijfers op vergelijkbare basis, maar volgens een analist van Investec Securities zou de vergelijkbare omzet 2 à 3% hoger liggen dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Dat is weliswaar heel wat minder dan de +7% uit het eerste halfjaar, maar toch een pak beter dan de Britse concurrenten van Marks & Spencer, die onlangs al voor het achtste kwartaal op rij een omzetdaling op vergelijkbare basis bekend maakte.

 

Op 22 juni telde Primark 257 winkels. Het concern is van plan volgend fiscaal jaar zijn expansie nog te versnellen, met onder meer een eerste Franse vestiging in Marseille en een tweede Belgische in Gent

 

"Diep bedroef" om Rana Plaza

In zijn statement komt het management ook nog eens terug op de verschrikkelijke ramp in Bangladesh, waarbij meer dan 1.100 textielarbeiders het leven lieten. Een van Primarks leveranciers had daar een atelier op de tweede verdieping.

 

"We hebben kort na het vooral meteen voedsel bedeeld aan zo'n 1.300 getroffen families en meer dan 3.300 arbeiders hebben al een financiële compensatie op de korte termijn uitbetaald gekregen, ongeacht voor wie ze werkten", klinkt het. Primark herhaalt zijn engagement op de lange termijn voor alle getroffenen die aan het werk waren bij haar toeleverancier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.