Schoenenreus krijgt uitstel van betaling

Schoenenreus krijgt uitstel van betaling

Schoenenketen Schoenenreus heeft vandaag uitstel van betaling gekregen van de rechter. Met ruim 200 vestigingen in Nederland en België is de discounter een van Nederlands grootste retailers in de schoenensector, maar nu zit de keten in zware financiële problemen.

Nieuw winkelconcept

Schoenenreus, met hoofdkantoor en distrubitiecentrum in het Noord-Brabantse Uden, zag zich verplicht uitstel van betaling te vragen aan de rechtbank. "Door een teruglopende omzet, veroorzaakt door de eurocrisis, de concurrentie van onlinewinkels en een teruglopend consumentenvertrouwen, is Schoenenreus in financiële problemen geraakt", zegt Geurt te Biesebeek van het kantoor Aben & Slag Advocaten, die als bewindvoerder is aangesteld.

 

De winkels en de onlineshop blijven voorlopig gewoon open voor het publiek. Directie en bewindvoerder onderzoeken of - en zo ja, in welke vorm - ze de activiteiten van het bedrijf kunnen voortzetten. Wellicht komt er een doorstart, al dan niet na een forse afslankkuur.

 

De problemen komen volgens het Financieele Dagblad niet geheel uit de lucht vallen: "De onderneming dook in de tweede jaarhelft van 2011 in de rode cijfers. Vorig jaar sloot Schoenenreus een herfinanciering met de bank en de aandeelhouders. Het management en de eigenaren van Schoenenreus staken in het voorjaar van 2012 nieuw geld in het bedrijf. Zij kozen voor een nieuw winkelconcept, met meer mode en sportkleding, en startten een ombouwoperatie die in feite nog steeds loopt. De eigenaren investeren 30.000 tot 40.000 euro per filiaal in een opfrisbeurt", schrijft de Nederlandse zakenkrant.

 

6,8 miljoen paar schoenen per jaar

Schoenenreus verkoopt in zijn ruim 200 filialen in Nederland en België jaarlijks meer dan 6,8 miljoen paar schoenen en ruim 3,2 miljoen stuks kleding en accessoires. In 2011 behaalde het concern nog een omzet van meer dan tachtig miljoen euro.

 

Schoenenreus werd in 1969 opgericht en groeide via overnames uit tot een van Nederlands grootste schoenketens. Zo nam het bedrijf in 1983 Schoenkoning over, vier jaar later lijfde het Shoemax in, in 1991 was het dan de beurt aan Schut en in 1996 volgde Schoenexpres. In België ging de eerste winkel open in 2003, intussen zijn er al een dertigtal.

 

De onderneming is eigendom van drie veteranen uit de Nederlandse retail: de investeerders Paul Schouwenaar (ex-Zeeman) en Eric Companjen (ex-Bakker Bart), aangevuld met René De Lege, sinds december 2008 algemeen directeur van Schoenenreus. Daarnaast heeft private-equitybedrijf Synergia Capital uit Veendendaal nog een minderheidsbelang. De huidige eigenaars kochten het bedrijf vorig jaar van investeringsmaatschapij European Retail Shoe Company.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top