Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenketen Schoenenreus maakt een doorstart met 141 van de ruim tweehonderd winkels in Nederland en België. De keten gaat voortaan inzetten op onlineverkoop en een nieuwe winkelformule. Alle winkels zijn sinds vandaag weer open.

65 winkelsluitingen

Donderdagochtend sprak de rechtbank in Oost-Brabant het faillissement over de keten uit, nadat er eerder uitstel van betaling was verleend. De curator toonde zich toen al optimistisch over een doorstart. Het bericht over de doorstart is donderdagmiddag bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst voor de medewerkers van Schoenenreus in Autotron Rosmalen.

 

Van de 206 winkels die Schoenenreus in de Benelux telt, zijn er 141 gered. De overige 65, waarvan tien in België, moeten op korte termijn de deuren sluiten. Vanwege de doorstart zouden zo'n duizend van de vijftienhonderd banen behouden blijven. De Nederlandse vakbond FNV Bondgenoten heeft weliswaar laten weten vraagtekens te plaatsen bij de reorganisatie die nu zal volgen: volgens de vakbond wordt vooral duurder personeel, zoals filiaalhouders, de laan uitgestuurd.

 

Meer online en meer A-merken

Welke winkels er precies open blijven of dicht gaan, is nog onduidelijk. Wel heeft de curator al laten weten dat investeerders Synergia, Eric Companjen en Paul Schouwenaar verder in het bedrijf zullen investeren. Zo zal een nieuwe strategie worden gevoerd, waarbij de klemtoon meer ligt op internetverkoop - sinds vorig jaar groeit de webshop van de schoenenretailer als kool - en een nieuwe winkelformule.

 

“Het assortiment wordt aangepast, zodat dit meer aansluit op hedendaagse modetrends. Zo wordt er meer focus gelegd op (sport)schoenen en accessoires van A-merken en minder op kleding. Deze strategie is vorig jaar ontwikkeld, maar zal nu versneld worden geïmplementeerd,” klinkt het. Vorig jaar heeft Schoenenreus al zeventien winkels omgebouwd naar dit concept. Met succes, zo blijkt: de getransformeerde vestigingen laten volgens het bedrijf een sterke omzetstijging en rendementsverbetering zien.

 

Branche in nauwe schoentjes

Het Brabantse Schoenenreus bestaat sinds 1969 en verkoopt jaarlijks bijna zeven miljoen paar schoenen en nog 3,2 miljoen stuks kleding. De omzet van de keten in 2011 bedroeg zo'n tachtig miljoen euro.

 

Het bedrijf heeft onder meer last van de opkomende verkoop van schoeisel via internet. Deze week maakte ook concurrent Macintosch (Dolcis, Scapino, Manfield) al bekend zeventig schoenenwinkels te gaan sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top