Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenketen Schoenenreus maakt een doorstart met 141 van de ruim tweehonderd winkels in Nederland en België. De keten gaat voortaan inzetten op onlineverkoop en een nieuwe winkelformule. Alle winkels zijn sinds vandaag weer open.

65 winkelsluitingen

Donderdagochtend sprak de rechtbank in Oost-Brabant het faillissement over de keten uit, nadat er eerder uitstel van betaling was verleend. De curator toonde zich toen al optimistisch over een doorstart. Het bericht over de doorstart is donderdagmiddag bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst voor de medewerkers van Schoenenreus in Autotron Rosmalen.

 

Van de 206 winkels die Schoenenreus in de Benelux telt, zijn er 141 gered. De overige 65, waarvan tien in België, moeten op korte termijn de deuren sluiten. Vanwege de doorstart zouden zo'n duizend van de vijftienhonderd banen behouden blijven. De Nederlandse vakbond FNV Bondgenoten heeft weliswaar laten weten vraagtekens te plaatsen bij de reorganisatie die nu zal volgen: volgens de vakbond wordt vooral duurder personeel, zoals filiaalhouders, de laan uitgestuurd.

 

Meer online en meer A-merken

Welke winkels er precies open blijven of dicht gaan, is nog onduidelijk. Wel heeft de curator al laten weten dat investeerders Synergia, Eric Companjen en Paul Schouwenaar verder in het bedrijf zullen investeren. Zo zal een nieuwe strategie worden gevoerd, waarbij de klemtoon meer ligt op internetverkoop - sinds vorig jaar groeit de webshop van de schoenenretailer als kool - en een nieuwe winkelformule.

 

“Het assortiment wordt aangepast, zodat dit meer aansluit op hedendaagse modetrends. Zo wordt er meer focus gelegd op (sport)schoenen en accessoires van A-merken en minder op kleding. Deze strategie is vorig jaar ontwikkeld, maar zal nu versneld worden geïmplementeerd,” klinkt het. Vorig jaar heeft Schoenenreus al zeventien winkels omgebouwd naar dit concept. Met succes, zo blijkt: de getransformeerde vestigingen laten volgens het bedrijf een sterke omzetstijging en rendementsverbetering zien.

 

Branche in nauwe schoentjes

Het Brabantse Schoenenreus bestaat sinds 1969 en verkoopt jaarlijks bijna zeven miljoen paar schoenen en nog 3,2 miljoen stuks kleding. De omzet van de keten in 2011 bedroeg zo'n tachtig miljoen euro.

 

Het bedrijf heeft onder meer last van de opkomende verkoop van schoeisel via internet. Deze week maakte ook concurrent Macintosch (Dolcis, Scapino, Manfield) al bekend zeventig schoenenwinkels te gaan sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top