Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenketen Schoenenreus maakt een doorstart met 141 van de ruim tweehonderd winkels in Nederland en België. De keten gaat voortaan inzetten op onlineverkoop en een nieuwe winkelformule. Alle winkels zijn sinds vandaag weer open.

65 winkelsluitingen

Donderdagochtend sprak de rechtbank in Oost-Brabant het faillissement over de keten uit, nadat er eerder uitstel van betaling was verleend. De curator toonde zich toen al optimistisch over een doorstart. Het bericht over de doorstart is donderdagmiddag bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst voor de medewerkers van Schoenenreus in Autotron Rosmalen.

 

Van de 206 winkels die Schoenenreus in de Benelux telt, zijn er 141 gered. De overige 65, waarvan tien in België, moeten op korte termijn de deuren sluiten. Vanwege de doorstart zouden zo'n duizend van de vijftienhonderd banen behouden blijven. De Nederlandse vakbond FNV Bondgenoten heeft weliswaar laten weten vraagtekens te plaatsen bij de reorganisatie die nu zal volgen: volgens de vakbond wordt vooral duurder personeel, zoals filiaalhouders, de laan uitgestuurd.

 

Meer online en meer A-merken

Welke winkels er precies open blijven of dicht gaan, is nog onduidelijk. Wel heeft de curator al laten weten dat investeerders Synergia, Eric Companjen en Paul Schouwenaar verder in het bedrijf zullen investeren. Zo zal een nieuwe strategie worden gevoerd, waarbij de klemtoon meer ligt op internetverkoop - sinds vorig jaar groeit de webshop van de schoenenretailer als kool - en een nieuwe winkelformule.

 

“Het assortiment wordt aangepast, zodat dit meer aansluit op hedendaagse modetrends. Zo wordt er meer focus gelegd op (sport)schoenen en accessoires van A-merken en minder op kleding. Deze strategie is vorig jaar ontwikkeld, maar zal nu versneld worden geïmplementeerd,” klinkt het. Vorig jaar heeft Schoenenreus al zeventien winkels omgebouwd naar dit concept. Met succes, zo blijkt: de getransformeerde vestigingen laten volgens het bedrijf een sterke omzetstijging en rendementsverbetering zien.

 

Branche in nauwe schoentjes

Het Brabantse Schoenenreus bestaat sinds 1969 en verkoopt jaarlijks bijna zeven miljoen paar schoenen en nog 3,2 miljoen stuks kleding. De omzet van de keten in 2011 bedroeg zo'n tachtig miljoen euro.

 

Het bedrijf heeft onder meer last van de opkomende verkoop van schoeisel via internet. Deze week maakte ook concurrent Macintosch (Dolcis, Scapino, Manfield) al bekend zeventig schoenenwinkels te gaan sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe formule The Sting gelanceerd in Amsterdam

25/09/2017

In Amsterdam is de eerste vestiging van Cotton Club geopend, de nieuwe formule van The Sting. Cotton Club is een nieuw damesmodelabel dat vooral casual mode met een mediterrane toets aanbiedt.

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Back to top