Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels | RetailDetail

Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenreus maakt doorstart met 141 winkels

Schoenenketen Schoenenreus maakt een doorstart met 141 van de ruim tweehonderd winkels in Nederland en België. De keten gaat voortaan inzetten op onlineverkoop en een nieuwe winkelformule. Alle winkels zijn sinds vandaag weer open.

65 winkelsluitingen

Donderdagochtend sprak de rechtbank in Oost-Brabant het faillissement over de keten uit, nadat er eerder uitstel van betaling was verleend. De curator toonde zich toen al optimistisch over een doorstart. Het bericht over de doorstart is donderdagmiddag bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst voor de medewerkers van Schoenenreus in Autotron Rosmalen.

 

Van de 206 winkels die Schoenenreus in de Benelux telt, zijn er 141 gered. De overige 65, waarvan tien in België, moeten op korte termijn de deuren sluiten. Vanwege de doorstart zouden zo'n duizend van de vijftienhonderd banen behouden blijven. De Nederlandse vakbond FNV Bondgenoten heeft weliswaar laten weten vraagtekens te plaatsen bij de reorganisatie die nu zal volgen: volgens de vakbond wordt vooral duurder personeel, zoals filiaalhouders, de laan uitgestuurd.

 

Meer online en meer A-merken

Welke winkels er precies open blijven of dicht gaan, is nog onduidelijk. Wel heeft de curator al laten weten dat investeerders Synergia, Eric Companjen en Paul Schouwenaar verder in het bedrijf zullen investeren. Zo zal een nieuwe strategie worden gevoerd, waarbij de klemtoon meer ligt op internetverkoop - sinds vorig jaar groeit de webshop van de schoenenretailer als kool - en een nieuwe winkelformule.

 

“Het assortiment wordt aangepast, zodat dit meer aansluit op hedendaagse modetrends. Zo wordt er meer focus gelegd op (sport)schoenen en accessoires van A-merken en minder op kleding. Deze strategie is vorig jaar ontwikkeld, maar zal nu versneld worden geïmplementeerd,” klinkt het. Vorig jaar heeft Schoenenreus al zeventien winkels omgebouwd naar dit concept. Met succes, zo blijkt: de getransformeerde vestigingen laten volgens het bedrijf een sterke omzetstijging en rendementsverbetering zien.

 

Branche in nauwe schoentjes

Het Brabantse Schoenenreus bestaat sinds 1969 en verkoopt jaarlijks bijna zeven miljoen paar schoenen en nog 3,2 miljoen stuks kleding. De omzet van de keten in 2011 bedroeg zo'n tachtig miljoen euro.

 

Het bedrijf heeft onder meer last van de opkomende verkoop van schoeisel via internet. Deze week maakte ook concurrent Macintosch (Dolcis, Scapino, Manfield) al bekend zeventig schoenenwinkels te gaan sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.