'Schoenenreus-truc' redt ook deel Hamberg | RetailDetail

'Schoenenreus-truc' redt ook deel Hamberg

'Schoenenreus-truc' redt ook deel Hamberg

De methode die ook is toegepast bij de doorstart van Schoenenreus en Harense Smid heeft ook een deel van de regionale modeketen Hamberg weten te redden. Terwijl het bedrijf op een faillissement afstevende, regelden stille bewindvoerders op de achtergrond een doorstart: de zogenaamde 'prepack insolventie'-methode.

Doorstart in drie winkels

De rechtbank sprak op donderdag 4 juli het faillissement uit over de keten met tien winkels en 112 werknemers. Een dag later werd door het Delftse bedrijf Van Uffelen al een doorstart gerealiseerd: de modewinkels in Zaltbommel, Gorinchem en Leerdam zijn alweer open en veertig arbeidsplaatsen konden worden gered.

 

In Nederland wordt deze methode nog maar zelden toegepast, maar internationaal wint deze aan belang. Vaak is er wel interesse in een doorstart, maar willen mogelijke kopers niet met de schulden van de oude onderneming worden opgescheept. In de retailsector leidt dat ertoe dat winkels in potentie dichtgaan, terwijl er een mogelijke koper is. Daardoor haken klanten af.

 

Door de doorstart al vroeg te regelen, kan langdurige sluiting van de winkels worden voorkomen. Curatoren kunnen overigens ook besluiten de winkels open te houden in afwachting van een doorstart, zoals op dit moment bijvoorbeeld bij Free Record Shop gebeurt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

French Connection verkoopt Toast aan Bestseller-groep

10/04/2018

De Britse moderetailer French Connection, bekend van het opschrift FCUK, verkoopt haar dochtermerk Toast aan de Deense kledinggroep Bestseller, de groep achter labels zoals Vero Moda en Jack & Jones.

Aldi de stijlgoeroe? Aldi Süd geeft modeadvies op inspiratieplatform

09/04/2018

Discountketen Aldi Süd ontpopt zich tot lifestyle-partner met de lancering van een nieuwe inspiratiewebsite, waar mensen alles van recepten over tuintips tot zelfs mode-advies kunnen vinden.