Sweatshop in Kalverstraat toont keerzijde mode-industrie | RetailDetail

Sweatshop in Kalverstraat toont keerzijde mode-industrie

Sweatshop in Kalverstraat toont keerzijde mode-industrie

Vandaag opent in de Kalverstraat in Amsterdam achter conceptwinkel The Mad Rush een 'sweatshop', waar arbeiders kleding maken onder slechte omstandigheden. Zo wil Schone Kleren Campagne de shoppers laten zien hoe goedkope kleding wordt gemaakt.

Naaiatelier confronteert consument

Winkelende consumenten, die in het pashokje van The Mad Rush kleding willen passen, stappen in plaats daarvan midden in een sweatshop waar mensen kleding in elkaar zetten. Het naaiatelier op Kalverstraat nummer 101 laat zien hoe mensen in India en Bangladesh kleding maken. Het is er benauwd, er staan machines te ratelen en er werken veel te veel mensen in een veel te kleine ruimte achter een naaimachine.

 

Het is de dagelijkse realiteit in een eenzelfde atelier in Bangladesh of India, waar mensen, voornamelijk vrouwen en meisjes, lange dagen maken voor een hongerloon in onveilige omstandigheden. Deze goedkope arbeidskrachten drukken de prijs voor de productie van kleding, ze hebben geen vakbonden om ze te beschermen en zijn vaak het slachtoffer van intimidatie.

 

In de expositieruimte achter de sweatshop zijn de arbeidsters via foto- en videomateriaal zelf aan het woord voor een inkijkje in hun wereld en de manieren waarop ze zelf tegen het onrecht strijden. De 'sweatshop' is open tot en met 15 mei.

 

Consument aan zet

Stichting Schone Kleren Campagne wil met de sweatshop de consument niet alleen de feiten laten zien, maar ook aangeven wat de consument er zelf aan kan doen om deze situatie te verbeteren. "Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan", aldus Tara Scally van Schone Kleren Campagne.

 

"Na de ramp met de instorting van Rana Plaza zijn steeds meer mensen zich hiervan bewust. Hoe meer steun we hebben, hoe sneller de modeindustrie zal veranderen", klinkt het nog. Stichting Schone Kleren Campagne zet zich al ruim vijfentwintig jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Deze campagne wil de arbeidsomstandigheden en de positie van arbeiders in de wereldwijde kledingindustrie verbeteren.

 

Women Power Fashion

Voor deze campagne werken Schone Kleren Campagne en internationaal vrouwenfonds Mama Cash samen onder de noemer WomenPower Fashion en vragen zij aandacht voor dit wereldwijde probleem dat voornamelijk vrouwen en meisjes treft. De vrouwen verenigen zichzelf, richten eigen vakbonden op en eisen veiligere werkomstandigheden.

 

Ondanks deze successen is echter ook een ander koopgedrag van de Westerse consument nodig. Bezoekers verlaten The Mad Rush met tips om zelf een positieve bijdrage te leveren aan de kledingindustrie en een gezeefdrukt tasje gemaakt door de vrouwen in de sweatshop waarvan ze zelf de prijs mogen bepalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.