Sweatshop in Kalverstraat toont keerzijde mode-industrie | RetailDetail

Sweatshop in Kalverstraat toont keerzijde mode-industrie

Sweatshop in Kalverstraat toont keerzijde mode-industrie

Vandaag opent in de Kalverstraat in Amsterdam achter conceptwinkel The Mad Rush een 'sweatshop', waar arbeiders kleding maken onder slechte omstandigheden. Zo wil Schone Kleren Campagne de shoppers laten zien hoe goedkope kleding wordt gemaakt.

Naaiatelier confronteert consument

Winkelende consumenten, die in het pashokje van The Mad Rush kleding willen passen, stappen in plaats daarvan midden in een sweatshop waar mensen kleding in elkaar zetten. Het naaiatelier op Kalverstraat nummer 101 laat zien hoe mensen in India en Bangladesh kleding maken. Het is er benauwd, er staan machines te ratelen en er werken veel te veel mensen in een veel te kleine ruimte achter een naaimachine.

 

Het is de dagelijkse realiteit in een eenzelfde atelier in Bangladesh of India, waar mensen, voornamelijk vrouwen en meisjes, lange dagen maken voor een hongerloon in onveilige omstandigheden. Deze goedkope arbeidskrachten drukken de prijs voor de productie van kleding, ze hebben geen vakbonden om ze te beschermen en zijn vaak het slachtoffer van intimidatie.

 

In de expositieruimte achter de sweatshop zijn de arbeidsters via foto- en videomateriaal zelf aan het woord voor een inkijkje in hun wereld en de manieren waarop ze zelf tegen het onrecht strijden. De 'sweatshop' is open tot en met 15 mei.

 

Consument aan zet

Stichting Schone Kleren Campagne wil met de sweatshop de consument niet alleen de feiten laten zien, maar ook aangeven wat de consument er zelf aan kan doen om deze situatie te verbeteren. "Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan", aldus Tara Scally van Schone Kleren Campagne.

 

"Na de ramp met de instorting van Rana Plaza zijn steeds meer mensen zich hiervan bewust. Hoe meer steun we hebben, hoe sneller de modeindustrie zal veranderen", klinkt het nog. Stichting Schone Kleren Campagne zet zich al ruim vijfentwintig jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Deze campagne wil de arbeidsomstandigheden en de positie van arbeiders in de wereldwijde kledingindustrie verbeteren.

 

Women Power Fashion

Voor deze campagne werken Schone Kleren Campagne en internationaal vrouwenfonds Mama Cash samen onder de noemer WomenPower Fashion en vragen zij aandacht voor dit wereldwijde probleem dat voornamelijk vrouwen en meisjes treft. De vrouwen verenigen zichzelf, richten eigen vakbonden op en eisen veiligere werkomstandigheden.

 

Ondanks deze successen is echter ook een ander koopgedrag van de Westerse consument nodig. Bezoekers verlaten The Mad Rush met tips om zelf een positieve bijdrage te leveren aan de kledingindustrie en een gezeefdrukt tasje gemaakt door de vrouwen in de sweatshop waarvan ze zelf de prijs mogen bepalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.