Winkelsluitingen duwen cijfers Macintosh in het rood | RetailDetail

Winkelsluitingen duwen cijfers Macintosh in het rood

Winkelsluitingen duwen cijfers Macintosh in het rood

Macintosh Retail Group heeft in het eerste half jaar van zijn boekjaar een flinke omzetgroei laten optekenen, maar de sluiting van een aantal winkels zorgde ervoor dat er toch verlies werd geleden in die periode.

Sterke stijging binnen Fashion

In de eerste zes maanden van het jaar haalde Macintosh Retail Group een omzet van 405,4 miljoen euro, een stijging van 6,8 procent tegenover een jaar eerder. Vooral binnen Fashion was er sprake van een flinke omzetstijging van 10,1 procent, van 254,6 miljoen euro naar 286,2 miljoen euro. Bij Living daalde de omzet licht van 86,5 miljoen euro naar 83,9 miljoen euro.

 

Toch moest Macintosh een nettoverlies van 31,2 miljoen euro toestaan. Dat is bijna twee keer zoveel als de 17,3 miljoen euro verlies van een jaar geleden. Dat verlies kwam er vooral omdat er in de eerste helft van 2014 besloten werd om 13 non-core winkels te sluiten.

 

Stijgend marktaandeel bij "schoenen"

Toch is CEO Frank De Moor niet ontevreden met het resultaat: "We hebben de afgelopen jaren gebouwd aan de nieuwe Macintosh crosschannelpropositie. Sterke schoenenformules met aantrekkelijke assortimenten en (online) winkels vormen daarvan de kern. De afgelopen maanden hebben we vastgesteld dat de klant zowel off- als online positief reageert op de ingezette veranderingen."

 

Ook Kurt Staelens, die vanaf 1 augustus de toorts overneemt van De Moor als CEO van de groep ziet een positieve evolutie. "De omzet- en resultaatontwikkeling in de afgelopen maanden sterkt mij in de overtuiging dat onze "Rebalancing for profitable growth"-strategie goed is onderbouwd. Met het recent aangekondigde nieuwe financieringspakket zullen we de ingezette strategische richting voortvarend blijven uitvoeren en het momentum van een stijgend consumentenvertrouwen maximaal benutten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.