Winkelsluitingen duwen cijfers Macintosh in het rood | RetailDetail

Winkelsluitingen duwen cijfers Macintosh in het rood

Winkelsluitingen duwen cijfers Macintosh in het rood

Macintosh Retail Group heeft in het eerste half jaar van zijn boekjaar een flinke omzetgroei laten optekenen, maar de sluiting van een aantal winkels zorgde ervoor dat er toch verlies werd geleden in die periode.

Sterke stijging binnen Fashion

In de eerste zes maanden van het jaar haalde Macintosh Retail Group een omzet van 405,4 miljoen euro, een stijging van 6,8 procent tegenover een jaar eerder. Vooral binnen Fashion was er sprake van een flinke omzetstijging van 10,1 procent, van 254,6 miljoen euro naar 286,2 miljoen euro. Bij Living daalde de omzet licht van 86,5 miljoen euro naar 83,9 miljoen euro.

 

Toch moest Macintosh een nettoverlies van 31,2 miljoen euro toestaan. Dat is bijna twee keer zoveel als de 17,3 miljoen euro verlies van een jaar geleden. Dat verlies kwam er vooral omdat er in de eerste helft van 2014 besloten werd om 13 non-core winkels te sluiten.

 

Stijgend marktaandeel bij "schoenen"

Toch is CEO Frank De Moor niet ontevreden met het resultaat: "We hebben de afgelopen jaren gebouwd aan de nieuwe Macintosh crosschannelpropositie. Sterke schoenenformules met aantrekkelijke assortimenten en (online) winkels vormen daarvan de kern. De afgelopen maanden hebben we vastgesteld dat de klant zowel off- als online positief reageert op de ingezette veranderingen."

 

Ook Kurt Staelens, die vanaf 1 augustus de toorts overneemt van De Moor als CEO van de groep ziet een positieve evolutie. "De omzet- en resultaatontwikkeling in de afgelopen maanden sterkt mij in de overtuiging dat onze "Rebalancing for profitable growth"-strategie goed is onderbouwd. Met het recent aangekondigde nieuwe financieringspakket zullen we de ingezette strategische richting voortvarend blijven uitvoeren en het momentum van een stijgend consumentenvertrouwen maximaal benutten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).