Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas | RetailDetail

Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Het Duitse sportmerk Adidas heeft een winst- en omzetwaarschuwing uitgestuurd voor dit jaar. Negatieve ontwikkelingen op de markt en de sterke euro zijn de grootste boosdoeners die Adidas bezorgd maken.

Lagere valuta, Russische verhuis en zwakke golfmarkt

Adidas zegt dat onder andere de Russische, Japanse, Braziliaanse, Argentijnse, Australische en Turkse munten minder waard zijn geworden. Dat zou een negatief effect van een "hoog enkelcijferig percentage" op de resultaten van het derde kwartaal hebben.

 

Een andere reden voor de verlaagde doelstellingen is de verhuis naar een nieuw magazijn in de buurt van Moskou. Daardoor werd de distributie tijdelijk beperkt in het derde kwartaal, waardoor de financiële doelstellingen voor Rusland en de voormalige Sovjetlanden niet meer behaald kunnen worden. Het probleem zou wel verholpen zijn aan het begin van het vierde kwartaal.

 

Ook de zwakke markt voor de golfsport en de focus van TaylorMade, het golfmerk van Adidas, op het behouden van "een gezond niveau van voorraden" zorgden voor een lagere winst en omzet in dit segment.

 

Verlaagde omzet- en nettowinstverwachting

Adidas heeft nu de winstverwachting verlaagd van 890 tot 920 miljoen euro naar 820 tot 850 miljoen euro. Exclusief wisselkoerseffecten wordt een lage enkelcijferige omzetgroei verwacht, eerder was dat nog een "lage tot middelhoge enkelcijferige toename".

 

Vooral in het derde kwartaal zullen de cijfers negatief uitvallen, al verwacht Adidas een sterk herstel in het vierde kwartaal. Op 7 november worden de cijfers van de eerste negen maanden van 2013 bekend gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.