Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Het Duitse sportmerk Adidas heeft een winst- en omzetwaarschuwing uitgestuurd voor dit jaar. Negatieve ontwikkelingen op de markt en de sterke euro zijn de grootste boosdoeners die Adidas bezorgd maken.

Lagere valuta, Russische verhuis en zwakke golfmarkt

Adidas zegt dat onder andere de Russische, Japanse, Braziliaanse, Argentijnse, Australische en Turkse munten minder waard zijn geworden. Dat zou een negatief effect van een "hoog enkelcijferig percentage" op de resultaten van het derde kwartaal hebben.

 

Een andere reden voor de verlaagde doelstellingen is de verhuis naar een nieuw magazijn in de buurt van Moskou. Daardoor werd de distributie tijdelijk beperkt in het derde kwartaal, waardoor de financiële doelstellingen voor Rusland en de voormalige Sovjetlanden niet meer behaald kunnen worden. Het probleem zou wel verholpen zijn aan het begin van het vierde kwartaal.

 

Ook de zwakke markt voor de golfsport en de focus van TaylorMade, het golfmerk van Adidas, op het behouden van "een gezond niveau van voorraden" zorgden voor een lagere winst en omzet in dit segment.

 

Verlaagde omzet- en nettowinstverwachting

Adidas heeft nu de winstverwachting verlaagd van 890 tot 920 miljoen euro naar 820 tot 850 miljoen euro. Exclusief wisselkoerseffecten wordt een lage enkelcijferige omzetgroei verwacht, eerder was dat nog een "lage tot middelhoge enkelcijferige toename".

 

Vooral in het derde kwartaal zullen de cijfers negatief uitvallen, al verwacht Adidas een sterk herstel in het vierde kwartaal. Op 7 november worden de cijfers van de eerste negen maanden van 2013 bekend gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top