Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Het Duitse sportmerk Adidas heeft een winst- en omzetwaarschuwing uitgestuurd voor dit jaar. Negatieve ontwikkelingen op de markt en de sterke euro zijn de grootste boosdoeners die Adidas bezorgd maken.

Lagere valuta, Russische verhuis en zwakke golfmarkt

Adidas zegt dat onder andere de Russische, Japanse, Braziliaanse, Argentijnse, Australische en Turkse munten minder waard zijn geworden. Dat zou een negatief effect van een "hoog enkelcijferig percentage" op de resultaten van het derde kwartaal hebben.

 

Een andere reden voor de verlaagde doelstellingen is de verhuis naar een nieuw magazijn in de buurt van Moskou. Daardoor werd de distributie tijdelijk beperkt in het derde kwartaal, waardoor de financiële doelstellingen voor Rusland en de voormalige Sovjetlanden niet meer behaald kunnen worden. Het probleem zou wel verholpen zijn aan het begin van het vierde kwartaal.

 

Ook de zwakke markt voor de golfsport en de focus van TaylorMade, het golfmerk van Adidas, op het behouden van "een gezond niveau van voorraden" zorgden voor een lagere winst en omzet in dit segment.

 

Verlaagde omzet- en nettowinstverwachting

Adidas heeft nu de winstverwachting verlaagd van 890 tot 920 miljoen euro naar 820 tot 850 miljoen euro. Exclusief wisselkoerseffecten wordt een lage enkelcijferige omzetgroei verwacht, eerder was dat nog een "lage tot middelhoge enkelcijferige toename".

 

Vooral in het derde kwartaal zullen de cijfers negatief uitvallen, al verwacht Adidas een sterk herstel in het vierde kwartaal. Op 7 november worden de cijfers van de eerste negen maanden van 2013 bekend gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Nordstrom lanceert winkel zonder stock

13/09/2017

Modeketen Nordstrom opent volgende maand in Los Angeles een nieuw concept, waar klanten enkel terecht kunnen voor advies en het passen van kleding. Aankopen kunnen dan later worden opgehaald bij de winkel.

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

12/09/2017

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Back to top