Zalando stelt groeiprognose naar boven bij | RetailDetail

Zalando stelt groeiprognose naar boven bij

Zalando stelt groeiprognose naar boven bij

Internetwinkel Zalando heeft zijn omzet in de eerste helft van dit jaar met bijna een derde zien groeien en meteen ook zijn groeiprognoses opwaarts bijgesteld. Het Duitse bedrijf gaat daartoe ook nieuwe distributiecentra openen.

16,4 miljoen actieve klanten

De omzet van Zalando klom in het afgelopen halfjaar met 31,5%, van 1,05 miljard tot 1,38 miljard euro. De internetwinkel verwelkomt dan ook almaar meer nieuwe klanten: Zalando telt nu al 16,4 miljoen actieve klanten, tegenover 13,7 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit het zopas gepubliceerde halfjaarverslag.

 

Ook met de winst zit het snor: het aangepaste bedrijfsresultaat (ebit) vervijfvoudigde bijna tot 59 miljoen euro, waar netto een winst van 47,3 miljoen euro van overblijft. Ter vergelijking: in de eerste helft van 2014 draaide Zalando break-even.

 

Zalando zag zijn omzet de afgelopen zes maanden harder groeien buiten zijn thuismarkt (27,6 procent in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland tegenover 37,8% in de rest van Europa) maar blijkt toch winstgevender op zijn thuismarkt (6,2% tegenover 1,2% in de rest van Europa).

 

Eerste DC buiten Duitsland op komst

Het management heeft meteen ook zijn groeiprognoses voor het hele jaar bijgespijkerd: in plaats van een groei met 22 à 25% mikt het bedrijf nu op een omzetgroei met 28 tot 31%. Dat is meteen een sterkere stijging dan over heel 2014, toen de omzet met 26% groeide.

 

Zalando kondigt ook aan fors te investeren in zijn logistiek om de geplande groei te realiseren Nog deze herfst start de bouw van een nieuw distributiecentrum in Duitsland, dat dezelfde capaciteit zal hebben als de twee bestaande magazijnen (in Erfurt en Mönchengladbach) samen.

 

Begin volgend jaar opent Zalando samen met een logistieke partner in Italië een extra magazijn (dat wordt meteen het eerste buiten Duitsland) en tegen half 2017 wordt ook het logistieke centrum van Mönchengladbach maximaal uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.