Modeketen Mexx in nieuwe handen | RetailDetail

Modeketen Mexx in nieuwe handen

Het van oorsprong Nederlandse modemerk Mexx heeft een nieuwe eigenaar. Het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne, dat Mexx in juli in de etalage zette, verkoopt de meerderheid van de aandelen in het merk en de winkels aan private equity-investeerder Gores Group.

85 miljoen dollar

Dat hebben beide partijen bekendgemaakt. Gores Group neemt een meerderheidsbelang van 81,25 procent in de van oorsprong Nederlandse moderetailer, en legt daar iets minder dan 60 miljoen euro (85 miljoen dollar) voor op tafel.

Verkocht met verlies

Daarmee leidt Liz Claiborne een aanzienlijk verlies op de verkoop. Zelf kocht het bedrijf Mexx tien jaar geleden voor ongeveer 264 miljoen dollar van de Nederlandse ondernemer Rattan Chadha. Wel houdt de modeholding (Liz Claiborne heeft verder nog merken als Juicy Couture, Lucky Brand en Kate Spade in portefeuille) zelf een minderheidsbelang in het merk om nog te profiteren van het lange termijn groeipotentieel van de retailer.


Mexx heeft wereldwijd ruim duizend brand stores en wordt ook nog bij zo'n tienduizend andere winkels verkocht. Topman Thomas Grote van Mexx gaat mee naar de nieuwe eigenaar. Hij werd twee jaar geleden aangetrokken om het merk uit het slop te trekken.

Het van oorsprong Nederlandse modemerk Mexx heeft een nieuwe eigenaar. Het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne, dat Mexx in juli in de etalage zette, verkoopt de meerderheid van de aandelen in het merk en de winkels aan private equity-investeerder Gores Group.

85 miljoen dollar

Dat hebben beide partijen bekendgemaakt. Gores Group neemt een meerderheidsbelang van 81,25 procent in de van oorsprong Nederlandse moderetailer, en legt daar iets minder dan 60 miljoen euro (85 miljoen dollar) voor op tafel.

Verkocht met verlies

Daarmee leidt Liz Claiborne een aanzienlijk verlies op de verkoop. Zelf kocht het bedrijf Mexx tien jaar geleden voor ongeveer 264 miljoen dollar van de Nederlandse ondernemer Rattan Chadha. Wel houdt de modeholding (Liz Claiborne heeft verder nog merken als Juicy Couture, Lucky Brand en Kate Spade in portefeuille) zelf een minderheidsbelang in het merk om nog te profiteren van het lange termijn groeipotentieel van de retailer.


Mexx heeft wereldwijd ruim duizend brand stores en wordt ook nog bij zo'n tienduizend andere winkels verkocht. Topman Thomas Grote van Mexx gaat mee naar de nieuwe eigenaar. Hij werd twee jaar geleden aangetrokken om het merk uit het slop te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.