Nederlandse retail wacht nog enkele magere jaren | RetailDetail

Nederlandse retail wacht nog enkele magere jaren

De Nederlandse detailhandel hoeft voorlopig niet te rekenen op consumenten met veel extra geld te besteden. De koopkracht krijgt komend jaar een stevige klap en blijft ook in de jaren daarna onder druk staan. Ook het consumentenvertrouwen daalde deze week scherp, wat meestal leidt tot voorzichtigheid in de uitgaven.

Het Nederlandse kabinet presenteert op de derde dinsdag van september traditioneel de begroting voor het komende jaar. De stukken waren echter afgelopen week al uitgelekt, waardoor partijen konden gaan rekenen. Vooral de voor de detailhandel zo belangrijke middeninkomens gaan er flink op achteruit, zo blijkt uit de cijfers.

'De komende jaren zullen de koopkracht van burgers en de bestedingen voor collectieve voorzieningen onder druk staan. Het kabinet neemt maatregelen om de negatieve koopkrachteffecten voor ouderen, lage inkomens en middeninkomens met kinderen te beperken', schrijft het kabinet zelf in de miljoenennota.

De Nederlandse detailhandel hoeft voorlopig niet te rekenen op consumenten met veel extra geld te besteden. De koopkracht krijgt komend jaar een stevige klap en blijft ook in de jaren daarna onder druk staan. Ook het consumentenvertrouwen daalde deze week scherp, wat meestal leidt tot voorzichtigheid in de uitgaven.

Het Nederlandse kabinet presenteert op de derde dinsdag van september traditioneel de begroting voor het komende jaar. De stukken waren echter afgelopen week al uitgelekt, waardoor partijen konden gaan rekenen. Vooral de voor de detailhandel zo belangrijke middeninkomens gaan er flink op achteruit, zo blijkt uit de cijfers.

'De komende jaren zullen de koopkracht van burgers en de bestedingen voor collectieve voorzieningen onder druk staan. Het kabinet neemt maatregelen om de negatieve koopkrachteffecten voor ouderen, lage inkomens en middeninkomens met kinderen te beperken', schrijft het kabinet zelf in de miljoenennota.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.