Nieuwe regels voor verkoop babymelkpoeder bij Jumbo | RetailDetail

Nieuwe regels voor verkoop babymelkpoeder bij Jumbo

Nieuwe regels voor verkoop babymelkpoeder bij Jumbo

Jumbo verkoopt enkel nog babymelkpoeder aan klanten die minimaal 10 tot 25 euro aan andere boodschappen doen. Zo wil het bedrijf voorkomen dat het product wordt ingeslagen door handelaars die het poeder naar China willen versluizen.

Tekort voor Nederlandse ouders

Het verschepen van babymelkpoeder naar China is al langer een probleem voor Nederlandse supermarkten. Handelaars kopen het product in grote hoeveelheden in, waardoor er regelmatig tekorten ontstaan voor de gewone consument. Jumbo probeerde eerder al enkele andere maatregelen om de verkoop terug te normaliseren. Ook andere supermarkten voerden al regels in op de verkoop, zoals een maximum op het aantal producten.

 

De verkoop van Nederlandse producten naar China begon in 2008: toen werd de giftige stof melanine gevonden in een Chinees product. 300.000 kinderen werden ziek en 6 baby's stierven aan de gevolgen van de vergiftiging. Sindsdien vertrouwen vele Chinese consumenten enkel nog maar buitenlandse producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.