"Omzet HEMA daalde in 2010" | RetailDetail

"Omzet HEMA daalde in 2010"

De Nederlandse winkelketen HEMA heeft volgens het Financieele Dagblad een slecht jaar achter de rug. De krant citeert anonieme bronnen, die gewagen van omzetdaling en margedruk. HEMA weigert vooralsnog te reageren.

 

Uit cijfers die het FD in bezit heeft, blijkt dat de keten in 2010 vooral achteruitging in de "hardware"-sector (genre koffiekopjes en beddengoed). De Hollandse Eensheidsprijzenmaatschappij Amsterdam zou tevens te kampen hebben met toenemende concurrentie. Naast Ikea en Zeeman blijkt vooral het gerestylede Action een zware concurrent. 

 

Foute strategie speelt HEMA parten

Voormalig manager Ton van Eijk vertelde het FD dat de strategie van HEMA fout zit. De strategie om de prijs te verlagen ten koste van de kwaliteit, speelt volgens hem in de kaart van bijvoorbeeld Zeeman. Die is in het lagereprijzensegment onverslaanbaar voor HEMA, dat die lage marges niet aankan en onlangs de prijzen van een aantal producten zelfs weer moest verhogen.

 

Ook 2011 belooft een lastig jaar te worden voor HEMA, mede dankzij "hoofddoekengate" in het Belgische Genk en de daaropvolgende (oproep tot) boycot van een aantal klanten. De keten stelt zijn hoop om het tij te keren vooral in "vernieuwende marketing" en allerlei acties voor zijn 85e verjaardag in november.

 

In een reactie stelt HEMA dat de echte jaarcijfers eind deze week zullen volgen, en dat het zich tot dan zal onthouden van commentaar.

De Nederlandse winkelketen HEMA heeft volgens het Financieele Dagblad een slecht jaar achter de rug. De krant citeert anonieme bronnen, die gewagen van omzetdaling en margedruk. HEMA weigert vooralsnog te reageren.

 

Uit cijfers die het FD in bezit heeft, blijkt dat de keten in 2010 vooral achteruitging in de "hardware"-sector (genre koffiekopjes en beddengoed). De Hollandse Eensheidsprijzenmaatschappij Amsterdam zou tevens te kampen hebben met toenemende concurrentie. Naast Ikea en Zeeman blijkt vooral het gerestylede Action een zware concurrent. 

 

Foute strategie speelt HEMA parten

Voormalig manager Ton van Eijk vertelde het FD dat de strategie van HEMA fout zit. De strategie om de prijs te verlagen ten koste van de kwaliteit, speelt volgens hem in de kaart van bijvoorbeeld Zeeman. Die is in het lagereprijzensegment onverslaanbaar voor HEMA, dat die lage marges niet aankan en onlangs de prijzen van een aantal producten zelfs weer moest verhogen.

 

Ook 2011 belooft een lastig jaar te worden voor HEMA, mede dankzij "hoofddoekengate" in het Belgische Genk en de daaropvolgende (oproep tot) boycot van een aantal klanten. De keten stelt zijn hoop om het tij te keren vooral in "vernieuwende marketing" en allerlei acties voor zijn 85e verjaardag in november.

 

In een reactie stelt HEMA dat de echte jaarcijfers eind deze week zullen volgen, en dat het zich tot dan zal onthouden van commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.