Omzet webwinkels stijgt naar 8,2 miljard

De omzet van webwinkels in Nederland is afgelopen jaar uitgekomen op 8,2 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. De toename is vooral te danken aan een sterk tweede halfjaar. De gemiddelde waarde van bestellingen nam overigen af tot 119 euro.

 

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology. De toename van de omzet is nog altijd een veelvoud van die in de reguliere detailhandel, maar in absolute zin is de monstergroei wel geëindigd. In 2009 bedroeg het groeipercentage nog 17 procent, nog een jaar eerder zelfs 24 procent. Het zijn tekenen dat het verkoopkanaal volwassen aan het worden is.

 

In 2010 nam het aantal Nederlanders dat online koopt met zeshonderdduizend toe. In totaal deden 9,25 miljoen consumenten online aankopen. In de cijfers zitten overigens niet alleen goederen, maar ook diensten. Vooral online reizen vormen een belangrijk onderdeel van de webomzetten. Voor het komende jaar wordt gerekend op het doorbreken van de grens van 9 miljard euro.

De omzet van webwinkels in Nederland is afgelopen jaar uitgekomen op 8,2 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. De toename is vooral te danken aan een sterk tweede halfjaar. De gemiddelde waarde van bestellingen nam overigen af tot 119 euro.

 

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology. De toename van de omzet is nog altijd een veelvoud van die in de reguliere detailhandel, maar in absolute zin is de monstergroei wel geëindigd. In 2009 bedroeg het groeipercentage nog 17 procent, nog een jaar eerder zelfs 24 procent. Het zijn tekenen dat het verkoopkanaal volwassen aan het worden is.

 

In 2010 nam het aantal Nederlanders dat online koopt met zeshonderdduizend toe. In totaal deden 9,25 miljoen consumenten online aankopen. In de cijfers zitten overigens niet alleen goederen, maar ook diensten. Vooral online reizen vormen een belangrijk onderdeel van de webomzetten. Voor het komende jaar wordt gerekend op het doorbreken van de grens van 9 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


E-commerce in Europa blijft sterk groeien

27/06/2017

In het European Ecommerce Report 2017, een gezamenlijk rapport van Ecommerce Europe, EuroCommerce en de Ecommerce Foundation, wordt gesteld dat ook in 2017 e-commerce in Europa zal blijven groeien: vooral dan in Centraal- en Oost-Europa.

Hema kruipt uit het dal

27/06/2017

De Nederlandse winkelketen Hema is eindelijk een beetje uit het dal aan het kruipen. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf vrij gaf voor het eerste kwartaal van 2017: daarin steeg de omzet en daalde het nettoverlies.

Holland & Barrett in Russische handen

26/06/2017

Voor het weekend kwam het nieuws naar buiten dat AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, interesse zou hebben in een overname van Holland & Barrett. Nu heeft eigenaar Carlyle het bedrijf echter verkocht aan een Russische miljardair.

Nieuw Duits distributiecentrum voor Action

26/06/2017

De Nederlandse winkelketen Action heeft nabij Mannheim zijn eerste Duitse distributiecentrum geopend. Dat centrum wordt verantwoordelijk voor de bevoorrading van Duitsland, Oostenrijk en een deel van Frankrijk.

Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Back to top