Omzet webwinkels stijgt naar 8,2 miljard

De omzet van webwinkels in Nederland is afgelopen jaar uitgekomen op 8,2 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. De toename is vooral te danken aan een sterk tweede halfjaar. De gemiddelde waarde van bestellingen nam overigen af tot 119 euro.

 

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology. De toename van de omzet is nog altijd een veelvoud van die in de reguliere detailhandel, maar in absolute zin is de monstergroei wel geëindigd. In 2009 bedroeg het groeipercentage nog 17 procent, nog een jaar eerder zelfs 24 procent. Het zijn tekenen dat het verkoopkanaal volwassen aan het worden is.

 

In 2010 nam het aantal Nederlanders dat online koopt met zeshonderdduizend toe. In totaal deden 9,25 miljoen consumenten online aankopen. In de cijfers zitten overigens niet alleen goederen, maar ook diensten. Vooral online reizen vormen een belangrijk onderdeel van de webomzetten. Voor het komende jaar wordt gerekend op het doorbreken van de grens van 9 miljard euro.

De omzet van webwinkels in Nederland is afgelopen jaar uitgekomen op 8,2 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. De toename is vooral te danken aan een sterk tweede halfjaar. De gemiddelde waarde van bestellingen nam overigen af tot 119 euro.

 

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology. De toename van de omzet is nog altijd een veelvoud van die in de reguliere detailhandel, maar in absolute zin is de monstergroei wel geëindigd. In 2009 bedroeg het groeipercentage nog 17 procent, nog een jaar eerder zelfs 24 procent. Het zijn tekenen dat het verkoopkanaal volwassen aan het worden is.

 

In 2010 nam het aantal Nederlanders dat online koopt met zeshonderdduizend toe. In totaal deden 9,25 miljoen consumenten online aankopen. In de cijfers zitten overigens niet alleen goederen, maar ook diensten. Vooral online reizen vormen een belangrijk onderdeel van de webomzetten. Voor het komende jaar wordt gerekend op het doorbreken van de grens van 9 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top