Omzet webwinkels stijgt naar 8,2 miljard

De omzet van webwinkels in Nederland is afgelopen jaar uitgekomen op 8,2 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. De toename is vooral te danken aan een sterk tweede halfjaar. De gemiddelde waarde van bestellingen nam overigen af tot 119 euro.

 

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology. De toename van de omzet is nog altijd een veelvoud van die in de reguliere detailhandel, maar in absolute zin is de monstergroei wel geëindigd. In 2009 bedroeg het groeipercentage nog 17 procent, nog een jaar eerder zelfs 24 procent. Het zijn tekenen dat het verkoopkanaal volwassen aan het worden is.

 

In 2010 nam het aantal Nederlanders dat online koopt met zeshonderdduizend toe. In totaal deden 9,25 miljoen consumenten online aankopen. In de cijfers zitten overigens niet alleen goederen, maar ook diensten. Vooral online reizen vormen een belangrijk onderdeel van de webomzetten. Voor het komende jaar wordt gerekend op het doorbreken van de grens van 9 miljard euro.

De omzet van webwinkels in Nederland is afgelopen jaar uitgekomen op 8,2 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. De toename is vooral te danken aan een sterk tweede halfjaar. De gemiddelde waarde van bestellingen nam overigen af tot 119 euro.

 

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology. De toename van de omzet is nog altijd een veelvoud van die in de reguliere detailhandel, maar in absolute zin is de monstergroei wel geëindigd. In 2009 bedroeg het groeipercentage nog 17 procent, nog een jaar eerder zelfs 24 procent. Het zijn tekenen dat het verkoopkanaal volwassen aan het worden is.

 

In 2010 nam het aantal Nederlanders dat online koopt met zeshonderdduizend toe. In totaal deden 9,25 miljoen consumenten online aankopen. In de cijfers zitten overigens niet alleen goederen, maar ook diensten. Vooral online reizen vormen een belangrijk onderdeel van de webomzetten. Voor het komende jaar wordt gerekend op het doorbreken van de grens van 9 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

FonQ versterkt aanbod lifestyle

24/07/2017

FonQ versterkt haar aanbod in lifestyle met horloges en zonnebrillen. Het webwarenhuis wil met dergelijke global fashion brands haar retailformule verstevigen. Daarin ligt de focus op producten in wonen, koken en lifestyle.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

 Hudson’s Bay gaat boeken van Scheltema brengen

18/07/2017

Hudson’s Bay en Boekhandel Scheltema gaan samenwerken. De Amsterdamse boekhandel gaat in de Nederlandse warenhuizen van de Canadese formule een uitgekozen assortiment boeken brengen. De eerste winkel opent in de tweede helft van augustus aan het Amsterdamse Rokin.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Back to top