Omzet webwinkels stijgt naar 8,2 miljard | RetailDetail

Omzet webwinkels stijgt naar 8,2 miljard

De omzet van webwinkels in Nederland is afgelopen jaar uitgekomen op 8,2 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. De toename is vooral te danken aan een sterk tweede halfjaar. De gemiddelde waarde van bestellingen nam overigen af tot 119 euro.

 

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology. De toename van de omzet is nog altijd een veelvoud van die in de reguliere detailhandel, maar in absolute zin is de monstergroei wel geëindigd. In 2009 bedroeg het groeipercentage nog 17 procent, nog een jaar eerder zelfs 24 procent. Het zijn tekenen dat het verkoopkanaal volwassen aan het worden is.

 

In 2010 nam het aantal Nederlanders dat online koopt met zeshonderdduizend toe. In totaal deden 9,25 miljoen consumenten online aankopen. In de cijfers zitten overigens niet alleen goederen, maar ook diensten. Vooral online reizen vormen een belangrijk onderdeel van de webomzetten. Voor het komende jaar wordt gerekend op het doorbreken van de grens van 9 miljard euro.

De omzet van webwinkels in Nederland is afgelopen jaar uitgekomen op 8,2 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. De toename is vooral te danken aan een sterk tweede halfjaar. De gemiddelde waarde van bestellingen nam overigen af tot 119 euro.

 

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en GfK Retail & Technology. De toename van de omzet is nog altijd een veelvoud van die in de reguliere detailhandel, maar in absolute zin is de monstergroei wel geëindigd. In 2009 bedroeg het groeipercentage nog 17 procent, nog een jaar eerder zelfs 24 procent. Het zijn tekenen dat het verkoopkanaal volwassen aan het worden is.

 

In 2010 nam het aantal Nederlanders dat online koopt met zeshonderdduizend toe. In totaal deden 9,25 miljoen consumenten online aankopen. In de cijfers zitten overigens niet alleen goederen, maar ook diensten. Vooral online reizen vormen een belangrijk onderdeel van de webomzetten. Voor het komende jaar wordt gerekend op het doorbreken van de grens van 9 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.