Prijsverhogingen houden detailhandel overeind

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top