Prijsverhogingen houden detailhandel overeind

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Back to top