Prijsverhogingen houden detailhandel overeind | RetailDetail

Prijsverhogingen houden detailhandel overeind

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.