Prijsverhogingen houden detailhandel overeind

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top