Prijsverhogingen houden detailhandel overeind

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,7 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de omzet is vrijwel volledig te danken aan hogere prijzen. Het volume aan verkochte goederen nam zelfs af.

 

Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De detailhandel via internet zag de verkopen met 8 procent toenemen en deed het daarmee weer goed. De non-food-detailhandel bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar, wat na jaren van verlies een positief teken is.

 

Bouwmarkten en winkels in huishoudelijke artikelen deden het daarbij het beste, terwijl textielsupermarkten en winkels in woninginrichting het relatief minder deden. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp licht in vergelijking met een jaar eerder.

Tags: