Rechter tikt C&A opnieuw op de vingers | RetailDetail

Rechter tikt C&A opnieuw op de vingers

C&A is voor de tweede keer in een maand door de rechtbank teruggefloten omdat het kleding verkoopt die inbreuk maakt op het merkenrecht van G-Star. Het gaat om kleding waar het woord 'RAW' opstaat, waardoor volgens de rechter ten onrechte de indruk wordt gewekt dat er een commerciële band is tussen C&A en het merk G-Star dat al jaren gebruik maakt van de term RAW.

Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van een vonnis van de rechtbank in Den Haag in een kort geding dat door G-Star was aangespannen. Volgens C&A is de gebruikte term algemeen om een grootstedelijke stijl te beschrijven, maar de rechtbank ging daar niet in mee. C&A moet de kleding direct uit de schappen halen, anders riskeren ze een boete van tienduizend euro.

C&A overweegt hoger beroep. 'Geen modebedrijf kan het exclusieve recht claimen op algemene termen als raw'. Over de impact van de terughaalactie verschillen de meningen. Volgens G-Star gaat het om tussen éénderde en de helft van de collectie voor jonge mannen. Volgens C&A gaat het om een beperkt aantal kledingstukken. Vorige maand moest C&A ook al kleding met het opschrift D STR uit de schappen halen.

C&A is voor de tweede keer in een maand door de rechtbank teruggefloten omdat het kleding verkoopt die inbreuk maakt op het merkenrecht van G-Star. Het gaat om kleding waar het woord 'RAW' opstaat, waardoor volgens de rechter ten onrechte de indruk wordt gewekt dat er een commerciële band is tussen C&A en het merk G-Star dat al jaren gebruik maakt van de term RAW.

Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van een vonnis van de rechtbank in Den Haag in een kort geding dat door G-Star was aangespannen. Volgens C&A is de gebruikte term algemeen om een grootstedelijke stijl te beschrijven, maar de rechtbank ging daar niet in mee. C&A moet de kleding direct uit de schappen halen, anders riskeren ze een boete van tienduizend euro.

C&A overweegt hoger beroep. 'Geen modebedrijf kan het exclusieve recht claimen op algemene termen als raw'. Over de impact van de terughaalactie verschillen de meningen. Volgens G-Star gaat het om tussen éénderde en de helft van de collectie voor jonge mannen. Volgens C&A gaat het om een beperkt aantal kledingstukken. Vorige maand moest C&A ook al kleding met het opschrift D STR uit de schappen halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.