"Retailers moeten zich aansluiten bij webreuzen" | RetailDetail

"Retailers moeten zich aansluiten bij webreuzen"

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.