"Retailers moeten zich aansluiten bij webreuzen"

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top