"Retailers moeten zich aansluiten bij webreuzen"

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top