"Retailers moeten zich aansluiten bij webreuzen" | RetailDetail

"Retailers moeten zich aansluiten bij webreuzen"

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.