"Retailers moeten zich aansluiten bij webreuzen"

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.

Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. "Op internet geldt: the winner takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop de eigen artikelen via zo'n reus", zegt hij tegen de GPD-dagbladen.

Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. "
Wat wij krijgen, wat TNT krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Back to top