Spanningen rond AH-franchisers lopen op

De spanningen tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn en de franchisers lopen steeds verder op. Tijdens een buitengewone algemene ledenvergadering van de AH-franchisers afgelopen week in motel De Witte Bergen bij Hilversum bleek dat de gesprekken over een nieuw franchisecontract voor geen millimeter opschieten, zo meldt het supermarktblad Distrifood.

 

De ondernemers en het hoofdkantoor kunnen het maar niet eens worden over de looptijd van het contract, de eis van AH om bij verkoop het eerste recht op koop te hebben én de waardebepaling van de winkel bij verkoop. Ook de verrekening van de logistieke en distributiekosten door Zaandam en de uitrol van internetsupermarkt Albert.nl zijn breekpunten.

 

Volgens Distrifood begint er echter wel tweespalt te ontstaan onder de franchisers. Het zijn vooral de ondernemers met meerdere winkels en plannen voor verdere uitbreiding die dwarsliggen bij de strijd om een nieuwe overeenkomst. Nu is het nog zo dat franchisers die verkopen hun winkel eerst aan hun collega's moeten aanbieden. De zogenoemde multifranchisers hebben daar een deel van hun groei aan te danken.

De spanningen tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn en de franchisers lopen steeds verder op. Tijdens een buitengewone algemene ledenvergadering van de AH-franchisers afgelopen week in motel De Witte Bergen bij Hilversum bleek dat de gesprekken over een nieuw franchisecontract voor geen millimeter opschieten, zo meldt het supermarktblad Distrifood.

 

De ondernemers en het hoofdkantoor kunnen het maar niet eens worden over de looptijd van het contract, de eis van AH om bij verkoop het eerste recht op koop te hebben én de waardebepaling van de winkel bij verkoop. Ook de verrekening van de logistieke en distributiekosten door Zaandam en de uitrol van internetsupermarkt Albert.nl zijn breekpunten.

 

Volgens Distrifood begint er echter wel tweespalt te ontstaan onder de franchisers. Het zijn vooral de ondernemers met meerdere winkels en plannen voor verdere uitbreiding die dwarsliggen bij de strijd om een nieuwe overeenkomst. Nu is het nog zo dat franchisers die verkopen hun winkel eerst aan hun collega's moeten aanbieden. De zogenoemde multifranchisers hebben daar een deel van hun groei aan te danken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top