Spanningen rond AH-franchisers lopen op | RetailDetail

Spanningen rond AH-franchisers lopen op

De spanningen tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn en de franchisers lopen steeds verder op. Tijdens een buitengewone algemene ledenvergadering van de AH-franchisers afgelopen week in motel De Witte Bergen bij Hilversum bleek dat de gesprekken over een nieuw franchisecontract voor geen millimeter opschieten, zo meldt het supermarktblad Distrifood.

 

De ondernemers en het hoofdkantoor kunnen het maar niet eens worden over de looptijd van het contract, de eis van AH om bij verkoop het eerste recht op koop te hebben én de waardebepaling van de winkel bij verkoop. Ook de verrekening van de logistieke en distributiekosten door Zaandam en de uitrol van internetsupermarkt Albert.nl zijn breekpunten.

 

Volgens Distrifood begint er echter wel tweespalt te ontstaan onder de franchisers. Het zijn vooral de ondernemers met meerdere winkels en plannen voor verdere uitbreiding die dwarsliggen bij de strijd om een nieuwe overeenkomst. Nu is het nog zo dat franchisers die verkopen hun winkel eerst aan hun collega's moeten aanbieden. De zogenoemde multifranchisers hebben daar een deel van hun groei aan te danken.

De spanningen tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn en de franchisers lopen steeds verder op. Tijdens een buitengewone algemene ledenvergadering van de AH-franchisers afgelopen week in motel De Witte Bergen bij Hilversum bleek dat de gesprekken over een nieuw franchisecontract voor geen millimeter opschieten, zo meldt het supermarktblad Distrifood.

 

De ondernemers en het hoofdkantoor kunnen het maar niet eens worden over de looptijd van het contract, de eis van AH om bij verkoop het eerste recht op koop te hebben én de waardebepaling van de winkel bij verkoop. Ook de verrekening van de logistieke en distributiekosten door Zaandam en de uitrol van internetsupermarkt Albert.nl zijn breekpunten.

 

Volgens Distrifood begint er echter wel tweespalt te ontstaan onder de franchisers. Het zijn vooral de ondernemers met meerdere winkels en plannen voor verdere uitbreiding die dwarsliggen bij de strijd om een nieuwe overeenkomst. Nu is het nog zo dat franchisers die verkopen hun winkel eerst aan hun collega's moeten aanbieden. De zogenoemde multifranchisers hebben daar een deel van hun groei aan te danken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.