Thuiswinkel.org wil online identificatieplicht

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org vindt dat er een universeel systeem moet komen waarmee de leeftijd van kopers wordt gecontroleerd. Daarmee moet worden voorkomen dat kinderen via online aankopen makkelijk aan zaken als gewelddadige videogames en alcoholische dranken kan komen.

 

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zou de overheid daarbij het voortouw moeten nemen. Hij stelt dat webwinkels in principe onder dezelfde regels vallen als fysieke winkels, maar dat het veel lastiger is om vast te stellen hoe oud de koper is.

 

'Het vinden van een goede oplossing is makkelijker gezegd dan gedaan', erkent Jongen.'Wij willen graag een mechanisme om te kunnen controleren zonder de consument al te veel tot last te zijn en daarbij lopen we tegen grenzen aan.'

 

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org vindt dat er een universeel systeem moet komen waarmee de leeftijd van kopers wordt gecontroleerd. Daarmee moet worden voorkomen dat kinderen via online aankopen makkelijk aan zaken als gewelddadige videogames en alcoholische dranken kan komen.

 

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zou de overheid daarbij het voortouw moeten nemen. Hij stelt dat webwinkels in principe onder dezelfde regels vallen als fysieke winkels, maar dat het veel lastiger is om vast te stellen hoe oud de koper is.

 

'Het vinden van een goede oplossing is makkelijker gezegd dan gedaan', erkent Jongen.'Wij willen graag een mechanisme om te kunnen controleren zonder de consument al te veel tot last te zijn en daarbij lopen we tegen grenzen aan.'

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top