Thuiswinkel.org wil online identificatieplicht | RetailDetail

Thuiswinkel.org wil online identificatieplicht

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org vindt dat er een universeel systeem moet komen waarmee de leeftijd van kopers wordt gecontroleerd. Daarmee moet worden voorkomen dat kinderen via online aankopen makkelijk aan zaken als gewelddadige videogames en alcoholische dranken kan komen.

 

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zou de overheid daarbij het voortouw moeten nemen. Hij stelt dat webwinkels in principe onder dezelfde regels vallen als fysieke winkels, maar dat het veel lastiger is om vast te stellen hoe oud de koper is.

 

'Het vinden van een goede oplossing is makkelijker gezegd dan gedaan', erkent Jongen.'Wij willen graag een mechanisme om te kunnen controleren zonder de consument al te veel tot last te zijn en daarbij lopen we tegen grenzen aan.'

 

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org vindt dat er een universeel systeem moet komen waarmee de leeftijd van kopers wordt gecontroleerd. Daarmee moet worden voorkomen dat kinderen via online aankopen makkelijk aan zaken als gewelddadige videogames en alcoholische dranken kan komen.

 

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zou de overheid daarbij het voortouw moeten nemen. Hij stelt dat webwinkels in principe onder dezelfde regels vallen als fysieke winkels, maar dat het veel lastiger is om vast te stellen hoe oud de koper is.

 

'Het vinden van een goede oplossing is makkelijker gezegd dan gedaan', erkent Jongen.'Wij willen graag een mechanisme om te kunnen controleren zonder de consument al te veel tot last te zijn en daarbij lopen we tegen grenzen aan.'

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.