Thuiswinkel.org wil online identificatieplicht

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org vindt dat er een universeel systeem moet komen waarmee de leeftijd van kopers wordt gecontroleerd. Daarmee moet worden voorkomen dat kinderen via online aankopen makkelijk aan zaken als gewelddadige videogames en alcoholische dranken kan komen.

 

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zou de overheid daarbij het voortouw moeten nemen. Hij stelt dat webwinkels in principe onder dezelfde regels vallen als fysieke winkels, maar dat het veel lastiger is om vast te stellen hoe oud de koper is.

 

'Het vinden van een goede oplossing is makkelijker gezegd dan gedaan', erkent Jongen.'Wij willen graag een mechanisme om te kunnen controleren zonder de consument al te veel tot last te zijn en daarbij lopen we tegen grenzen aan.'

 

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org vindt dat er een universeel systeem moet komen waarmee de leeftijd van kopers wordt gecontroleerd. Daarmee moet worden voorkomen dat kinderen via online aankopen makkelijk aan zaken als gewelddadige videogames en alcoholische dranken kan komen.

 

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zou de overheid daarbij het voortouw moeten nemen. Hij stelt dat webwinkels in principe onder dezelfde regels vallen als fysieke winkels, maar dat het veel lastiger is om vast te stellen hoe oud de koper is.

 

'Het vinden van een goede oplossing is makkelijker gezegd dan gedaan', erkent Jongen.'Wij willen graag een mechanisme om te kunnen controleren zonder de consument al te veel tot last te zijn en daarbij lopen we tegen grenzen aan.'

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Primera opent 500e winkel

13/10/2017

Op 14 oktober opent Primera zijn 500e vestiging. Die eer is weggelegd voor ondernemer Remco Pol, die in het winkelcentrum De Driehoek in Oldenzaal zijn tweede winkel zal openen: voor de hele keten al de veertiene opening dit jaar.

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top