Leegstand noopt alle partijen tot creatief samenspel

Leegstand noopt alle partijen tot creatief samenspel

Met een onveranderde aanpak zal de leegstand in de Nederlandse winkelgebieden tegen 2020 niet minder dan veertien procent bedragen. Hoog tijd dus voor een creatieve samenwerking tussen alle betrokken partijen in retailvastgoed, vindt ABN AMRO, waarmee ze bedoelen dat zowel retailers als vastgoedbeleggers zich met minder tevreden zullen moeten stellen om het tij te doen keren.

Leegstand piekt

Wanneer het winkelaanbod blijft groeien op een moment dat een steeds kleiner wordende groep consumenten steeds kritischer wordt en ook steeds meer online gaat winkelen, dan zit je onvermijdelijk met een probleem. Het resultaat is een toenemende leegstand in alle soorten winkelgebieden.

 

Vandaag is er 'slechts' een leegstand van vijf tot acht procent, maar tegen 2020 zou dat maar liefst veertien procent kunnen zijn. Aangezien steeds meer retailers het beste van twee werelden combineren en zowel offline als online actief zijn, hoeft er voorlopig wel niet gevreesd te worden dat de fysieke winkel echt ten dode is opgeschreven.

Kleinere winkels met betere vloerproductiviteit

3,2 miljoen m², dat is de totale oppervlakte die modewinkels vandaag gebruiken: dat is liefst 21 procent meer dan in 2004. De vloerproductiviteit echter daalde in dezelfde periode van 3.300 euro per m² naar 2.800 euro per m² vandaag. Volgens ABN AMRO is het daarom noodzakelijk dat de gebruikte winkelvloeroppervlakte (wvo) met vijftien procent krimpt.

 

De sector van de elektronica geeft alvast het goede voorbeeld met een wvo die in 2012 negen procent lager lag dan in 2011. Al is het ook net die sector die naar de toekomst toe steeds meer online actief zal zijn en dus nog minder winkelruimte zal nodig hebben (min vier procent tegen 2020). De slecht presterende woningmarkt zorgde er bovendien voor dat het aantal bouwmarkten en woonwinkels daalde. De gestegen wvo van de blijvers zal echter met een geschatte zeventien procent dalen tegen 2020.

 

Geen enkel winkelgebied blijft gespaard

Of we nu spreken over binnensteden of kleinere hoofdwinkelgebieden (samen 27 procent van de totale markt); niemand blijft gespaard. Volgens ABN AMRO zal de leegstand er tegen 2020 toenemen tot 14,5 procent. Belangrijkste oorzaak is de dalende vraag naar modevloer, wat meteen ook de reden is van de achteruitgang in de wijkwinkelcentra (veertien procent leegstand tegen 2020). Een completer aanbod voor de consument zou hier enig soelaas kunnen bieden.

 

Zelfs dat is echter geen oplossing voor de kleinere buurtcentra, die steeds meer te lijden hebben onder de creatieve en flexibele distributieconcepten van de supermarkten. Ook voor perifere winkellocaties dreigt een leegstand van veertien procent, voornamelijk door de slecht presterende woningmarkt. Meubelboulevards met minder dan 25.000 m² wvo blijken in hetzelfde bedje ziek te zijn.

 

Less is more

Erik Steinmaier, hoofdadviseur real estate bij ABN AMRO, pleit er dan ook voor dat alle betrokken partijen - retailers, projectontwikkelaars, beleggers en gemeenten - de handen in elkaar slaan in een poging de allesbehalve rooskleurige verwachtingen naar beneden bij te stellen.

 

Enkel wanneer elke partij zich met minder opbrengsten tevreden stelt, zullen ze er volgens hem immers in slagen het tij te keren. Voor winkeliers geldt ook nog dat ze pas succesvol zullen zijn, als ze op een kleinere oppervlakte een betere winkelbeleving voor de consument weten te creëren.  (GDW)

 

 

Het volledige rapport kunt u hier raadplegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Leegstand in Nederlandse winkelstraat daalt

11/01/2018

Uit het laatste onderzoek van onderzoeksbureau Locatus blijkt dat de leegstand in de winkelstraten in Nederland ook het voorbije jaar verder is gedaald. Het is al het derde jaar op rij dat er minder panden leegstaan.

Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht

28/12/2017

De provincie Utrecht roept de bouw van nieuwe winkels een halt toe. Zowel in bestaande  winkelgebieden als daarbuiten wil de provincie verdere uitbreiding van het aantal winkelmeters tegengaan, klinkt het in de ontwerptekst van een nieuwe retailvisie.

Hudson's Bay verweert zich en voegt goedkopere merken toe

27/12/2017

Hudson's Bay zit in Nederland op koers, verdedigt marketingdirecteur Edo Beukema zich tegen kritiek. Van het gerucht dat de warenhuisketen al zou vertrekken is niks waar, maar de marketing en de aanvangsprijzen worden wel aangepast.

Retail Estates doet opnieuw forse investering in Nederland

22/12/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Retail Estates, heeft opnieuw een grote investering gedaan in Nederland. Het heeft drie nieuwe winkelcentra gekocht, goed voor een waarde van ongeveer 205 miljoen euro.

Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Back to top