Leegstand noopt alle partijen tot creatief samenspel

Leegstand noopt alle partijen tot creatief samenspel

Met een onveranderde aanpak zal de leegstand in de Nederlandse winkelgebieden tegen 2020 niet minder dan veertien procent bedragen. Hoog tijd dus voor een creatieve samenwerking tussen alle betrokken partijen in retailvastgoed, vindt ABN AMRO, waarmee ze bedoelen dat zowel retailers als vastgoedbeleggers zich met minder tevreden zullen moeten stellen om het tij te doen keren.

Leegstand piekt

Wanneer het winkelaanbod blijft groeien op een moment dat een steeds kleiner wordende groep consumenten steeds kritischer wordt en ook steeds meer online gaat winkelen, dan zit je onvermijdelijk met een probleem. Het resultaat is een toenemende leegstand in alle soorten winkelgebieden.

 

Vandaag is er 'slechts' een leegstand van vijf tot acht procent, maar tegen 2020 zou dat maar liefst veertien procent kunnen zijn. Aangezien steeds meer retailers het beste van twee werelden combineren en zowel offline als online actief zijn, hoeft er voorlopig wel niet gevreesd te worden dat de fysieke winkel echt ten dode is opgeschreven.

Kleinere winkels met betere vloerproductiviteit

3,2 miljoen m², dat is de totale oppervlakte die modewinkels vandaag gebruiken: dat is liefst 21 procent meer dan in 2004. De vloerproductiviteit echter daalde in dezelfde periode van 3.300 euro per m² naar 2.800 euro per m² vandaag. Volgens ABN AMRO is het daarom noodzakelijk dat de gebruikte winkelvloeroppervlakte (wvo) met vijftien procent krimpt.

 

De sector van de elektronica geeft alvast het goede voorbeeld met een wvo die in 2012 negen procent lager lag dan in 2011. Al is het ook net die sector die naar de toekomst toe steeds meer online actief zal zijn en dus nog minder winkelruimte zal nodig hebben (min vier procent tegen 2020). De slecht presterende woningmarkt zorgde er bovendien voor dat het aantal bouwmarkten en woonwinkels daalde. De gestegen wvo van de blijvers zal echter met een geschatte zeventien procent dalen tegen 2020.

 

Geen enkel winkelgebied blijft gespaard

Of we nu spreken over binnensteden of kleinere hoofdwinkelgebieden (samen 27 procent van de totale markt); niemand blijft gespaard. Volgens ABN AMRO zal de leegstand er tegen 2020 toenemen tot 14,5 procent. Belangrijkste oorzaak is de dalende vraag naar modevloer, wat meteen ook de reden is van de achteruitgang in de wijkwinkelcentra (veertien procent leegstand tegen 2020). Een completer aanbod voor de consument zou hier enig soelaas kunnen bieden.

 

Zelfs dat is echter geen oplossing voor de kleinere buurtcentra, die steeds meer te lijden hebben onder de creatieve en flexibele distributieconcepten van de supermarkten. Ook voor perifere winkellocaties dreigt een leegstand van veertien procent, voornamelijk door de slecht presterende woningmarkt. Meubelboulevards met minder dan 25.000 m² wvo blijken in hetzelfde bedje ziek te zijn.

 

Less is more

Erik Steinmaier, hoofdadviseur real estate bij ABN AMRO, pleit er dan ook voor dat alle betrokken partijen - retailers, projectontwikkelaars, beleggers en gemeenten - de handen in elkaar slaan in een poging de allesbehalve rooskleurige verwachtingen naar beneden bij te stellen.

 

Enkel wanneer elke partij zich met minder opbrengsten tevreden stelt, zullen ze er volgens hem immers in slagen het tij te keren. Voor winkeliers geldt ook nog dat ze pas succesvol zullen zijn, als ze op een kleinere oppervlakte een betere winkelbeleving voor de consument weten te creëren.  (GDW)

 

 

Het volledige rapport kunt u hier raadplegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe winkel Coolblue eind dit jaar in Den Haag

02/10/2017

Eind dit jaar opent Coolblue een nieuwe winkel in Den Haag, in het winkelcentrum New Babylon. Die nieuwe vestiging zal een volledig nieuw concept krijgen dan de huidige acht winkels. New Babylon zelf krijgt ook een heel nieuw jasje.

Den Haag toont het winkelen van de toekomst

28/09/2017

Winkelstad Den Haag zet in op compactere winkelgebieden en nauwere samenwerking met retailers, zowel grote ketens als lokale helden. Shoppers kunnen er kennismaken met de nieuwste technologieën. 

Gemeenten moeten winkelgebieden schrappen of verkleinen

22/09/2017

Volgens een aantal vastgoedexperts is er maar een oplossing voor de oplopende leegstand in middelgrote steden: de winkeloppervlakte verminderen door winkelgebieden te verkleinen of zelfs volledig te schrappen. 

Delhaize trekpleister van nieuw Luxemburgs winkelcentrum

07/09/2017

Vandaag opent winkelcentrum Borders de deuren op een boogscheut van Schengen. De winkelgalerij, met als trekpleister de grootste Delhaize van het Groothertogdom Luxemburg, zal op termijn onderdak bieden aan een twintigtal retailers.

Europese winkelhuurprijzen in de lift

20/07/2017

Uit een rapport van onderzoeksbureau CBRE blijkt dat de huurprijzen op de duurste retaillocaties in Europa blijven stijgen. Daarmee is het de enige regio ter wereld waar er nog een positieve trend waarneembaar is in winkelvastgoed.

Retail Estates zet eerste stap naar Nederland

03/07/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Retail Estates heeft voor het eerst de stap naar Nederland gezet. Het koopt daar voor 75,6 miljoen euro vijf retailparken in Alphen aan den Rijn, Apeldoorn, Middelburg, Roosendaal en Veenendaal, goed voor 51 winkelpanden.

Back to top