Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken | RetailDetail

Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken

Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken

De verschillende outletcenters in Nederland bleven de voorbije jaren groeien, terwijl hun collega’s in de binnensteden het steeds moeilijker hebben om klanten te trekken. De drie Nederlandse outletcenters blijven dan ook investeren in uitbreiding.

 

Meer winkels en premiummerken

Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad en Designer Outlet in Roermond openden 15 jaar geleden hun deuren en ook Rosada Fashion Outlet in Roosendaal is ondertussen al tien jaar geopend, maar voorlopig lijkt er nog geen sleet te komen om het concept. Binnen enkele jaren moet er in Zevenaar zelfs nog een vierde outletcentrum openen.

 

Het aantal bezoekers in de outletcentra loopt dan ook steevast op, terwijl de Nederlandse markt voor kleding en schoenen nu toch al een tijdje krimpt. Ten opzichte van 2010 zijn de outletcentra volgens GfK zelfs al met 50 procent gegroeid.

 

Om nieuwe klanten te blijven trekken, moet er echter verder geïnvesteerd worden en dan voornamelijk in nieuwe winkels. Rosada opende afgelopen weekend alvast een uitbreiding van 8.000 vierkante meter, een groei van ongeveer 50 procent en goed voor 45 nieuwe winkels. Ook in Batavia Stad is de bouw gestart voor een uitbreiding van 31.000 vierkante meter en 45 nieuwe winkels. In Roermond liggen er dan weer plannen op tafel voor een fikse uitbreiding, waarmee het wil uitgroeien tot het grootste outletcentrum van Europa.

 

Samen met de uitbreiding wordt er bij de outletcentra gemikt op meer premium merken. In Roermond zijn ze er zelfs al in geslaagd om merken als Prada, Burberry en Armani aan te trekken, maar ook de andere outletcentra zien brood in het premiumsegment. “Om mensen echt een dagje uit te kunnen bieden, hebben we meer massa nodig, inclusief een breder assortiment met een meer premium positie”, zegt directeur Gerben Boomsma van Stable International, het bedrijf achter Rosada aan het FD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.