Vijfjarenplan moet Mexx er weer bovenop helpen.

De nieuwe topman van het Nederlandse modemerk Mexx heeft een vijfjarenplan opgesteld om het merk er weer bovenop te helpen. Daarmee moet een einde komen aan tien jaar van wanbeleid, waarbij volgens Thomas Grote 'de consument in het ootje genomen werd'.
 
Dat zegt Grote in een uitgebreid interview met Het Financieele Dagblad. Kern van het probleem was de verkoop door oprichter Rathan Chadha aan het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne. Grote: ‘Met hem vertrokken veel senioren. Daarvoor in de plaats kwamen interimmangers uit Australië en de Verenigde Staten. Zij begrepen de Europese markt niet, maar moesten daarop wel sturen. Mexx kwam in een vacuüm. De ontwerp-afdeling was zelfs uitbesteed aan een partij in Amerika. Zij konden de juiste richting niet vinden.' 

Dit leidde volgens Grote tot een stuurloos bedrijf. 'Mexx richtte zich telkens op verschillende doelgroepen. Dan was het design, dan weer jong en sportief. De consument werd in het ootje genomen. De kwaliteit was ook niet goed, terwijl de prijs wel omhoog ging. De afgelopen vijf jaar is de omzet van Mexx met ruim 30 procent gedaald en werd het bedrijf verlieslatend. Grote werd bij concurrent Esprit weggehaald om het bedrijf nieuw elan te geven.
De nieuwe topman van het Nederlandse modemerk Mexx heeft een vijfjarenplan opgesteld om het merk er weer bovenop te helpen. Daarmee moet een einde komen aan tien jaar van wanbeleid, waarbij volgens Thomas Grote 'de consument in het ootje genomen werd'.
 
Dat zegt Grote in een uitgebreid interview met Het Financieele Dagblad. Kern van het probleem was de verkoop door oprichter Rathan Chadha aan het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne. Grote: ‘Met hem vertrokken veel senioren. Daarvoor in de plaats kwamen interimmangers uit Australië en de Verenigde Staten. Zij begrepen de Europese markt niet, maar moesten daarop wel sturen. Mexx kwam in een vacuüm. De ontwerp-afdeling was zelfs uitbesteed aan een partij in Amerika. Zij konden de juiste richting niet vinden.' 

Dit leidde volgens Grote tot een stuurloos bedrijf. 'Mexx richtte zich telkens op verschillende doelgroepen. Dan was het design, dan weer jong en sportief. De consument werd in het ootje genomen. De kwaliteit was ook niet goed, terwijl de prijs wel omhoog ging. De afgelopen vijf jaar is de omzet van Mexx met ruim 30 procent gedaald en werd het bedrijf verlieslatend. Grote werd bij concurrent Esprit weggehaald om het bedrijf nieuw elan te geven.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller gaat sterk investeren in Spanje

23/06/2017

Lingerieketen Hunkemöller gaat de komende jaren sterk investeren in Spanje: ze wil er de komende jaren haar winkelnetwerk vervijfvoudigen. Tegen 2021 moeten er in het land meer dan 100 vestigingen van Hunkemöller zijn.

AO76 komt met flagshipstore naar Nederland

23/06/2017

Het Belgische modelabel American Outfitters gooit het over een volledig andere boeg. Sinds kort heet het label AO76 en verkoopt het enkel nog mode voor kinderen van 4 tot 16 jaar. In augustus opent het ook een eerste winkel in Nederland.

Louboutin in nauwe schoentjes in rechtszaak rond rode zool

22/06/2017

De advocaat-generaal van het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft in een advies aan dat hof gesteld dat de rode schoenzool van het merk Louboutin volgens hem geen beschermd handelsmerk kan zijn.

Costes Men verdwijnt opnieuw na slechts enkele maanden

22/06/2017

Costes, een dochterketen van The Sting, heeft besloten om niet langer verder te gaan met twee aparte formules voor mannen- en vrouwenmode. Voortaan zullen beide collecties altijd in dezelfde winkel te vinden zijn.

30 winkeleigenaars van Amazon geband tijdens rechtszaak rond namaak Louis Vuitton

22/06/2017

30 handelaars mogen hun winkel op Amazon niet uitbaten zolang de rechtszaak tussen hen en het modemerk Louis Vuitton loopt. Dat sleepte hen voor de rechter omdat ze namaakproducten van het merk verkochten.

Yoox Net-a-Porter stop nu ook met verkoop angorawol

22/06/2017

Online retailer Yoox Net-a-Porter heeft, na het bannen van producten met bont op de webshops, nu ook besloten om niet langer producten met angorawol aan te bieden. Dat heeft dierenrechtenorganisatie PETA laten weten.

Back to top