Vijfjarenplan moet Mexx er weer bovenop helpen.

De nieuwe topman van het Nederlandse modemerk Mexx heeft een vijfjarenplan opgesteld om het merk er weer bovenop te helpen. Daarmee moet een einde komen aan tien jaar van wanbeleid, waarbij volgens Thomas Grote 'de consument in het ootje genomen werd'.
 
Dat zegt Grote in een uitgebreid interview met Het Financieele Dagblad. Kern van het probleem was de verkoop door oprichter Rathan Chadha aan het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne. Grote: ‘Met hem vertrokken veel senioren. Daarvoor in de plaats kwamen interimmangers uit Australië en de Verenigde Staten. Zij begrepen de Europese markt niet, maar moesten daarop wel sturen. Mexx kwam in een vacuüm. De ontwerp-afdeling was zelfs uitbesteed aan een partij in Amerika. Zij konden de juiste richting niet vinden.' 

Dit leidde volgens Grote tot een stuurloos bedrijf. 'Mexx richtte zich telkens op verschillende doelgroepen. Dan was het design, dan weer jong en sportief. De consument werd in het ootje genomen. De kwaliteit was ook niet goed, terwijl de prijs wel omhoog ging. De afgelopen vijf jaar is de omzet van Mexx met ruim 30 procent gedaald en werd het bedrijf verlieslatend. Grote werd bij concurrent Esprit weggehaald om het bedrijf nieuw elan te geven.
De nieuwe topman van het Nederlandse modemerk Mexx heeft een vijfjarenplan opgesteld om het merk er weer bovenop te helpen. Daarmee moet een einde komen aan tien jaar van wanbeleid, waarbij volgens Thomas Grote 'de consument in het ootje genomen werd'.
 
Dat zegt Grote in een uitgebreid interview met Het Financieele Dagblad. Kern van het probleem was de verkoop door oprichter Rathan Chadha aan het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne. Grote: ‘Met hem vertrokken veel senioren. Daarvoor in de plaats kwamen interimmangers uit Australië en de Verenigde Staten. Zij begrepen de Europese markt niet, maar moesten daarop wel sturen. Mexx kwam in een vacuüm. De ontwerp-afdeling was zelfs uitbesteed aan een partij in Amerika. Zij konden de juiste richting niet vinden.' 

Dit leidde volgens Grote tot een stuurloos bedrijf. 'Mexx richtte zich telkens op verschillende doelgroepen. Dan was het design, dan weer jong en sportief. De consument werd in het ootje genomen. De kwaliteit was ook niet goed, terwijl de prijs wel omhoog ging. De afgelopen vijf jaar is de omzet van Mexx met ruim 30 procent gedaald en werd het bedrijf verlieslatend. Grote werd bij concurrent Esprit weggehaald om het bedrijf nieuw elan te geven.
Tags: