Vijfjarenplan moet Mexx er weer bovenop helpen. | RetailDetail

Vijfjarenplan moet Mexx er weer bovenop helpen.

De nieuwe topman van het Nederlandse modemerk Mexx heeft een vijfjarenplan opgesteld om het merk er weer bovenop te helpen. Daarmee moet een einde komen aan tien jaar van wanbeleid, waarbij volgens Thomas Grote 'de consument in het ootje genomen werd'.
 
Dat zegt Grote in een uitgebreid interview met Het Financieele Dagblad. Kern van het probleem was de verkoop door oprichter Rathan Chadha aan het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne. Grote: ‘Met hem vertrokken veel senioren. Daarvoor in de plaats kwamen interimmangers uit Australië en de Verenigde Staten. Zij begrepen de Europese markt niet, maar moesten daarop wel sturen. Mexx kwam in een vacuüm. De ontwerp-afdeling was zelfs uitbesteed aan een partij in Amerika. Zij konden de juiste richting niet vinden.' 

Dit leidde volgens Grote tot een stuurloos bedrijf. 'Mexx richtte zich telkens op verschillende doelgroepen. Dan was het design, dan weer jong en sportief. De consument werd in het ootje genomen. De kwaliteit was ook niet goed, terwijl de prijs wel omhoog ging. De afgelopen vijf jaar is de omzet van Mexx met ruim 30 procent gedaald en werd het bedrijf verlieslatend. Grote werd bij concurrent Esprit weggehaald om het bedrijf nieuw elan te geven.
De nieuwe topman van het Nederlandse modemerk Mexx heeft een vijfjarenplan opgesteld om het merk er weer bovenop te helpen. Daarmee moet een einde komen aan tien jaar van wanbeleid, waarbij volgens Thomas Grote 'de consument in het ootje genomen werd'.
 
Dat zegt Grote in een uitgebreid interview met Het Financieele Dagblad. Kern van het probleem was de verkoop door oprichter Rathan Chadha aan het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne. Grote: ‘Met hem vertrokken veel senioren. Daarvoor in de plaats kwamen interimmangers uit Australië en de Verenigde Staten. Zij begrepen de Europese markt niet, maar moesten daarop wel sturen. Mexx kwam in een vacuüm. De ontwerp-afdeling was zelfs uitbesteed aan een partij in Amerika. Zij konden de juiste richting niet vinden.' 

Dit leidde volgens Grote tot een stuurloos bedrijf. 'Mexx richtte zich telkens op verschillende doelgroepen. Dan was het design, dan weer jong en sportief. De consument werd in het ootje genomen. De kwaliteit was ook niet goed, terwijl de prijs wel omhoog ging. De afgelopen vijf jaar is de omzet van Mexx met ruim 30 procent gedaald en werd het bedrijf verlieslatend. Grote werd bij concurrent Esprit weggehaald om het bedrijf nieuw elan te geven.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.