Vijfjarenplan moet Mexx er weer bovenop helpen.

De nieuwe topman van het Nederlandse modemerk Mexx heeft een vijfjarenplan opgesteld om het merk er weer bovenop te helpen. Daarmee moet een einde komen aan tien jaar van wanbeleid, waarbij volgens Thomas Grote 'de consument in het ootje genomen werd'.
 
Dat zegt Grote in een uitgebreid interview met Het Financieele Dagblad. Kern van het probleem was de verkoop door oprichter Rathan Chadha aan het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne. Grote: ‘Met hem vertrokken veel senioren. Daarvoor in de plaats kwamen interimmangers uit Australië en de Verenigde Staten. Zij begrepen de Europese markt niet, maar moesten daarop wel sturen. Mexx kwam in een vacuüm. De ontwerp-afdeling was zelfs uitbesteed aan een partij in Amerika. Zij konden de juiste richting niet vinden.' 

Dit leidde volgens Grote tot een stuurloos bedrijf. 'Mexx richtte zich telkens op verschillende doelgroepen. Dan was het design, dan weer jong en sportief. De consument werd in het ootje genomen. De kwaliteit was ook niet goed, terwijl de prijs wel omhoog ging. De afgelopen vijf jaar is de omzet van Mexx met ruim 30 procent gedaald en werd het bedrijf verlieslatend. Grote werd bij concurrent Esprit weggehaald om het bedrijf nieuw elan te geven.
De nieuwe topman van het Nederlandse modemerk Mexx heeft een vijfjarenplan opgesteld om het merk er weer bovenop te helpen. Daarmee moet een einde komen aan tien jaar van wanbeleid, waarbij volgens Thomas Grote 'de consument in het ootje genomen werd'.
 
Dat zegt Grote in een uitgebreid interview met Het Financieele Dagblad. Kern van het probleem was de verkoop door oprichter Rathan Chadha aan het Amerikaanse modeconcern Liz Claiborne. Grote: ‘Met hem vertrokken veel senioren. Daarvoor in de plaats kwamen interimmangers uit Australië en de Verenigde Staten. Zij begrepen de Europese markt niet, maar moesten daarop wel sturen. Mexx kwam in een vacuüm. De ontwerp-afdeling was zelfs uitbesteed aan een partij in Amerika. Zij konden de juiste richting niet vinden.' 

Dit leidde volgens Grote tot een stuurloos bedrijf. 'Mexx richtte zich telkens op verschillende doelgroepen. Dan was het design, dan weer jong en sportief. De consument werd in het ootje genomen. De kwaliteit was ook niet goed, terwijl de prijs wel omhoog ging. De afgelopen vijf jaar is de omzet van Mexx met ruim 30 procent gedaald en werd het bedrijf verlieslatend. Grote werd bij concurrent Esprit weggehaald om het bedrijf nieuw elan te geven.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top