Voedingsector tegen meer info op etiketten

Verschillende Nederlandse organisaties uit de voedingsmiddelensector hebben in een open brief de Nederlandse Europarlementariërs opgeroepen om tegen een verstrenging van de etiketteringsregels te stemmen. Volgens hen zijn de voorstellen onnodig, onhaalbaar en onzinnig. 

 

De sector richt zijn pijlen onder andere op de verplichte vermelding van het land van herkomst van ingrediënten. "Meestal geeft de consument daar echt niet om", luidt het, en "de herkomst zegt niks over de kwaliteit". Daarnaast vrezen de organisaties dat de verplichte vermelding de deur openzet voor protectionistische acties, en dat terwijl voor de producenten de kosten stijgen: het etiket zou continu aangepast moeten worden.

 

Voor de consument levert het alleszins niets op, zo vindt de sector: de weinige consumenten die er iets om geven, zouden volgens hen de overvloed aan informatie op de etiketten niet meer kunnen verwerken. "Een bewuste keuze maken doe je aan de hand van de voedingswaarde, niet aan de hand van de herkomst van het product", heet het verder. 

 

De sector lanceert meteen een tegenvoorstel om de nieuwe regels bij te sturen. Er moet geen energie worden gestoken in het uitbreiden van de verplichte informatie, vinden ze. Die moeite wordt beter besteed aan het uitbreiden én beter begrijpbaar maken van de vrijwillige informatie op een etiket. 

 

Onder andere de Nederlandse Zuivelorganisatie, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de Land- en Tuinbouworganisatie en de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie ondertekenden de brief. Op 19 april stemt het Europees Parlement over de nieuwe etiketteringsregels.

Verschillende Nederlandse organisaties uit de voedingsmiddelensector hebben in een open brief de Nederlandse Europarlementariërs opgeroepen om tegen een verstrenging van de etiketteringsregels te stemmen. Volgens hen zijn de voorstellen onnodig, onhaalbaar en onzinnig. 

 

De sector richt zijn pijlen onder andere op de verplichte vermelding van het land van herkomst van ingrediënten. "Meestal geeft de consument daar echt niet om", luidt het, en "de herkomst zegt niks over de kwaliteit". Daarnaast vrezen de organisaties dat de verplichte vermelding de deur openzet voor protectionistische acties, en dat terwijl voor de producenten de kosten stijgen: het etiket zou continu aangepast moeten worden.

 

Voor de consument levert het alleszins niets op, zo vindt de sector: de weinige consumenten die er iets om geven, zouden volgens hen de overvloed aan informatie op de etiketten niet meer kunnen verwerken. "Een bewuste keuze maken doe je aan de hand van de voedingswaarde, niet aan de hand van de herkomst van het product", heet het verder. 

 

De sector lanceert meteen een tegenvoorstel om de nieuwe regels bij te sturen. Er moet geen energie worden gestoken in het uitbreiden van de verplichte informatie, vinden ze. Die moeite wordt beter besteed aan het uitbreiden én beter begrijpbaar maken van de vrijwillige informatie op een etiket. 

 

Onder andere de Nederlandse Zuivelorganisatie, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de Land- en Tuinbouworganisatie en de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie ondertekenden de brief. Op 19 april stemt het Europees Parlement over de nieuwe etiketteringsregels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Voeding op maat: kansen voor retailers

27/06/2017

Wat als je consumenten op maat gesneden voeding kunt serveren waardoor ze gezonder worden? Op deze vraag zijn al de nodige startups gestrand. Ook de Nestlé's, Unilevers en supermarktretailers van deze wereld hebben interesse. 

Minder zout en geen suiker meer in groentenconserven

27/06/2017

Fabrikanten van groentenconserven doen vanaf de komende oogst minder zout in zomergroenten in pot en blik, suiker gaat zelfs helemaal in de ban. De nieuwe normen gelden voor ruim 40% van alle groenteconserven.

Ekoplaza test webshop voor Belgische klanten

26/06/2017

De Nederlandse supermarktketen Ekoplaza is gestart met een test rond de online verkoop aan Belgische klanten. Net als in Nederland worden de bestellingen gewoon aan huis geleverd. Fysieke vestigingen komen er nog niet in België.

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai

26/06/2017

In Shanghai, één van de grootste steden van China, is een proefproject gestart met een mobiele supermarkt die volledig autonoom werkt. Wheelys Moby Mart is 24 uur per dag geopend en moet makkelijk inzetbaar zijn.

Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs: beleggers lijken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet: Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Back to top