Winkels zonder webpresence groeien niet meer

Winkeliers die zichtbaar zijn op internet, zijn populairder bij hun klanten dan winkeliers die zich niet op het wereldwijde web begeven. Klanten winkelen steeds meer online, waardoor ketens met een webshop beter hun groei kunnen vasthouden, stellen onderzoekers van het Economisch Bureau van ING.

 

De crisis heeft behoorlijk huisgehouden in de Nederlandse detailhandel door de combinatie van stijgende prijzen en zuinige consumenten. Bedrijven die in die periode veel aandacht hebben besteed aan online hebben zich echter veel beter staande kunnen houden. Daarbij noemen de onderzoekers bedrijven als Bol.com, Wehkamp en Albert Heijn, die in onderzoeken naar de kracht van retailmerken steeds hoger komen te staan.

 

Zelfs winkels die geen webwinkel hebben, maar bijvoorbeeld wel hun folder online plaatsen of over een goede website beschikken, profiteren. Het beeld dat consumenten bij een merk hebben, wordt steeds meer online bepaald. ING raadt winkelketens die achterlopen op dit terrein aan om heel snel, grote stappen te gaan maken.

Winkeliers die zichtbaar zijn op internet, zijn populairder bij hun klanten dan winkeliers die zich niet op het wereldwijde web begeven. Klanten winkelen steeds meer online, waardoor ketens met een webshop beter hun groei kunnen vasthouden, stellen onderzoekers van het Economisch Bureau van ING.

 

De crisis heeft behoorlijk huisgehouden in de Nederlandse detailhandel door de combinatie van stijgende prijzen en zuinige consumenten. Bedrijven die in die periode veel aandacht hebben besteed aan online hebben zich echter veel beter staande kunnen houden. Daarbij noemen de onderzoekers bedrijven als Bol.com, Wehkamp en Albert Heijn, die in onderzoeken naar de kracht van retailmerken steeds hoger komen te staan.

 

Zelfs winkels die geen webwinkel hebben, maar bijvoorbeeld wel hun folder online plaatsen of over een goede website beschikken, profiteren. Het beeld dat consumenten bij een merk hebben, wordt steeds meer online bepaald. ING raadt winkelketens die achterlopen op dit terrein aan om heel snel, grote stappen te gaan maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top