Winkels zonder webpresence groeien niet meer

Winkeliers die zichtbaar zijn op internet, zijn populairder bij hun klanten dan winkeliers die zich niet op het wereldwijde web begeven. Klanten winkelen steeds meer online, waardoor ketens met een webshop beter hun groei kunnen vasthouden, stellen onderzoekers van het Economisch Bureau van ING.

 

De crisis heeft behoorlijk huisgehouden in de Nederlandse detailhandel door de combinatie van stijgende prijzen en zuinige consumenten. Bedrijven die in die periode veel aandacht hebben besteed aan online hebben zich echter veel beter staande kunnen houden. Daarbij noemen de onderzoekers bedrijven als Bol.com, Wehkamp en Albert Heijn, die in onderzoeken naar de kracht van retailmerken steeds hoger komen te staan.

 

Zelfs winkels die geen webwinkel hebben, maar bijvoorbeeld wel hun folder online plaatsen of over een goede website beschikken, profiteren. Het beeld dat consumenten bij een merk hebben, wordt steeds meer online bepaald. ING raadt winkelketens die achterlopen op dit terrein aan om heel snel, grote stappen te gaan maken.

Winkeliers die zichtbaar zijn op internet, zijn populairder bij hun klanten dan winkeliers die zich niet op het wereldwijde web begeven. Klanten winkelen steeds meer online, waardoor ketens met een webshop beter hun groei kunnen vasthouden, stellen onderzoekers van het Economisch Bureau van ING.

 

De crisis heeft behoorlijk huisgehouden in de Nederlandse detailhandel door de combinatie van stijgende prijzen en zuinige consumenten. Bedrijven die in die periode veel aandacht hebben besteed aan online hebben zich echter veel beter staande kunnen houden. Daarbij noemen de onderzoekers bedrijven als Bol.com, Wehkamp en Albert Heijn, die in onderzoeken naar de kracht van retailmerken steeds hoger komen te staan.

 

Zelfs winkels die geen webwinkel hebben, maar bijvoorbeeld wel hun folder online plaatsen of over een goede website beschikken, profiteren. Het beeld dat consumenten bij een merk hebben, wordt steeds meer online bepaald. ING raadt winkelketens die achterlopen op dit terrein aan om heel snel, grote stappen te gaan maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

De Bijenkorf gaat gratis bezorgen

08/08/2017

Klanten van De Bijenkorf met een webshopaccount krijgen vanaf nu online bestellingen standaard gratis thuisbezorgd. Bezorgen op zondag of op afspraak blijft echter wel betalend.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Lion Capital zoekt opnieuw overnemer voor Hema

08/08/2017

Lion Capital heeft zakenbank Credit Suisse onder de arm genomen om ‘strategische opties’ te onderzoeken voor Hema, wat er eigenlijk op neerkomt dat die op zoek moet gaan naar een mogelijke overnemer.

Coolblue lanceert app voor iOS

07/08/2017

De Nederlandse webshop Coolblue heeft een eigen app gelanceerd, die voorlopig wel nog enkel beschikbaar is voor Apple-toestellen. Daarmee moeten klanten nog sneller een aankoop kunnen doen op de webshop.

Britse consumentenuitgaven blijven dalen

07/08/2017

In juli zijn de consumentenuitgaven in het Verenigd Koninkrijk er voor de derde maand op rij op achteruitgegaan. Het is de eerste keer in vier jaar dat er nog eens drie maanden op rij sprake was van een daling: analisten zien er de hand van de brexit in.

Back to top