Winstgevendheid Ahold staat onder druk

Hoewel Ahold een zeer winstgevende supermarktgroep blijft, kon het in het voorbije kwartaal de verwachtingen niet inlossen. Onder invloed van de stijgende grondstofkosten en de moeilijke consumentenmarkt neemt het rendement van de distributeur af. Nochtans zet de supermarktgroep zijn internationale expansie onverminderd voort, zoals de uitrol van AH to go-formule in Duitsland bewijst.

Winstgevendheid onder druk

Uit de vanmorgen gepresenteerde cijfers van moederconcern Ahold bleek dat de operationele winst zakte met ruim 20 procent tot 275 miljoen euro. Analisten hadden een bedrag van 309 miljoen euro verwacht. Als nettowinst boekte Ahold 199 miljoen euro, een daling van 1,5 procent en beduidend minder dan de door analisten verwachte 218 miljoen euro.


In een eerdere toelichting op de cijfers van het eerste kwartaal zei topman Dick Boer al dat Albert Heijn er niet in slaagt om de kostenstijgingen helemaal door te berekenen aan klanten. Dat probleem zette zich in het tweede kwartaal alleen maar verder.


Het verklaart dan ook waarom de omzet wel nagenoeg aan de verwachtingen voldeed. Als wereldwijd concern kwam Ahold uit op 6,87 miljard euro. Wanneer wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten is dat een toename van 4,7 procent. Naar eigen zeggen wist het concern ook marktaandeel te winnen in zowel de VS als in Nederland.

Albert Heijn blijft groeien

De omzet van de supermarktketen en zijn zusterketens Etos en Gall & Gall ontwikkelt zich nog altijd goed. In het tweede kwartaal van 2011 nam de omzet met 4 procent toe tot 2,4 miljard euro. De identieke groei bedroeg 2,6 procent.


Wel bleek dat waar vorig jaar in het tweede kwartaal nog 6,9 procent van de omzet als operationele winst werd genoteerd, dit percentage nu nog slechts op 6,3 procent ligt. Al heeft Albert Heijn, volgens Ahold-topman Dick Boer, het effect van de druk op de brutomarge weten te beperken dankzij stringente kostenbeheersing.

Hoewel Ahold een zeer winstgevende supermarktgroep blijft, kon het in het voorbije kwartaal de verwachtingen niet inlossen. Onder invloed van de stijgende grondstofkosten en de moeilijke consumentenmarkt neemt het rendement van de distributeur af. Nochtans zet de supermarktgroep zijn internationale expansie onverminderd voort, zoals de uitrol van AH to go-formule in Duitsland bewijst.

Winstgevendheid onder druk

Uit de vanmorgen gepresenteerde cijfers van moederconcern Ahold bleek dat de operationele winst zakte met ruim 20 procent tot 275 miljoen euro. Analisten hadden een bedrag van 309 miljoen euro verwacht. Als nettowinst boekte Ahold 199 miljoen euro, een daling van 1,5 procent en beduidend minder dan de door analisten verwachte 218 miljoen euro.


In een eerdere toelichting op de cijfers van het eerste kwartaal zei topman Dick Boer al dat Albert Heijn er niet in slaagt om de kostenstijgingen helemaal door te berekenen aan klanten. Dat probleem zette zich in het tweede kwartaal alleen maar verder.


Het verklaart dan ook waarom de omzet wel nagenoeg aan de verwachtingen voldeed. Als wereldwijd concern kwam Ahold uit op 6,87 miljard euro. Wanneer wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten is dat een toename van 4,7 procent. Naar eigen zeggen wist het concern ook marktaandeel te winnen in zowel de VS als in Nederland.

Albert Heijn blijft groeien

De omzet van de supermarktketen en zijn zusterketens Etos en Gall & Gall ontwikkelt zich nog altijd goed. In het tweede kwartaal van 2011 nam de omzet met 4 procent toe tot 2,4 miljard euro. De identieke groei bedroeg 2,6 procent.


Wel bleek dat waar vorig jaar in het tweede kwartaal nog 6,9 procent van de omzet als operationele winst werd genoteerd, dit percentage nu nog slechts op 6,3 procent ligt. Al heeft Albert Heijn, volgens Ahold-topman Dick Boer, het effect van de druk op de brutomarge weten te beperken dankzij stringente kostenbeheersing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top