Winstgevendheid Ahold staat onder druk | RetailDetail

Winstgevendheid Ahold staat onder druk

Hoewel Ahold een zeer winstgevende supermarktgroep blijft, kon het in het voorbije kwartaal de verwachtingen niet inlossen. Onder invloed van de stijgende grondstofkosten en de moeilijke consumentenmarkt neemt het rendement van de distributeur af. Nochtans zet de supermarktgroep zijn internationale expansie onverminderd voort, zoals de uitrol van AH to go-formule in Duitsland bewijst.

Winstgevendheid onder druk

Uit de vanmorgen gepresenteerde cijfers van moederconcern Ahold bleek dat de operationele winst zakte met ruim 20 procent tot 275 miljoen euro. Analisten hadden een bedrag van 309 miljoen euro verwacht. Als nettowinst boekte Ahold 199 miljoen euro, een daling van 1,5 procent en beduidend minder dan de door analisten verwachte 218 miljoen euro.


In een eerdere toelichting op de cijfers van het eerste kwartaal zei topman Dick Boer al dat Albert Heijn er niet in slaagt om de kostenstijgingen helemaal door te berekenen aan klanten. Dat probleem zette zich in het tweede kwartaal alleen maar verder.


Het verklaart dan ook waarom de omzet wel nagenoeg aan de verwachtingen voldeed. Als wereldwijd concern kwam Ahold uit op 6,87 miljard euro. Wanneer wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten is dat een toename van 4,7 procent. Naar eigen zeggen wist het concern ook marktaandeel te winnen in zowel de VS als in Nederland.

Albert Heijn blijft groeien

De omzet van de supermarktketen en zijn zusterketens Etos en Gall & Gall ontwikkelt zich nog altijd goed. In het tweede kwartaal van 2011 nam de omzet met 4 procent toe tot 2,4 miljard euro. De identieke groei bedroeg 2,6 procent.


Wel bleek dat waar vorig jaar in het tweede kwartaal nog 6,9 procent van de omzet als operationele winst werd genoteerd, dit percentage nu nog slechts op 6,3 procent ligt. Al heeft Albert Heijn, volgens Ahold-topman Dick Boer, het effect van de druk op de brutomarge weten te beperken dankzij stringente kostenbeheersing.

Hoewel Ahold een zeer winstgevende supermarktgroep blijft, kon het in het voorbije kwartaal de verwachtingen niet inlossen. Onder invloed van de stijgende grondstofkosten en de moeilijke consumentenmarkt neemt het rendement van de distributeur af. Nochtans zet de supermarktgroep zijn internationale expansie onverminderd voort, zoals de uitrol van AH to go-formule in Duitsland bewijst.

Winstgevendheid onder druk

Uit de vanmorgen gepresenteerde cijfers van moederconcern Ahold bleek dat de operationele winst zakte met ruim 20 procent tot 275 miljoen euro. Analisten hadden een bedrag van 309 miljoen euro verwacht. Als nettowinst boekte Ahold 199 miljoen euro, een daling van 1,5 procent en beduidend minder dan de door analisten verwachte 218 miljoen euro.


In een eerdere toelichting op de cijfers van het eerste kwartaal zei topman Dick Boer al dat Albert Heijn er niet in slaagt om de kostenstijgingen helemaal door te berekenen aan klanten. Dat probleem zette zich in het tweede kwartaal alleen maar verder.


Het verklaart dan ook waarom de omzet wel nagenoeg aan de verwachtingen voldeed. Als wereldwijd concern kwam Ahold uit op 6,87 miljard euro. Wanneer wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten is dat een toename van 4,7 procent. Naar eigen zeggen wist het concern ook marktaandeel te winnen in zowel de VS als in Nederland.

Albert Heijn blijft groeien

De omzet van de supermarktketen en zijn zusterketens Etos en Gall & Gall ontwikkelt zich nog altijd goed. In het tweede kwartaal van 2011 nam de omzet met 4 procent toe tot 2,4 miljard euro. De identieke groei bedroeg 2,6 procent.


Wel bleek dat waar vorig jaar in het tweede kwartaal nog 6,9 procent van de omzet als operationele winst werd genoteerd, dit percentage nu nog slechts op 6,3 procent ligt. Al heeft Albert Heijn, volgens Ahold-topman Dick Boer, het effect van de druk op de brutomarge weten te beperken dankzij stringente kostenbeheersing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.