Omzetstijging maar winstdaling voor Beter Bed | RetailDetail

Omzetstijging maar winstdaling voor Beter Bed

Omzetstijging maar winstdaling voor Beter Bed
Beterbed.nl

De Beter Bed Holding heeft zijn omzet in 2016 met 6,5% de hoogte weten in te stuwen, maar het zag ook zijn nettowinst met meer dan 15% dalen. Die winstdaling wijt het bedrijf aan hogere kosten.

Omzetdaling in Duitsland

De totale omzet van Beter Bed steeg in 2016 naar 410,5 miljoen euro, maar de EBITDA daalde met 8,7% naar 37,5 miljoen euro en de nettowinst kwam met 19 miljoen euro zelfs 15,7% lager uit dan een jaar eerder. “Beter Bed Holding heeft een jaar achter zich, waarin de prestaties in de diverse landen sterk van elkaar verschilden. Uiteindelijk heeft de groep als geheel een hogere omzet gerealiseerd met licht stijgende marges, echter tegen hogere kosten", aldus Ton Anbeek, directievoorzitter bij Beter Bed Holding.

 

Hogere kosten voor IT, e-commerce, expansie en een optimalere bezetting op de winkelvloer zijn "in lijn met de strategie", zegt de directievoorzitter nog. Bovendien hebben "met uitzondering van Duitsland alle landen binnen de groep de in de strategie vastgelegde doelen weten te behalen”. De mindere prestaties in Duitsland hebben te maken met de vertraagde invoering van nieuw platform voor de webshop en de opkomst van andere online spelers die heel wat marktaandeel weten in te palmen. “Inmiddels zijn intern maatregelen getroffen om de negatieve omzettrend te keren”, aldus Anbeek.

 

Grootste groei in België

De grootste vooruitgang maakte Beter Bed in België: daar steeg de omzet met 30,9%. Ook in Oostenrijk (+14,8%), Nederland (+19,8%) en Spanje (+22%) was er sprake van een mooie groei. In Zwitserland was de omzetgroei met 3,3% een stuk kleiner, terwijl er in Duitsland een terugval was van 4%. Beter Bed haalt ondertussen 66,4% van zijn omzet buiten Nederland. In Zwitserland, Spanje en België was de omzetgroei vooral te danken aan expansie, terwijl in Nederland en Oostenrijk voornamelijk de vergelijkbare omzet het totale resultaat de hoogte in stuwde.

 

Ondanks de hogere omzetten werd er wel minder winst gemaakt, voornamelijk vanwege de stijging van de kosten met 10,2% naar 211,2 miljoen euro. De stijging is het gevolg van de expansie van het bedrijf in de tweede helft van 2016, wat voornamelijk extra personeelskosten met zich meebracht. In 2016 sloot Beter Bed 63 winkels, maar werden er ook 108 nieuwe vestigingen geopend. Eind 2016 bestond de groep in totaal uit 1.206 winkels.

 

Prognoses

Beter Bed Holding is voorzichtig met de prognoses voor 2017, die vooral bepaald worden door het herstel van de markt in Duitsland. “Met de definitieve oplevering van het nieuwe webshopplatform in het eerste kwartaal van 2017 en een aangescherpte promotie- en reclamestrategie verwachten we daar in de loop van de eerste helft van 2017 een verbetering te gaan zien”, staat te lezen in het persbericht.

 

Daarnaast wordt er ook nog steeds gedacht aan het leasen van bedden. Onlangs maakte beddenverkoper Auping nog bekend dat het dit jaar van plan is om bedden te gaan leasen en ook bij Beter Bed zien ze die service nog als een interessante optie, maar dan wel pas vanaf 2018. Net als Auping wil Beter Bed niet enkel aan particulieren, maar ook aan bedrijven bedden leasen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.