Ruim 3,5 miljard euro nettowinst voor Ikea | RetailDetail

Ruim 3,5 miljard euro nettowinst voor Ikea

Ruim 3,5 miljard euro nettowinst voor Ikea

Woonwarenhuisketen Ikea heeft er een sterk jaar op zitten. Met dank aan Duitsland, dat een recordgroei neerzette, en Zuid-Europa, dat de crisis achter zich heeft gelaten.

"Een geweldig jaar achter de rug"

Ikea zag zijn groepsomzet voor het boekjaar 2015 - dat is de periode van 1 september 2014 tot 31 augustus 2015 - afklokken op 31,9 miljard euro, een stijging met 11,2% tegenover vorig jaar. De nettowinst bedroeg 3,5 miljard euro, 5,5% meer dan tijdens het vorige boekjaar. Inclusief de huurinkomsten uit haar activiteiten in de winkelcentra liepen de totale inkomsten van de groep op tot 32,7 miljard euro, ook al een stijging met 11,5%.

 

"Wij hebben een geweldig jaar achter de rug en hebben veel geïnvesteerd in duurzaamheid, maar ook in de verbetering van ons aanbod en een grotere toegankelijkheid", schrijft CEO Peter Agnefjäll in het zopas gepubliceerde jaarverslag.

 

De groei blijkt voornamelijk afkomstig van vergelijkbare winkels, al dragen ook nieuwe woonwarenhuizen en de online expansie beduidend bij tot het resultaat. De meeste markten zetten groeicijfers neer, met een "recordgroei voor Ikea Duitsland" en een "positieve ontwikkeling in Zuid-Europa". Ook Noord-Amerika blijft het goed doen, terwijl de nieuwste markt van Ikea, Zuid-Korea, "de verwachtingen overtreft".

 

771 miljoen bezoekers

Door die aanhoudende groei kan Ikea zijn kernactiviteit blijven versterken "in de bestaande woonwarenhuizen en in nieuwe manieren om de klanten online te ontmoeten, met nieuwe winkelformaten en met afhaal- en bestelpunten", schrijft Peter Agnefjäll nog.

 

Ikea telt intussen 65 shoppingcenters en alles samen 328 woonwarenhuizen in 28 landen. De groep verwelkomt jaarlijks 771 miljoen bezoekers in zijn winkels en nog eens 1,9 miljoen mensen online (+21%). Die laatsten besteden in de 15 landen waar de groep een webshop heeft circa 1 miljard euro. Bij Ikea werken intussen 155.000 mensen van wie de meesten, 116.500 om precies te zijn, actief zijn in de retail. Opvallend: bijna één op de twee managers (48%) is een vrouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.

Jysk opent vijf winkels op één dag

01/06/2018

De Scandinavische interieurketen Jysk heeft op 31 mei vijf verschillende winkels geopend in vijf verschillende landen. Hongarije, Oekraïne, Roemenië, Slovakije en Zweden kregen allemaal op dezelfde dag een nieuw woonwarenhuis.

Casa opent eerste Nederlandse winkel

01/06/2018

Nederland maakt kennis met een nieuwe interieurwinkelketen: Casa opent op vrijdag 1 juni de deuren in de Utrechtse binnenstad en introduceert ook zijn webshop. De lancering betekent het startschot van een grote ombouwoperatie.

Blokker België heeft een nieuwe directeur

31/05/2018

Rob Schuyt is per 1 mei in dienst getreden als algemeen directeur van Blokker in België. Hij neemt hiermee de functie over van Bernd Bosch, met wie het contract is beëindigd.