RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“We hebben merken een ongelooflijk ecosysteem te bieden” (Megan Maley, Zalando)

icon
Mode31 maart, 2022

Tegen 2025 moet het partnerplatform bij Zalando goed zijn voor de helft van het volume. Lokale influencers maken het enorme aanbod relevant voor de lokale markt. Een belangrijke focus ligt op Connected Retail.

 

Meer dan 5000 merken

Na zestien jaar bij Nike is Megan Maley sinds één jaar vanuit Londen verantwoordelijk voor de activiteiten van Zalando in België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Een overstap die haar goed bevalt: “Zalando was al een grote partner van Nike, en ik wilde graag bij een techbedrijf werken, om deel te zijn van de toekomst van retail. Ik ben niet teleurgesteld na mijn eerste jaar: het was een ongelooflijke trip tot nu toe.” Op 28 april komt ze de strategie van Zalando toelichten op het RetailDetail Congress in Antwerpen. Wij stelden haar vooraf al enkele vragen.

 

Welke grote uitdagingen zie je voor Zalando in de Benelux na dat eerste jaar?

“We zien nog veel kansen om verder te groeien. De strategie is pretty straightforward, volgens twee assen: enerzijds willen we de beste mode-inspiratie naar België brengen, anderzijds de voorkeurpartner zijn voor merken en retailers die internationaal willen doorgroeien. In België brengen we meer dan 5000 merken naar de consument, zowel lokale als internationale merken uit de hele wereld. Het aanbod gaat van high-end tot mass-market. Ook schoonheid is een belangrijk deel van ons aanbod.”

 

“Maar we willen ook een partner zijn voor lokale merken en retailers: via ons Connected Retail programma bieden we hen toegang tot miljoenen klanten in België. Ook kleinere winkels kunnen hun voorraad verbinden met ons platform. Zo helpen we hen groeien. Zalando brengt niet alleen veel trafiek en een grote klantenbasis, maar staat ook voor authenticiteit in mode in alle markten waar we aanwezig zijn.”

 

“Ongelooflijk ecosysteem”

Zien jullie een evolutie in de openheid om samen te werken? In het begin zagen winkeliers Zalando vooral als een concurrent?

“Zeker, de pandemie heeft op dat vlak veel veranderd: de houding van merken en retailers tegenover platformen is geëvolueerd. Naast hun eigen winkels en webshop zien ze dat een e-commerceplatform een belangrijk bijkomend kanaal kan zijn. Het feit dat je er raakpunten hebt met andere merken en kan genieten van die enorme trafiek, brengt hen ertoe om ook met ons samen te werken. In webinars leggen we onze partners uit welke opportuniteiten zich aandienen. We hebben hen een ongelooflijk ecosysteem te bieden.”

 

Zalando wil de beleving zoveel mogelijk lokaal maken. Op welke manier?

“We brengen niet alleen de beste internationale merken naar België, maar helpen ook Belgische merken om onderdeel te worden van het aanbod. We willen een relevant assortiment dat het beste van internationale en lokale merken samenbrengt. Merken zien waar ze het meest gezocht worden op het Zalando-platform en waar ze het meest relevant zijn.”

 

“Onze lokale marketingteams vertalen dat aanbod naar de regio’s, met copy in beide landstalen. We werken in elke markt ook met vertrouwde lokale partners, voor bezorgoplossingen of betaalmethodes. In België kan je niet om Bancontact heen, bijvoorbeeld.”

 

“Last but not least gaan we binnen ons ‘Style Creator’-programma aan de slag met lokale influencers op Instagram, YouTube of TikTok: samen met hen creëren we looks die we ook op ons eigen platform publiceren onder het motto ‘get the look’. We werken met een veertigtal influencers in België, meer dan tachtig in de hele Benelux. Zij brengen de looks die de Belgen willen zien, in herkenbare decors ook, die vertrouwd ogen. Jenny Bonsenge, een Belgische danseres en influencer, werkte met ons samen voor de ‘Activists of Optimism’-campagne afgelopen zomer. En je hebt misschien de campagne gezien rond ons pre-owned aanbod, met Bazart-frontman Mathieu Terryn en zijn partner, fotografe Marie Wynants.”

 

Frictieloos tweedehands shoppen

Veel retailers en merken zetten nu in op tweedehands. Waarom doet Zalando dit?

“Voor ons is het een uitbreiding van ons aanbod: mode is meer dan enkel nieuwe mode. Onze klanten willen de levensduur van de producten die ze bezitten, graag verlengen. Ze willen ook producten kopen die ‘pre-loved’ zijn. Circulariteit is een zorg, maar het is ook een manier om geld te besparen en toch in de mode te blijven. Voor ons is het een uitbreiding van ons aanbod nieuwe mode. Pre-owned is voor ons nog vrij nieuw, dus het is nog een klein deel van onze business, maar het groeit snel.”

 

Veel tweedehandsplatformen werken volgens een ‘consumer to consumer’-model. Zalando heeft voor een andere aanpak gekozen?

“Bij Zalando kan je kledij die je niet meer draagt, inruilen voor een tegoedbon waarmee je zowel tweedehands als nieuwe mode kan kopen. Ik ben moeder van een peuter en ik heb geen tijd om op al die verschillende platformen te shoppen. Dus het feit dat ik nieuwe mode kan shoppen en tegelijk ook pre-owned aan hetzelfde winkelmandje kan toevoegen, vind ik geweldig. Het is makkelijk en frictieloos. Ook vertrouwen is een factor: je hoeft je niet af te vragen of de andere persoon wel betrouwbaar is, of je je aankoop wel zal ontvangen.”

 

Zalando begon als schoenverkoper en voegde daar later mode en beauty aan toe. Evolueert het assortiment verder?

“Dat valt nog te bezien. Er is nog veel te doen in mode en schoonheid: we hebben een sterke focus op designermerken, op streetwear, sport, pre-owned en op Zalando Lounge, waar je afgeprijsde producten vindt van 2500 merken. In schoonheid lanceerden we vorig jaar een samenwerking met Sephora in Duitsland, die we ook naar andere markten gaan uitrollen. Dat zal ons in staat stellen om onze klanten het meest relevante assortiment van prestigieuze schoonheidsmerken aan te bieden.”

 

Naar 50% platformaandeel

In Duitsland heeft Zalando ook fysieke winkels, maar niet elders?

“Dat is zeker niet de focus. We hebben in Duitsland enkel outletwinkels en een beauty-conceptwinkel. Onze expertise bevindt zich in de digitale wereld. Onze bijdrage aan fysieke retail is het programma dat de lokale winkels verbindt met ons platform. Zo ondersteunen we lokale ondernemers.”

 

Welke succesverhalen zien we in de Benelux?

Orange Icons, een ‘preferred partner’ van SuperDry, is Connected Retail-partner in België en Nederland. Zij bouwden hun omnichannelplatform uit in samenwerking met Zalando en zagen een positieve contributie. In België heeft ook C&A, een heel grote retailer, verschillende van zijn winkels geconnecteerd op ons platform. Wat ons partnerprogramma betreft, werken bovendien al een hele tijd met LolaLiza, en sinds kort ook met Xandres, dat nu naar Duitsland uitbreidt.”

 

Hoe groot zijn de platformambities van Zalando?

“We publiceerden recent onze kwartaalcijfers: in het vierde kwartaal van 2021 kwam al 30% van onze bruto handelsvolume van partners, met een groei van zes procentpunten. In België gaat het zelfs sneller: al meer dan een derde komt van partners en de groei bedroeg zeven 7 procentpunten. De ambitie is een verhouding 50/50 tegen 2025. Dat lijkt ons haalbaar. We zijn vol vertrouwen over de evolutie van het platform.”

 

Meer weten over de aanpak van Zalando in de Benelux? Op 28 april komt Megan Maley naar Antwerpen om te spreken op het RetailDetail Congress. Die dag brengen we een mooie mix van internationale platforms en lokale merken op het podium. Ook onder andere Alibaba, Rainpharma, Polestar, Odette Lunettes, Cameleon, Parfuma en La Bottega tekenen present. Via deze link kan je tickets bestellen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN