RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnCarrefourColruytDelhaize
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kritiek Test Aankoop op prijsacties supermarkten: foute conclusies?

icon
6 september, 2022

Consumentenorganisatie Test Aankoop nam de recente prijspromoties van de Belgische supermarktketens op de korrel. Ze doen vaak niet wat ze beloven, klinkt het, maar daar denken de retailers zelf heel anders over.

“Niet altijd correct”

Dat de supermarkten op de dalende koopkracht inspelen met nieuwe prijsacties, juicht Test Aankoop natuurlijk toe, zeker nu een winkelkar gemiddeld 12% duurder zou zijn dan vorig jaar. De consumentenbond onderzocht daarom (online) enkele acties bij vier verschillende ketens die groots uitpakken met promoties.

Lang niet alle beloftes worden nagekomen, beweert Test Aankoop nu. De consumentenorganisatie vraagt aan de supermarkten om “altijd correct te communiceren over acties”, maar de supermarktketens kaatsen die bal even snel terug. Test Aankoop gaat zelf in de fout: de methodiek en beweringen van het onderzoek kloppen niet altijd, reageren zij.

Carrefour: “online niet representatief”

Bij de actie van “Duizend producten onder één euro” van Carrefour tilt Test Aankoop eraan dat de keten “geen enkel product goedkoper heeft gemaakt”. Heel wat van de producten zouden online ook niet te vinden zijn. Echter, Carrefour heeft nooit beweerd dat het de prijzen voor die specifieke koopkrachtactie zou verlagen.

“We hebben enkel de aandacht getrokken op 1000 producten die minder dan 1 euro kosten. Dit om consumenten te helpen keuzes te maken om hun budget beter te beheren”, reageert woordvoerder Aurélie Gerth. “In het persbericht van vandaag zeggen wij wel de prijzen te bevriezen van 100 producten, maar dat wordt niet besproken in hun persbericht.”

Carrefour vindt het ook niet eerlijk dat Test-Aankoop enkel online onderzoek heeft gevoerd, “terwijl meer dan 95% van de verkopen in de winkel gebeuren”. “Hun bevindingen gelden dus maar voor minder dan 5% van het aanbod”, zegt “Wij hebben duidelijk aangegeven in ons persbericht dat het aantal producten kan variëren, afhankelijk van de grootte van de winkel. Dit geldt uiteraard ook voor online.” Bovendien is het online aanbod “tijdelijk teruggeschroefd omwille van structurele wijzigingen in ons e-commercedistributiecentrum”, aldus Gerth.

Overdrijven met aantallen?

“Ook Albert Heijn durft zwaar te overdrijven met aantallen”, meent Test Aankoop over de claim dat bij meer dan duizend producten een “1+1 gratis”-actie geldt. De Nederlandse keten spreekt van “een foute conclusie”. “Naar ons vermoeden hadden ze enkel de merken geteld, niet de producten. Onze reclame/promotie spreekt van ‘producten’, niet van merken. Een paar concrete voorbeelden recht uit de weekfolder: van Bonduelle zijn 33 producten in promo, Zonnatura 42 en Knorr 53 – om er maar enkele te noemen”, zegt woordvoerder Ann Maes.

Inmiddels lijkt de consumentenorganisatie zijn kar wat te hebben gedraaid: sprak het persbericht vanochtend nog van “een vijftigtal producten” in plaats van de genoemde duizend, heeft een bijgewerkte versie het inmiddels over “een kleine 600″. Nog steeds lang geen duizend dus, maar toch al dik tien keer meer dan de aantallen waar vanmorgen deining over bestond.

Al is Albert Heijn het ook daar niet mee eens. “Test Aankoop neemt een momentopname, maar je moet het over de hele actieperiode bekijken. Het is niet zo dat alle 1.000 producten de hele periode lang beschikbaar zijn, het actie-aanbod wisselt”, zegt Maes na contact met de organisatie. Hoewel Test Aankoop volhoudt dat dat misleidend kan zijn, maakt AH zich sterk dat de keten “doet wat ze zegt en zegt wat ze doet”. “Onze promoties kloppen als een bus en we hebben daar nog nooit commentaar van klanten over gekregen.”

Glas halfvol of halfleeg

Delhaize krijgt een gemengd rapport: de Kleine Leeuwtjes-actie is volgens Test Aankoop “een voorbeeld van hoe het wel moet”. De selectie bevat 424 producten en “het gamma is een goede doorsnede van wat je in de supermarkt vindt”. Er is inderdaad een volumestijging van meer dan 20% op die producten, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver, die blij is met de bevestiging. “Het was ons doel om een brede groep producten toegankelijk te houden en we zijn tevreden dat dat ook gelukt is. Mensen beginnen het systeem te snappen en het begint al een gewoonte te worden.”

Over de hervorming van de spaarkaart en de Nutriscore-korting is Test Aankoop minder te spreken. De organisatie laakt dat klanten met een SuperPlus-kaart niet meer automatisch 5% korting krijgen op producten met Nutriscore A en B. “Ieder heeft het recht om te interpreteren, maar we denken dat het glas hier eerder halfvol is, terwijl Test Aankoop het als halfleeg voorstelt. Het klopt dat de korting van 5% is weggevallen, maar in plaats daarvan krijgt iedereen 10% korting op alle verse categorieën met Nutriscore A en B na iedere besteding boven 99 euro. En geef toe, daar zit je vandaag toch al snel aan”, zegt woordvoerder Roel Dekelver.

Vroeger kregen klanten ook maximaal 30 euro korting, voortaan is de korting ongelimiteerd. Dekelver: “Volgens onze berekeningen worden nu meer dan 4000 producten permanent 10% goedkoper. Het is onze overtuiging dat we zo een veel grotere groep mensen kunnen helpen.” Het Merkenfestival bij Colruyt “speelt het op het eerste gezicht correct”, oordeelt Test Aankoop tot slot.

(Dit artikel is in de loop van de dag herhaaldelijk bijgewerkt om reacties van retailers toe te voegen.)

Meer
Bekijk meer
  • icon
    Wonen16 mei, 2025
    Franse outletketen legt de hand op voorraad failliet Casa

    NOZ, een outletretailer met 339 winkels en 3 miljoen klanten per maand in Frankrijk, heeft de voorraad van de failliete decoratieketen Casa overgenomen.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN