RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever-directeur volgt Philip Clarke op als topman van Tesco

icon
Food22 juli, 2014

Tesco volgt Morrisons

Het is een opvallende benoeming om geen kroonprins (m/v) vanuit het bestuur aan te stellen, maar iemand van buiten de organisatie – en dan nota bene ook nog een leverancier. Wat dat betreft kan van Tesco niet worden gezegd dat het bedrijf geen durf heeft. Structureel tegenvallende resultaten, met de winstwaarschuwing van vandaag als zoveelste signaal, zetten Tesco aan tot ingrijpende maatregelen.

 

Waar Clarke bij zijn benoeming in maart 2011 al zijn hele professionele carrière bij Tesco werkte, is Lewis een nieuwkomer die na liefst 28 jaar Unilever bij een retailer wordt geparachuteerd. Morrisons deed in september 2006 al iets vergelijkbaars: destijds benoemde de vierde Britse retailer Marc Bolland – toen nog bestuurslid bij Heineken – tot opvolger van Sir Ken Morrisons als CEO. De Nederlander deed een dusdanig goede job als hervormer van Morrisons, dat hij drie jaar later promoveerde tot topman van Marks and Spencer.

 

Lewis’ taak: Tesco’s positie verbeteren

Dave Lewis is geen buitenlander – zo ver wilde Tesco klaarblijkelijk niet gaan – maar zijn benoeming is wel opmerkelijk, omdat het een leverancier is. Dit maakt hem tot een bekend gezicht bij Tesco, zij het aan de andere kant van de onderhandelingstafel. “Lewis is bekend bij veel mensen binnen Tesco vanuit zijn werkzaamheden voor Unilever”, stelt de Brits retailer. “Het bestuur van Tesco gelooft dat onder Lewis’ leiding Tesco haar leidende positie in de retailmarkt zal versterken en verbeteren.”

 

In dat laatste – verbeteren – ligt de uitdaging, want Clarke moest begin juni ook al zeer teleurstellende resultaten melden. Daarbij hield de geplaagde bestuursvoorzitter nog nadrukkelijk de lange termijn in het oog en zinspeelde hij ook op slecht nieuws in de nabije toekomst. Dat slechte nieuws – een hernieuwde waarschuwing voor tegenvallende omzet en winst voor de eerste helft van 2014 – is er nu.

 

‘Gebrek aan retailervaring geen probleem’

Dit betekent meteen het einde van Clarke als Tesco-chef, een functie die hij sinds maart 2011 vervulde. Bij zijn aantreden was Tesco’s marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk 30,2 procent, maar bij zijn vertrek ligt het marktaandeel 1,3 procentpunt lager op 28,9 procent. Clarke blijft wel nog tot 1 oktober in functie en tot januari 2015 blijft hij beschikbaar om zijn opvolger desgewenst met raad en daad terzijde te staan.

 

De 49-jarige Lewis is momenteel president personal care bij Unilever. Tegenover Bloomberg verklaarde Richard Broadbent, Tesco’s non-executive chairman, dat het ontbreken van retailervaring bij Lewis geen reden tot zorg is. “David is absoluut een leider in merkenmanagement, merkidentiteit, communicatie, klantontwikkeling en klantenmanagement”, aldus Broadbent. “Bovendien is er bij Tesco zelf bepaald geen gebrek aan retailvaardigheden.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Hamburgerketen Manhattn’s zoekt franchisepartner in Nederland

    Van de huidige elf vestigingen wil de Belgische hamburgerketen Manhattn’s snel doorgroeien naar veertig restaurants, ook in het buitenland, met franchisingpartners in Frankrijk en Nederland.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Mondelez daagt Aldi voor de rechter wegens “schaamteloos kopiëren”

    Verpakkingen van enkele Aldi-huismerken in de Verenigde Staten vertonen een misleidende gelijkenis met die van onder andere Oreos en Chips Ahoy, meent fabrikant Mondelez International, die een schadevergoeding eist.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN