RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiCarrefourColruytDelhaizeLidl
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Supermarkten stimuleren ongezonde voedingsaankopen”

icon
Food29 augustus, 2023
Shutterstock.com

Supermarkten zetten consumenten niet aan tot gezondere voedingskeuzes: tegenover elke tien meter schapruimte voor ongezonde voeding staat slechts 3,6 meter gezonde voeding. Discounters Aldi, Lidl en Colruyt zijn nog de beste leerlingen.

Overaanbod ongezond

Er is in Vlaamse supermarkten een overaanbod aan ongezonde voeding en aan boodschappen die ongezonde voedingskeuzes promoten, blijkt uit een onderzoek van het Belgisch instituut voor gezondheid Sciensano dat zopas verscheen in het wetenschappelijke medische tijdschrift BMC.

De onderzoekers onderzochten het aanbod in 55 supermarkten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Lidl en Aldi, in zestien Vlaamse gemeenten. Ze maten er onder andere de beschikbaarheid van gezonde voeding, door de verhouding na te gaan van de lineaire schapruimte voor gezond versus ongezond voedsel.

De resultaten spreken voor zich: over het geheel genomen bedroeg de gemiddelde verhouding tussen gezonde en ongezonde voeding in de supermarkten 0,36, wat betekent dat er 3,6 meter gezonde voeding was voor elke tien meter schaplengte ongezond voedsel.

Prominent uitgestald

Bovendien blijken ongezonde producten vaker prominent te worden uitgestald in de winkels. Aan de kassa’s is het aandeel ongezonde voeding het grootst: 97,5% van de producten is er ultrabewerkt, terwijl respectievelijk 72,2% en 58,5% ultrabewerkt was op de gondelhoofden aan de voor- en achterkant van de gangpaden.

Tot slot blijken ongezonde producten ook nadrukkelijker gepromoot te worden: zoetwaren en zoete koekjes zijn de voedselcategorieën met gemiddeld het hoogste aantal marketingboodschappen op verpakkingen per tien meter schaplengte.

Er waren wel significante verschillen tussen supermarktketens. De discounters Aldi en Lidl hadden samen met Colruyt de beste algemene verhouding gezonde tegenover ongezonde cumulatieve schaplengte. Bij Colruyt is de gunstige score deels te verklaren door de afwezigheid van producten aan de kassa’s. Delhaize heeft dan weer een veel betere score voor gezond aanbod op niet-prominente plaatsen in de winkel.

Zorgwekkend

Conclusie? Ondanks de toezeggingen van alle grote supermarktketens om gezondere voedselomgevingen in de winkels te bevorderen en te creëren, geven de bevindingen van het onderzoek aan dat consumenten momenteel eerder gestimuleerd worden om ongezonde in plaats van gezonde voedingsproducten te kopen. Zorgwekkend is bovendien dat winkels die gelegen zijn in wijken met lage gemiddelde inkomens, het slechtst scoren.

Ratio gezonde/ongezonde voeding in de rekken

Aldi0,45
Lidl0,39
Colruyt0,39
Gemiddeld0,36
Delhaize0,27
Carrefour0,25
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN