RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiCarrefourColruytDelhaizeLidl
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Supermarkten stimuleren ongezonde voedingsaankopen”

icon
Food29 augustus, 2023
Shutterstock.com

Supermarkten zetten consumenten niet aan tot gezondere voedingskeuzes: tegenover elke tien meter schapruimte voor ongezonde voeding staat slechts 3,6 meter gezonde voeding. Discounters Aldi, Lidl en Colruyt zijn nog de beste leerlingen.

Overaanbod ongezond

Er is in Vlaamse supermarkten een overaanbod aan ongezonde voeding en aan boodschappen die ongezonde voedingskeuzes promoten, blijkt uit een onderzoek van het Belgisch instituut voor gezondheid Sciensano dat zopas verscheen in het wetenschappelijke medische tijdschrift BMC.

De onderzoekers onderzochten het aanbod in 55 supermarkten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Lidl en Aldi, in zestien Vlaamse gemeenten. Ze maten er onder andere de beschikbaarheid van gezonde voeding, door de verhouding na te gaan van de lineaire schapruimte voor gezond versus ongezond voedsel.

De resultaten spreken voor zich: over het geheel genomen bedroeg de gemiddelde verhouding tussen gezonde en ongezonde voeding in de supermarkten 0,36, wat betekent dat er 3,6 meter gezonde voeding was voor elke tien meter schaplengte ongezond voedsel.

Prominent uitgestald

Bovendien blijken ongezonde producten vaker prominent te worden uitgestald in de winkels. Aan de kassa’s is het aandeel ongezonde voeding het grootst: 97,5% van de producten is er ultrabewerkt, terwijl respectievelijk 72,2% en 58,5% ultrabewerkt was op de gondelhoofden aan de voor- en achterkant van de gangpaden.

Tot slot blijken ongezonde producten ook nadrukkelijker gepromoot te worden: zoetwaren en zoete koekjes zijn de voedselcategorieën met gemiddeld het hoogste aantal marketingboodschappen op verpakkingen per tien meter schaplengte.

Er waren wel significante verschillen tussen supermarktketens. De discounters Aldi en Lidl hadden samen met Colruyt de beste algemene verhouding gezonde tegenover ongezonde cumulatieve schaplengte. Bij Colruyt is de gunstige score deels te verklaren door de afwezigheid van producten aan de kassa’s. Delhaize heeft dan weer een veel betere score voor gezond aanbod op niet-prominente plaatsen in de winkel.

Zorgwekkend

Conclusie? Ondanks de toezeggingen van alle grote supermarktketens om gezondere voedselomgevingen in de winkels te bevorderen en te creëren, geven de bevindingen van het onderzoek aan dat consumenten momenteel eerder gestimuleerd worden om ongezonde in plaats van gezonde voedingsproducten te kopen. Zorgwekkend is bovendien dat winkels die gelegen zijn in wijken met lage gemiddelde inkomens, het slechtst scoren.

Ratio gezonde/ongezonde voeding in de rekken

Aldi0,45
Lidl0,39
Colruyt0,39
Gemiddeld0,36
Delhaize0,27
Carrefour0,25
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN